کد خبر: 547720 A

با توجه به اهمیت برند در تثبیت جایگاه بنگاه‌‌ها و تولیدات آنها در بازارهای داخلی و خارجی و تحقق اهداف تجاری کشور در توسعه صادرات غیرنفتی، دومین جشنواره انتخاب و معرفی برند‌های برتر برگزار می‌شود.‏

محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن اعلام این خبر، افزود: هیأت وزیران به منظور توسعه فرهنگ برند و برندسازی در راستای ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات در چارچوب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی، سازمان توسعه تجارت ایران را به عنوان متولی این مهم تعیین کرده‌است.‏

وی ادامه داد: به منظور هرچه بهتر انجام شدن این مأموریت، سازمان توسعه تجارت با استفاده از ظرفیت کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه برند نسبتا به بررسی مدل‌های ارزیابی مرسوم درعرصه بین‌المللی و مدنظر قراردادن مقتضیات و شرایط کشور، مدلی را جهت ارزیابی برندهای ملی تهیه و سال گذشته نخستین جشنواره نام نشان ایرانی را برگزار کرد و دومین دوره این همایش نیز امسال برگزار خواهدشد.‏

مودودی با بیان اینکه معرفی برندهای برتر به ایجاد فضای رقابتی میان بنگاه‌ها کمک کرده و موجب توجه و تمرکز ایشان برای تقویت و توسعه برند‌ می‌شود، تصریح‌‌کرد: از سویی این روند موجب توسعه زیرساخت‌ها برای ایجاد برند‌های ملی و در مرتبه بالاتر برندهای فراملی می‌شود که در نهایت موجب افزایش کمی و کیفی صادرات غیرنفتی کشور می‌شود.‏

وی با تأکید براینکه تحقق اهداف این برنامه نیازمند مشارکت صاحبان صنایع، فعالان اقتصادی، متخصصین، کارشناسان، مشاورین، انجمن‌ها، تشکل‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی است، افزود: از این رو سازمان توسعه تجارت در برنامه‌ خود سه هدف عمده و اصلی یعنی مدیریت و ارتقاء برند، مدیریت سیستماتیک برند در بنگاه‌ها و ایجاد نظام رتبه بندی و ارزیابی را در دستور کار قرار داده است.‏

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برندسازی در بنگاه‌‌ها ‌می‌تواند در دو حوزه داخلی و خارجی دستاوردهای ارزشمندی را به دنبال داشته‌باشد، توضیح‌داد: شناخته شدن برند موجب تثبیت جایگاه محصول در بازار و وفاداری مصرف‌کنندگان شده و توان رقابتی بنگاه با رقبای داخلی و خارجی را افزایش می‌دهد.‏

وی ادامه‌داد: بی‌شک یکی از نقاط ضعف عمده محصولات صادارتی ما عدم برخورداری از برند معتبر و شناخته شده‌است، چنانکه معدود بنگاه‌های صاحب برند، توانسته‌اند با شرایط بهتری به بازارهای صادراتی وارد و حضور خود را تداوم بخشند.‏

مودودی با اشاره به اینکه مدل رقابت در بازار تغییر کرده و شرایط سخت‌تر و فشرده‌تر شده‌است، افزود: مواردی چون کیفیت و قیمت از مزیت به الزام تغییر یافته‌ و دیگر به عنوان امتیازی برای جلب مشتری مطرح‌ نیستند و بنگاه‌ها برای حفظ توان رقابتی بر خلق و ایجاد ارزش‎‌‎های ذهنی و تصویر ذهنی مطلوب از خود متمرکز شده‌اند.‏

وی ادامه‌داد: این مسیر برای شرکت‎‌‎ها تمایزی ماندگار و دارایی غیر‌قابل ارزش‎‌‎گذاری یا غیرمشهود ایجاد کرده‌است که از این دارای با عنوان برند یاد می‎‌‎شود.‏

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برندسازی امری فراتر از یک نام یا نشان تجاری است، گفت: برندسازی یک موضوع دانش بنیان است که امروز به عنوان نیاز حیاتی برای بنگاه‌ها مطرح است و علاوه بر مزایایی که دارد، خود نیز به عنوان ارزشمند‌ترین دارایی نا مشهود بیشترین رشد سازمانی و ارزش را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.‏

وی با اشاره به وجود موانع متعدد پیش روی برندسازی در کشور، توضیح‌داد: از جمله برخی موانع می‌توان به توسعه نیافتگی و عدم رشد حرفه‌ای درحوزه برند، ضعف و عدم آموزش‌های لازم، فقدان برنامه‌های راهبردی و بلند مدت، عدم شفافیت وظایف و مسئولیت‌های نهادها وارگان‌های دولتی، فقدان آمار و اطلاعات صحیح و بروز جهت صادرات به کشورهای هدف و ضعف در بازاریابی و تحقیقات بازار، ‏

عدم شفافیت فضای کسب وکار، عدم نوآوری درمحصولات صادراتی و در نهایت تعریف نشدن جایگاه مشاوران برند اشاره کرد.‏

مودودی با بیان اینکه، برای تبدیل شدن به کشوری با صادرات غیرنفتی پایدار، باید برای برندسازی در حوزه شرکت‌ها، ملی و فراملی سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: در بررسی عملکرد تجاری کشورهایی که در حوزه صادرات غیرنفتی دارای جایگاه و رتبه هستند، مشخص می‌شود که این کشورها در مقایسه با رقبا به موضوع برند اهمیت بیشتری می‌دهند.‏

وی افزود: وجود برندهای معتبر حضور در بازار داخلی را برای محصولات وارداتی سخت‌کرده و در بازارهای صادراتی نیز ورود، تداوم و ثبات را ممکن می‌سازد و دور از انتظار نیست که در آینده‌‌ای نزدیک محصولات فاقد برند از بازارهای صادراتی حذف شوند.‏

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر موضوع برند و یرندسازی مورد توجه قرار گرفته‌است، اظهارداشت: اهمیت برند موجب شده تا در ارزیابی صادرکنندگان برتر، برند و برندسازی مورد توجه قرار گرفته و هر سال اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود.‏

وی در پایان گفت: قطعا در سال‌های آتی نداشتن برند موجب حذف شرکت‌های از بازارهای صادراتی می‌شود و دور از انتظار نیست که در سال‌های آینده داشتن برند معتبر به عنوان یکی از معیارهای اصلی انتخاب صادرکنندگان باشد.‏

اقتصاد ایران تجارت جهان صادرات غیرنفتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر