خبرگزاری کار ایران

رهامی در مراسم شب قدر:

اگر برای اصلاحات تلاش نکنیم٬ اصلاح امور از غیب نمی‌آید

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین‌ دانشگاه‌ها گفت: اگر خود ما مردم برای اصلاحات تلاش نکنیم، اصلاح امور از غیب نمی‌آید؛ باید این چارچوب را اصلاح کنیم

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی شب گذشته در مراسم شب قدر که در سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار داشت: امام علی(ع)، بعد از پیامبر(ص) و قرآن کریم، نقطه اجماع همه مسلمین است.

رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح طلبان با بیان این که امام علی(ع) بهترین مفسر قرآن و شخصیتی است که بهترین قرائت از اسلام مورد نظر پیامبر(ص) را ارائه می دهد، گفت: امام علی(ع) دو میراث بزرگ برای جهان اسلام و چه بسا جهان بشریت به جای گذاشته که باید با بررسی آنها، در زندگی فردی و اجتماعی خود از آن ها استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از میراث‌هایی که امام علی(ع) برای ما انسان‌ها به جای گذاشته، میراث سیاسی است؛ به این معنی که در زمان حکومت خود، سعی کردند یک مدل الهی از حکومت را تدوین کنند؛ و البته این فرصت حکومت در اختیار امامان دیگر قرار نگرفت.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این که میراث دیگر امام علی(ع) برای انسان‌ها، میراث علمی است که با مطالعه نهج البلاغه و مطالب مربوط به امیرالمؤمنین(ع) می‌توان به آنها دست یافت، گفت: مخاطب این میراث ماندگار امام علی(ع)، بر خلاف میراث سیاسی ایشان، فقط حکومت‌ها نیستند، بلکه همه بشریت هستند و از این منظر می‌توان گفت که میراث امام علی(ع) یک میراث جهانی است.

رهامی در ادامه سخنان خود با اشاره به مبارزه‌های مردم ایران علیه رژیم پهلوی، گفت: علما در آن زمان بحث می‌کردند که چگونه می‌توان مدلی شبیه به مدل حکومت امام علی(ع) را در ایران پیاده کرد، اما بعد از رحلت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، جمع‌بندی علما این بود که با حکومت شاهنشاهی نمی‌توان مدلی شبیه به مدل حکومت امام علی(ع) را پیاده کرد٬ از این رو باید ساختار حکومت به صورت کلی عوض شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ما می‌خواستیم این محتوا -مدل حکومتی امام علی(ع)- را در قابل یک حکومتی برسیم که در نهایت قالب حکومتی جمهوری اسلامی برگزیده شد و مقصودمان نیز از برگزیدن قالب جمهوری اسلامی این بود که عدالت از دل آن بیرون آید.

این استاد دانشگاه با بیان این که در شرایط امروز جهان اسلام که با بحران شدید روبه‌روست، می‌توان دوباره مدل حکومتی امام علی(ع) را برای همه مسلمانان مطرح کرد، گفت: ما بعد از تحقق حکومت جمهوری اسلامی در ایران، به برخی از آرمان‌ها رسیدیم و به برخی که مدنظرمان بود هم نرسیدیم. متاسفانه در برخی موارد آرمان‌ها به انحراف هم کشیده شد که از جمله آنها فساد اداری و برخی از آمارهایی است که خود بانک مرکزی اعلام می کند.

وی با بیان این که در چند سال قبل به نوعی یکسان‌سازی انجام شد، تصریح کرد: انسان تعجب می‌کند چگونه در انقلابی که با شعار تحقق آرمان‌های بلند شکل گرفت، شاهد چنین رویدادهایی هستیم؛ برخی از فسادهایی که در این سال‌ها انجام شد، بعضا رقمی درشت‌تر از فسادهای پیش از انقلاب داشت؛ هیچوقت در ایران اینطور نبود که مثلا یک رئیس بانک 3هزار میلیارد تومان را بردارد و برود.

رهامی با بیان این که باید بررسی کنیم که چرا در نظامی که بر اساس حرکت در مسیر میراث امام علی(ع) شکل گرفت، باید شاهد چنین رویدادهایی باشیم؟ گفت: البته به برکت لطف خداوند، خون شهدا، معنویت امام راحل و تلاش مسئولان و نیروهای امنیتی و انتظامی، امروز ایران از بهترین مدل‌های امنیت برخوردار است و به نوعی یک جزیره امن در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود؛ علاوه بر آن بسیاری از تحولات کشور ایران با آرای مردم انجام می‌شود.

وی با بیان این که این تفکر که یک حکومتی را برداریم و حکومتی دیگر را جایگزین آن کنیم، دیگر طرفدار ندارد، گفت: حکومت جمهوری اسلامی در ایران را خودمان درست کردیم و هزینه آن را هم داده‌ایم که از جمله آن شهدا و ... هستند؛ ما ارکان قانون اساسی را قبول داریم و از آن حمایت می‌کنیم؛ قانون اساسی که در وسط آن ستونی به نام ولایت فقیه وجود دارد و مردم هنوز طرفدار این نظام هستند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: البته هرچیزی برای پیشرفت٬ احتیاج به اصلاح امور دارد٬ والا فساد  مثل موریانه درون آن را می‌خورد و به یک‌باره فرو می‌ریزد؛ البته برای این موضوع باید بررسی کنیم که بشر چه راهکارهایی برای مبارزه با فساد تعیین کرده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که اعتماد عمومی یک سرمایه برای حکومت‌هاست، به فواید حضور جدی احزاب در جامعه اشاره کرد و گفت: حزب، آدم ها را برای مسئولیت‌های مختلف رشد می‌دهد و از این رو باید به این مهم توجه کرد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین‌دانشگاه‌ها با بیان این که ما برای اصلاح حکومت و ساختار کشور وقت نمی‌گذاریم و در این خصوص آدم‌های تنبلی هستیم، در حالی که دنیا برای این کار وقت می‌گذارد، گفت: بخشی از مشکلات کشور را خود ما مردم باید درست کنیم.

رهامی افزود: اگر به حکومت ملتزم باشیم، قطعا به این نتیجه می‌رسیم که قابل اصلاح است؛ مثلا از طریق مجلس و شوراها؛ اگر مردم حواسشان در انتخابات‌ها جمع باشد، و سعی کنند بخشی از وقت خود را برای اصلاح حکومت صرف کنند، قطعا انسان‌های صالح و شایسته‌تر بیشتری می‌توانند وارد مجلس یا شورا شوند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر خود ما مردم برای اصلاحات تلاش نکنیم، اصلاح امور از غیب نمی‌آید؛ باید این چارچوب را اصلاح کنیم و به دنیا بگوییم که میراث علوی در ایران جواب داد؛ البته این کار زمان می‌برد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین‌ دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که جامعه امروز ما احتیاج به یک نهضت اخلاقی دارد، گفت: بسیاری از مشکلات اجتماعی با گذشت خود مردم از یکدیگر قابل حل است؛ و فراموش نکنیم که زندگی خوب در بسیاری از موارد هیچ ربطی به حکومت‌ها ندارد و این شرایطی است که خودمان باید ایجاد کنیم.

خاطرنشان می شود، مراسم شب قدر 23 ماه رمضان نیز، پنج شنبه شب، با سخنرانی آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در سالن اجتماعات این مجمع در شهر قم برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۲۸۹۱۲۰