خبرگزاری کار ایران

محمدرضا خاتمی در جمع اصلاح‌طلبان قم:

انتخابات سال 92 کشور را نجات داد/ اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ آینده با هم رقابت نمی‌کنند

نایب‌رییس‌مجلس‌ششم، گفت:با وجود همه سلیقه‌ها در جریان اصلاح‌طلبی، در نهایت همه باید با هم و به یک راه مشخص برویم؛ شرایط کشور ایجاب می‌کند مثل انتخابات سال 92 باید با هم رفت که حاصل آن، نجات کشور بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، سید محمدرضا خاتمی، ظهر امروز در نشست ماهانه انجمن اسلامی جامعه پزشکان قم که با حضور جمعی از اصلاح‌طلبان این شهر برگزار شد، اظهار داشت: دهه آینده، دورانی سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب و جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به سال‌های گذشته نگاه می‌کنیم، بسیاری از حوادث می‌توانست مشکلاتی بسیار بزرگ‌تر برای کشور ایجاد کند، اما نفوذ آثار انقلاب اسلامی آنقدر زیاد بود که آن حوادث، هرچند هم که بزرگ بود، نتوانست خدشه‌ای به انقلاب وارد کند.

این مجلس ششم، با تأکید بر این که در دهه آینده انقلاب، حوادث سرنوشت‌سازی پیش رویمان خواهد بود، گفت: بسیاری از افرادی که در دهه آینده انقلاب به عرصه سیاسی-اجتماعی جامعه وارد می‌شوند، اصلا دوران انقلاب را ندیده‌اند و از آن طرف، کسانی که در دهه اول انقلاب حضور داشتند، یا دیگر نیستند، یا اینکه به لحاظ سنی و دیگر مسائل، نمی‌توانند سرنوشت‌ساز باشند.

وی افزود: جامعه‌ای که در دهه آینده انقلاب وارد فضای سیاسی-اجتماعی می‌شود، نه تنها از نظر سنی با نسل اول انقلاب تفاوت دارد، بلکه از نظر ارزش‌های حاکم بر جامعه نیز، دگرگونی‌هایی را در این نسل می‌بینیم، که این ارزش‌ها، با آن ارزش‌هایی که ما به آن فکر می‌کنیم، بسیار فرق دارد و گاهی شاید هیچ همسویی نیز با یکدیگر داشته باشد.

خاتمی گفت: البته عده‌ای شاید دغدغه مسائل اقتصادی، زیست‌محیطی و مسائلی از این دست را برای جامعه داشته باشند، اما واقعا همه باید به این فکر کنیم با چالش‌های پیش رو در دهه آینده انقلاب، چگونه می‌خواهیم برخورد کنیم.

این فعال سیاسی با اشاره به نتایج مذاکرات هسته‌ای، گفت: تدبیری که در مسئله هسته‌ای به کار برده شد، نشان داد بزرگان ما، عمق مسائل را درک کرده‌اند، اما باید صبر کرد و دید که این درایت و تدبیر، در حل مسائل دیگر کشور از جمله شیوه حکمرانی، چگونهخواهد بود.

خاتمی با بیان این که یکی از پاشنه‌های آشیل مدیریتی کشورمان، مسئله فساد است، گفت: عمق مسئله فساد کم‌وبیش مشخص است. اینطور نبوده که مثلا فقط یک نفر فاسد باشد، بلکه روندی بوده که این مسائل را ایجاد کرده است. وقتی دیواری کج بالا رفت، دائما کج‌تر و کج‌تر خواهد شد لذا باید به صورت صحیح با فساد مبارزه کرد و تنها با برخوردهای قضائی فساد از بین نمی‌رود.

نائب رئیس دوم مجلس ششم گفت: روشی که امروز برای مبارزه با فساد در دنیا به کار می‌رود و حاصل عقل انسانی است و نتیجه هم داده، روشی است که اصطلاحا با عنوان حکمرانی خوب مطرح است؛ که البته ما برخی از شعارهای آن را مانند قانونگرایی، شفافیت و ... گفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: البته تفکری هم مطرح است که باید برای رفع مشکلات به توسعه سیاسی اقدام کرد، چراکه اگر توسعه اقتصادی هم داشته باشیم، اما توسعه سیاسی نباشد، ممکن است، آن فسادها، دوباره در جامعه ظهور و بروز پیدا کند.

