کد خبر: 109746 A

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

نتیجه کم خوابی سالمندان در طول شب، موجب می‌شود که فرد مسن احتمال بیشتری دارد که در طول روز چرت بزند / یکی از عوارض چرت‌های ناخودآگاه روزانه، افزایش ریسک افتادن‌ها و شکستگی‌ها است.

ایلنا: عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیخوابی و کم خوابی را یکی از مشکلات شایع در دوران سالمندی عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، " فریبرز رضایی طلب " با اشاره به اینکه در همه سنین یک خواب شبانه خوب تاثیر مهمی در کیفیت عملکرد روزانه دارد، اظهار داشت: ‌همانند بسیاری از عملکرد‌های بدن انسان، کیفیت خواب نیز با افزایش سن افت می‌کند، یک فرد جوان معمولا ۷ تا ۵ / ۷ ساعت در شبانه روز می‌خوابد، این میزان در افراد مسن به ۶ تا ۵ / ۶ ساعت افت می‌کندضمن اینکه کیفیت خواب نیز در سن بالا کاهش می‌یابد، به طوری که خواب شبانه تکه تکه می‌شود و مکررا در طول شب فرد ممکن است بیداری‌های کوتاه مدت داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شکایت از بی‌خوابی در سنین بالا شایع‌تر است خاطر نشان کرد: ‌ از طرفی بیماری‌هایی مثل بزرگی پروستات، دیابت، دردهای مناطق مختلف بدن، مشکلات قلبی، پارکینسون و آلزایمر در سنین بالا شایع‌تر هستند و می‌توانند بیمار را در طول شب مکررا بیدار کند.

رضایی طلب افزود: ‌نتیجه کم خوابی سالمندان در طول شب، موجب می‌شود که فرد مسن احتمال بیشتری دارد که در طول روز چرت بزند. این حالت حتی در موقعیت‌هایی که خود فرد آگاه نیست می‌تواند اتفاق بیفتد. یکی از عوارض چرت‌های ناخودآگاه روزانه، افزایش ریسک افتادن‌ها و شکستگی‌ها است. همچنین اختلالات‌شناختی و حافظه که به طور معمول در این سنین شایع‌تر هست را تشدید می‌کند.

استادیار نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص راهکارهای درمانی این دسته از سالمندان اظهار داشت: ‌فرد مسنی که دچار مشکل بی‌خوابی است، باید ابتدا از نظر وجود بیماری‌ها که هرکدام درمان اختصاصی خود را می‌طلبندارزیابی شود.

همچنین دارو‌ها یی که فرد برای بیماری‌های دیگر استفاده می‌کند، در سنین بالا‌تر ممکن است اثرات ناخواسته بیشتری بر روی کیفیت خواب بگذارند. گاهی اوقات تعدیل یا تغییر ساعات مصرف دارو(البته اگر امکان پذیر باشد) کمک کننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ‌برای درمان بی‌خوابی، آموزش بهداشت خواب قدم اول است که شامل رعایت مواردی مثل پرهیز از مصرف چای و قهوه در ساعات بعد از غروب، رفتن به رختخواب هنگام خستگی، مصرف شام سبک و پرهیز از محرک‌های مغز مثل تماشای فیلم قبل از خواب است.

وی با اشاره به اینکه بسیار مهم است که یک خواب کوتاه روزانه(مثل قیلوله) برای این افراد برنامه ریزی شود خاطر نشان کرد: ‌این افراد باید توجه داشته باشند اگر در طول روز خواب کوتاه نداشته باشند، مغز خودش به طور ناخودآگاه این کار را می‌کند، ولی در شرایطی که ممکن است ناخواسته و لذا خطرناک باشد. در سنین بالا مصرف داروهای خواب آور، عوارض بیشتری مثل خواب آلودگی و کاهش قوای فکری در طول روز برجا می‌گذارد. هرچند اگر تکنیک‌های فوق و رفتار درمانی موثر نباشد، می‌توانند با احتیاط استفاده شوند.

چای خواب خواب آلودگی دانشگاه علوم پزشکی درمان سالمندان مشکلات مشهد مغز هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر