خبرگزاری کار ایران

با امضای پوتین؛

ممنوعیت فروش سامانه موشکی S300 به ایران لغو شد

دستور ممنوعیت فروش سامانه موشکی دفاعی اس-۳۰۰ به ایران توسط رییس جمهور روسیه لغو شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز ولادیمیر پوتین با امضای یک مصوبه ممنوعیت تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد تا انتقال این نوع موشک به ایران مجددا امکان‌‌پذیر باشد.

پیش از این روسیه به ایران پیشنهاد داده بود به جای سامانه دفاعی اس-۳۰۰ سامانه ضدموشکی Antey-۲۵۰۰ دریافت کند. 

معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته بود که روسیه خواستار آن است که تحریم صادرات تسلیحات به ایران بلافاصله پس از امضای توافقنامه هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ لغو شود.

العربیه نیز در گزارشی نوشته بود که وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که سامانه اس-۳۰۰ بسرعت تحویل ایران خواهد شد.

اس-۳۰۰ یک سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست و  توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری با ۱۲ هدف را دارد. این موشک در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد.

شایان ذکر است در سال ۲۰۰۷ قراردادی برای فروش ۵ سیستم S300 از سوی روسیه به ایران به امضا رسیده بود که بدون تحویل هیچگونه موشکی از سوی روس‌ها فسخ شد. دمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۱۰ در راستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دستوری صادر کرد که به موجب آن فروش هرگونه موشک و جنگ‌افزارهای دیگری چون تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، ادوات توپخانه‌ای کالیبر بالا، کشتی‌ها و هواپیما و هلیکوپترهای نظامی به ایران ممنوع شد. ایرانی‌ها نیز یک درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری را به دیوان بین‌المللی داوری فرستادند.

کد خبر : ۲۷۰۰۸۲