خاتمی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اهمیت فوق‌العاده‌‌ای دارد، گفت: البته همه انتخابات‌ها در کشور ما مهم است، اما تجربه سیاسی در کشورمان نشان داده با آمدن یک مجلس، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور زیر و رو می‌شود و از این رو باید تلاش مضاعفی انجام دهیم تا مجلسی داشته باشیم که مسائل کشور را به درستی درک کند.

خاتمی با بیان این که در درون جریان اصلاحات، تفکرات و سلیقه‌های مختلفی وجود دارد، گفت: جناح رقیب اصلاح طلبان، تمایل ندارند سنگ بنایی که در کشور قرار داده‌اند تغییر کند٬ لذا اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که با وجود همه سلیقه‌ها در درون جریان اصلاح‌طلبی، در نهایت همه باید با هم و به یک راه مشخص برویم؛ شرایط خاص کشور ایجاب می‌کند که باید با هم رفت؛ مثل اتفاقی که در انتخابات سال 92 افتاد و حاصل آن، نجات کشور بود. باید در نظر داشت که مشکلات دیگر کشور بر سر جای خود باقی است و اگر تدبیر نکنیم، کشور دچار مشکل خواهد شد.

وی تصریح کرد: گاهی دریک شهر٬ نفوذ سیاسی اجتماعی یک فرد خاص از ده حزب سیاسی بیشتر است و اینها نکاتی است که در انتخابات سال 92 به آن توجه کردیم.

خاتمی با بیان اینکه در جبهه اصلاحات سلیقه‌های مختلفی داریم که باید در انتخابات فعالیت داشته باشند٬ گفت: اراده ما باید براین باشد که با یک لیست واحد از جبهه اصلاحات در انتخابات اعلام حضور کنیم؛ مثلا در استان قم سه نفر را به عنوان کاندیداهای جبهه اصلاحات معرفی کنیم و همه گروه‌های اصلاح‌طلب نیز پای آن را امضا کنند؛ در این بین نباید این اتفاق بیفتد که شخصی یا حزبی بگوید با این لیست همراهی نمی‌کنم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: برای جلوگیری از تفرقه در جبهه اصلاحات در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید کار هر استان و حوزه انتخابیه را به جمع اصلاح‌طلبان خود آن استان و حوزه انتخابیه واگذار کنیم٬ نه اینکه احزاب از بالا برای آنجا تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان شرایط خاصی برای حمایت از یک فرد در انتخابات مجلس شورای اسلامی دارند٬ گفت: فرد مورد نظر ما شخصی است که نه تنها گرد فساد بر دامنش ننشسته، بلکه توان مبارزه با فساد را داشته باشد؛ و البته اصلاح‌طلب باشد؛ البته ممکن است در نقاطی خاص بررسی کنیم که چه کسی رای‌آوری بیشتری دارد.

خاتمی ابراز امیدواری کرد که اصلاح‌طلبان بتوانند تغییری در مجلس شورای اسلامی ایجاد کنند تا آن مجلس در راه مبارزه با فساد قدم بردارد و افزود: چنین مجلسی افرادی می‌خواهد که خودشان سالم و در کارهای کارشناسی نیز صاحب‌نظر باشند؛ در عین حال همراه دولت باشند و از کلیت تفکر اصلاح‌طلبی دفاع کنند؛ چنین مجلسی که ویژگی‌های آن را ذکر کردیم٬ شاید مورد انتقاد برخی از ما نیز باشد٬ اما قطعا چنین مجلسی نقطه عطفی در تاریخ کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به یک مجلس خوب در ایران باید با عقل و تدبیر قدم برداشت٬ گفت: دیگر شرایط به گونه‌ای نیست که احزاب در بالا بنشیند و بگویند این چند نفر کاندیدای فلان شهر هستند بلکه خود مجموعه یک شهر و حوزه انتخابیه باید بنشینند و فرد مورد نظرشان را به مردم منطقه خود معرفی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای پیروزی در انتخابات مجلس باید با تلاش مضاعفی حرکت کنیم٬ گفت: البته نوع تایید صلاحیت‌ها٬ بخش عمده‌ای از کاندیداهای اصلاح طلب را برای ورود به انتخابات دچار مشکل خواهد کرد. روشن است که ما با برندهای اصلی اصلاح‌طلبی نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم اما باید کاری کنیم که همه آنها پشت کاندیداهای مورد نظر جبهه اصلاحات قرار بگیرند.

