خبرگزاری کار ایران

در نشست هم‌اندیشی احزاب با مقیمی؛

کمالی: اصحاب قدرت مدام تکرار نکنند عضو حزبی نیستند

نشست هم اندیشی احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور در محل وزارت کشور برگزار شد و دبیران کل احزاب به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ در این نشست علی‌محمد نمازی دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار  مجلس گفت: رشد احزاب به خواست و اراده حاکمان است هر چند این نیروهای چپ بودند که در مجلس سوم قانون تجمعات را نوشتند٬ اما نباید تدوین قوانین جدید مانع فعالیت احزاب شود.

علی کیهانیان دبیر کل حامیان انقلاب نیز گفت: اگر نظام صنفی درکشور فعال بود امروز دستگاه دیپلماسی با طمانینه بیشتری گام برمی داشت.

وی پیشنهاد کرد: شورای ملی دبیران کل احزاب کشور تشکیل شود و نسبت به استانی شدن انتخابات مجلس انتقاد کرد.

در ادامه مهرداد رضایی دبیر کل شاخه زیتون نیز به بیان انتقاداتی از وضعیت فعلی قانون احزاب پرداخت و سپس امیر میثم نیکفر دبیر کل جوانان متحد اسلامی از گروه‌های زیر مجموعه جبهه پیروان خط امام و رهبری به جمله‌ای از شهید بهشتی اشاره کرد که اگر در کشور احزاب قوی نشوند باندهای قدرت قوی می‌شوندو باندهای قدرت فساد می‌آورند.

وی در ادامه گفت: دولت باید به شکلی رفتار کند که عضویت در احزاب از یک ضد ارزش به یک فرهنگ تبدیل شود.

نیکفر افزود: بخاطر دیکتاتوری دو هزار و ۵۰۰ ساله مردم ایران با احزاب بیگانه هستند و احزاب در گوشت و پوست مردم نبوده لذا باید برای تغییر این روند تلاش کرد.

وی افزود: همین که امروز یک نماینده‌ای که تا پیش از این طرفدار احمدی نژاد بوده٬ بعد از انتخابات طرفدار روحانی شده است٬ ناشی از فقدان احزاب بزرگ در کشور است.

امینی دبیر کل کانون اسلامی مهندسین نیز گفت: احزاب می‌توانند به دولت کمک کنند٬ اما باید فضایی ایجاد شود که احزاب از پس این کمک بربیایند. تا سال ۷۰ حدود ۱۰، ‌۲۰ حزب در کشور فعال بود اما امروز این تعدادبه ۲۵۰ حزب رسیده است و این الگو در هیچ کشور دموکراتیکی اجرا نشده است٬ لذا وزارت کشور باید سعی کند احزاب همفکر را تجمیع کند و احزاب غیر فعال را تعطیل کند.

وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی مهندسین از ما منشعب شده٬ گفت: ما خود را نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب نمی‌دانیم ما حزبی منطق گرا هستیم.

در ادامه دریادار دبیر کل جمعیت همگامان انقلاب اسلامی گفت: بخاطر توسعه اقتصادی نسبت به توسعه سیاسی غفلت شده است.

حکیمی دبیر کل مجمع اسلامی کارمندان بانک‌ها نیز گفت: اختصاص یک مکان برای برگزاری تجمعات و برنامه‌های احزاب یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار به بیان انتقاداتی نسبت به صحبت‌های مطرح شده در جلسه پرداخت و گفت: صحبت من با دوستان دیگر متفاوت است. من با یارانه احزاب مخالفم٬ با اختصاص یک محل برای احزاب مخالفم٬ با دخالت دولت در کار احزاب مخالفم، ‌رقابت بین احزاب یک امر طبیعی و تشکلی مثل خانه احزاب غیر طبیعی است. ما باید بیاموزیم که رقابت بین احزاب به صورت مسالمت آمیز انجام شود و در این فضا احزاب حق انتخاب مردم را افزایش می‌دهند.

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: اینکه احزاب توقع داشته باشند دولت مشکلات آن‌ها را حل و فصل کند٬ اندیشه درستی نیست٬ چرا که احزاب باید مدعی تغییر دادن دولت باشند.

کمالی گفت: تنها لطفی که اصحاب قدرت می‌توانند نسبت به احزاب داشته باشند٬ این است که وقتی به مسئولیت رسیدند مدام تکرار نکنند که عضو حزبی نیستند٬ یا وامدار گروهی نیستند. این عیب است که یک مقام سیاسی وامدار احزاب نباشد. احزاب باید مقامات را به مسئولیت برسانند و بعد در برابر عملکرد آن‌ها پاسخگو باشند.

کد خبر : ۲۷۳۷۶۲