خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در کنفرانس بین‌المللی هپاتیت :

توسعه علم و دانش نتیجه آزاد بودن فضا و شرایط است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد که این همایش ثمرات خود را در ایران، منطقه و دنیا داشته باشد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در ششمین کنفرانس بین‌المللی هپاتیت تهران که با حضور پزشکان و متخصصان داخلی و خارجی در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، برگزاری چنین همایش‌ها را یک امر ضروری انسانی دانست و گفت: دانشمندان و متخصصان هپاتیت، بشریت را از یکی از سخت‌‌ترین مشکلات بهداشتی و درمانی نجات داده‌اند، که جای تشکر و قدردانی دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سوابق دانش پزشکی در ایران اظهار داشت: ایران جزء قدیمی‌ترین کشورهای دنیاست که دانش پزشکی در آن، جایگاه برجسته‌ داشته و ایرانیان نقش ممتازی در تحول عظیم علم پزشکی ایفا کرده‌اند.

وی  به علاقه خود مبنی بر دستیابی به تکنولوژی واکسن هپاتیت در ایران اشاره کرد و گفت: بیوتکنولوژی در ایران پیشرفت خوبی داشته است و جوانان علاقه مند ضمن تحصیل و تدریس در این زمینه، به توسعه آن نیز می‌پردازند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شرایط اسف‌بار بیماران هپاتیت در ایران گفت: تکنولوژی هپاتیت B برای پیشگیری و هپاتیت C برای درمان در دولت سازندگی پایه‌گذاری شد و الان خوشحالیم که دانشمندان ایران در این میدان پیشتاز هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مقدمات تهیه تکنولوژی واکسن هپاتیت بعد از پایان جنگ در کشور فراهم شد، خاطرنشان کرد: زمان زیادی برای انتقال تکنولوژی هپاتیت از کوبا صرف شد، که از همکاری آنها تشکر می‌کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه کبد یک نقطه‌ی فوق‌العاده مهم در ارگانیسم بدن هر انسانی است، گفت: باید چند رشته از طبابت و پزشکی بهم پیوند بخورد تا بتوانیم این عضو را تقویت و از آن حفاظت کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یادگیری علم و دانش و توسعه آن را رسالت دینی مسلمانان توصیف کرد و افزود: در دین اسلام بیشتر از همه ادیان آسمانی دیگر، به دانش اهمیت داده شده و اولین آیه‌ی که بر پیغمبر اسلام بعد از ۵۰۰ سال فترت نازل شد، تأکید بر خواندن و نوشتن بود.

وی  به نقش برجسته ایران در توسعه علوم مختلف اشاره و تصریح کرد: ایران در توسعه علوم نقش بسیار بزرگی داشته است و افرادی که با تاریخ پزشکی آشنا هستند، می‌دانند که تحول عمده دانش غرب بعد از جنگ‌های صلیبی اتفاق افتاد، غرب در این جنگ شکست خورد، اما دانشی با خود برد که سرمایه تمدن اسلامی بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح شرایط شکل‌گیری اسلام در جزیره العربی که تعداد افراد باسواد آن انگشت شمار بودند، گفت: ارجحیت بشر بر ملائک از آنجایی است که علم بشر بی پایان و علم فرشتگان محدود است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تمدن اسلامی به دلیل وسعت آموزش در دنیای اسلام شکل گرفته، اظهار داشت: در زمانی که اروپا در قرون وسطی زندگی می‌کرد و تفکرات جامد و ارتجاعی کلیساها، اروپا را در بربریت برده بود، دانش ایرانی منشأ تحرک در دنیای اسلام و غرب بود.

وی  ادامه داد: قبل از اسلام دانشگاهی بین‌المللی به نام جندی شاپور در شمال خوزستان ایران وجود داشت که مأمن، پشتیبان و میزبان دانشمندان سراسر دنیا از جمله مصر، حبشه، روم، هند، چین و دیگر کشورها به ویژه نسطوری بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به شکل‌گیری دارالحکمه بعد از انتقال خلافت از مدینه به بغداد در دوره عباسی، گفت: تاریخ دانش بشریت در آنجا جمع و ترجمه شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظهور شخصیت‌های برجسته پزشکی همچون رازی‌ها، ابوعلی‌سیناها در ایران آنهم ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال بعد از دوره ترجمه، خاطر نشان کرد: بخش اعظم و اساسی آن چه که امروز در علوم مختلف می‌بینیم، برگرفته از کتب و نوشته‌های دانشمندان ایرانی است که قرن‌هاست جزء کتاب‌های درسی دانشگاه‌های اروپایی است.

وی توسعه علم و دانش را نتیجه آزاد بودن فضا و شرایط دانست و افزود: زمانی که آزادی در اروپا به وجود آمد، علم نیز توسعه پیدا کرد و اروپا همراه با رنسانس، علم و دانش را از جاهای مختلف دنیا منتقل کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:  بیشتر علومی که امروز در اختیار دنیاست، ریشه در تمدن اسلامی و ایرانی دارد، اما افتخار توسعه و پیشرفت آن برای غربی‌هاست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید براینکه استعداد در ژن‌ مردم ایران است و در علوم پیچیده، پیشرفت‌های خوبی کرده‌اند، تصریح کرد: ایران صاحب بزرگترین دانشگاه حضوری و غیردولتی دنیا به نام دانشگاه آزاد اسلامی است که یکی از دانشجویان این دانشگاه از شهر رفسنجان موفق به طراحی واکسن هپاتیت c شده است که امیدواریم طرح این دانشجو مورد حمایت مراکز علمی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ایران صاحب دانشمندان بزرگ و نامدار است، گفت: هم اکنون دولت آمادگی کامل برای همکاری با دنیا در زمینه تبادل اطلاعات و دانش و ورود صنعت های‌تک را دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیشرفت ایران در علوم مختلف اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه امروزه دانش و تولید سلو‌ل‌های بنیادین در اختیار دانشمندان ایران است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان اظهار امیدواری کرد، ششمین کنگره بین‌المللی هپاتیت، پایه‌گذار یک گام بزرگ برای همکاری‌های بین‌المللی تهران و ولز باشد.

در ابتدای این مراسم، با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دو تن از محققان بین‌المللی برتر هپاتیت ایران و جهان، جایزه کوثر و یاس اهدا شد و دو نفر از دانشمندان جوان به زبان انگلیسی و فارسی گزارشی از برنامه‌ها، پنل‌های تخصصی و مقالات ارائه کردند.

کد خبر : ۲۸۰۰۷۲