نائب رئیس دوم مجلس ششم در ادامه با بیان اینکه جریان مقابل اصلاح‌طلبی را اصولگرا نمی‌دانم٬ بلکه از همان تعبیر محافظه‌کار یاجناح راست برای آنها استفاده می‌کنم٬ گفت: در حال حاضر وضعیت جناح راست به گونه‌ای است که اختلاف شدیدی با هم دارند و تندروترین آنها در هر لحظه می‌تواند حزبی جدید و جدا از مجموعه جریان خود راه بیاندازد؛‌ تلاش ما باید این باشد که بخش عاقل جناح راست که همان اصولگرایان معتدل هستند را در درون خود قرار دهیم و این خود یک پیروزی برای ما است چرا که با این کار رادیکال‌ها شکست خواهند خورد. معنی این کارها ائتلاف با اصولگراها نیست٬ بلکه ما می‌خواهیم با انجام این اقدامات٬ جایی برای بازی رادیکال‌ها وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: امروز زمزمه خطرناکی از سوی برخی از اصولگراها مطرح می شود که ممکن است برای ما مشکل‌ساز شود؛ آنها می‌گویند اصلاح‌طلب خوب و اصلاح‌طلب بد داریم. آنها می خواهند با چنین ترفندهایی و عنوان مطالبی چون اصلاح‌طلب خوب و اصلاح‌طلب بد، چهره‌های اثرگذار جریان اصلاح‌طلبی را به‌دست خودمان حذف کنند؛‌ یا کسانی می‌خواهند کاندیدا شوند به این موارد توجه کنند؛ اگر فردی برای کاندیدا شدن اصول اولیه جریان اصلاح‌طلبی را زیر پا بگذارد طبیعی است که بعد از به قدرت رسیدن بدتر از آن عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: خط‌کشی و مرزبندی دورن جبهه اصلاحات و به‌وسیله خود اصلاح طلبان هدفی است که رقبای ما دنبال می‌کنند. در حالی که در انتخابات آینده جای رقابت احزاب اصلاح‌طلب با هم نیست٬ بلکه برای پاسداری از منافع کشور و جلوگیری از تهدیدهایی که کشورمان را تهدید می‌کند٬ اتحاد ما ضروری است. قطعا در چنین شرایطی با اتحاد اصلاح‌طلبان پیروزی در انتخابات مجلس حتمی است و علاوه بر آن تحولی عظیم در سازمان‌دهی جریان‌های اصلاح‌طلب اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی براینکه در خصوص نگرانی‌هایی که اصلاح طلبان استان‌های مختلف در خصوص هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس دارند،‌ چه نظری دارید؟ گفت: خود دولت به این مسئله توجه کرده، گرچه عملا کار کافی برای آن نشده است٬ اما با توجه به اظهارات مسئولان دولتی می‌توان گفت که حساسیت‌ها برای خود دولتی‌ها هم ایجاد شده است.

این فعال سیاسی در پاسخ به سوال یکی دیگر از حضار با توجه به اینکه پایگاه افراد تندرو و رادیکال جناح راست در قم است٬ استراتژی اصلاح طلبان در این  استان چگونه باید باشد؟ گفت: بنده شناخت کافی از اوضاع قم ندارم٬ اما با توجه به حضور علما مراجع تقلید و دیگر بزرگان فکر نمی‌کنم که افراد رادیکال در قم پایگاه مستحکمی داشته باشند؛‌ شاید آنها فقط سر و صدای زیادی داشته باشند اما جایگاه ویژه‌ای در این شهر ندارند.

خاتمی در پاسخ به سوال یکی دیگر از حضار که پرسید آیا بزرگان اصلاحات در خصوص انتخابات مجلس گفت‌وگوهایی با اعضای شورای نگهبان خواهند داشت یا خیر٬ گفت: به نظر بنده افکار عمومی موثرتر از لابی‌ها است؛ اگر خودمان به نیروهای داخلی خود متکی باشیم و اصلا فرض را بر این بگیریم که هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی با ما همراه نیستند٬ اما اتحاد و انسجام داخلی خود را حفظ کنیم٬ پیروز انتخابات خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نقش احزاب در انتخابات آینده چیست٬ گفت: واقعیت جامعه سیاسی ما تنها احزاب نیست٬ بلکه با انتخاباتی روبرو هستیم که هزار ترفند در آن است؛ قطعا اگر انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به عهده احزاب بود٬ پیروز انتخابات نبود؛ در حال حاضر حدود 20حزب اصلاح طلب فعال داریم در حالی که باید پرسید این احزاب چند درصد جامعه ما را تحت پوشش قرار می‌دهند؟ اصلا این احزاب در فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی بسیاری از شهرها غائب هستند.

خاتمی افزود: در انتخابات پیش رو فقط جریان اصلاح‌طلب نداریم بلکه مستقل‌ها،‌ معتدل‌ها و افراد همراه دولت هم وجود دارند که باید آنها را در کنار مجموعه اصلاح‌طلبی ببینیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و شورای راهبردی جبهه اصلاحات گفت: در جبهه اصلاحات بازیگران متعددی داریم٬ وجود شورا و کمیته برای این است که اصلاح‌طلبان به اتحاد برسند. برای مثال اگر اختلافی در دورن جبهه اصلاحات رخ داد٬ اگر شورای هماهنگی کمک نیاز داشته باشد و نتواند به تنهایی آن را برطرف کند٬ نقش شورای مشورتی و شورای راهبردی مشخص‌تر می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نظر شما راجع به شایعات مطرح شده مبنی براینکه وزارت کشور٬ استان قم را به آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سپرده است٬ گفت: بنده از این موضوع خبر ندارم٬ اما شایعات مطرح است؛ فکر نمی‌کنم چنین مسئله‌ای وجود داشته باشد؛‌ حمایت آقای لاریجانی از دولت به خاطر فشار طرف مقابل است؛ بنده فکر می‌کنم بیشتر از آنکه دولت نیازی به همراهی آقای لاریجانی داشته باشد٬ خود او به همراهی کردن با دولت نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ظهور برخی از احزاب جدید با آرم اصلاح‌طلبی گفت: در کل هر کسی که بگوید اصلاح‌طلب است باید از آن استقبال کرد و در گذر زمان عملکرد خود را نشان خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ولایت‌فقیه گفت: در هر کشوری بالاخره یک قدرت مافوقی وجود دارد. به نظر شخص بنده اگر قرار است بالاترین قدرت را به یک فرد بدهیم؛ اگر برای آن فرد خداوند و حلال و حرام مطرح باشد٬ خیلی بهتر است تا اینکه قدرت در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد که اعتقادی به این مسائل ندارد. ولی فقیه  برای این است که اگر برای مثال قوه قضاییه یا دولت اشکالی در حرکت خود داشت جلوی آن بایستد؛ بنابراین ولی‌فقیه طرف مردم است.

محمدرضا خاتمی در پاسخ این سوال که با توجه به شرایط خاص قم چقدر امکان دارد که علی لاریجانی یکی از سه گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد گفت: اگر مجموعه اصلاح‌طلبان استان قم صلاح را بر این دیدند که از ایشان حمایت کنند٬ اشکالی ندارد.

کد خبر : ۲۹۵۸۱۸