خبرگزاری کار ایران

واکنش ناجا به رفتار خشن ٣ مأمور پلیس

انتشار فیلمی ٣ دقیقه‌ای که در آن ٢ افسر پلیس راهور به یک راننده حمله می‌کنند و او را به‌شدت کتک می‌زنند پلیس شیراز را به عذرخواهی واداشت.

به گزارش ایلنا؛ روزنامه شهروند نوشت: انتشار فیلمی  ٣ دقیقه‌ای که در آن ٢  افسر پلیس راهور به یک راننده حمله می‌کنند و او را به‌شدت کتک می‌زنند پلیس شیراز را به عذرخواهی واداشت.

حادثه در یکی از پمپ‌بنزین‌های  شیراز رخ داده است و تا این لحظه  هیچ‌کس نمی‌داند تا پیش از ثبت لحظه‌های فیلم مستند چه اتفاقی افتاده است.

مطابق آنچه درفیلم دیده می‌شود وقتی خودرو نقره‌ای رنگ در پمپ‌بنزین توقف می‌کند به سرعت خودرو پلیس پشت این خودرو می‌ایستد. آنها راننده خودروی سواری را پیاده کرده و  یکی از مأموران پلیس، پسر جوان را با شدت زیادی به شیشه ماشین کوبید و پسر جوان غرق در خون روی زمین می‌افتد. همان لحظه مأمور دیگر پلیس به سراغ این راننده جوان می‌آید و او را روی زمین می‌کشاند. پسر جوان همچنان از درد به خودش می‌پیچد و مردم نیز نظاره‌گر این صحنه هستند. چند دقیقه‌ای که می‌گذرد، افسر راهنمایی و رانندگی از داخل ماشینش دستمالی بیرون می‌آورد و به راننده می‌دهد. پسر جوان همچنان از درد به خودش می‌پیچد و خون از سرش سرازیر می‌شود. این فیلم سه دقیقه‌ای پر از وحشت، حالا دست به دست در فضای مجازی چرخیده و حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشته است.

ترس و وحشت از این‌که چرا یک پسر جوان به این بی‌رحمی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، آن هم از سوی مأموران پلیس راهور؛ تاریخ منتشر شده کنار این فیلم مربوط به هشتم نوامبر‌ سال‌جاری میلادی است و اگر این تاریخ توسط دوربین به درستی ثبت شده باشد یعنی این اتفاق حدود چهار روز پیش رخ داده است.

پیش از این نیز چندین فیلم از برخورد خشن پلیس با شهروندان منتشر شده بود ازجمله حادثه‌های مشابهی که فروردین امسال منتشر شد. فیلمی که در آن افسر پلیس راهور با حمله به یک راننده پراید مشکی رنگ در جاده فریمان او را به شدت زیر مشت و لگد می‌گیرد تا جایی که رفتارهای این افسر با دخالت همکارش به پایان می‌رسد.

این فیلم در حالی منتشر شد که در شهریور ماه سال ٩٣ نیز ضرب و شتم  یک مأمور نیروی انتظامی  از سوی صاحب بوفه‌داری در ائل‌گلی تبریز جنجال‌ساز شده بود.

شرب خمر، محرک این حادثه بود

از طرفی انتشار این فیلم واکنش نیروی انتظامی را هم در پی داشت و سخنگوی ناجا دراین‌باره توضیحاتی را ارایه داد.

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا دراین‌باره گفت: «چند روزی است که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کلیپی منتشر شده است که در آن چند نفر از عوامل راهنمایی و رانندگی در یک پمپ‌بنزین مبادرت به برخورد نامتعارف با راننده یک خودروی خاطی کرده‌اند. پلیس بلافاصله پس از آگاهی از انتشار این کلیپ، شماری از کارشناسان خویش را مأمور رسیدگی به ابعاد و زوایای آن کرد.

نتیجه بررسی کارشناسان نشان داد که این حادثه در یکی از شهرهای مرکزی کشور رخ داده است. محرک آغازین این حادثه، شرب خمر و عدم تعادل روانی و رفتارهای پرخطر و ناهنجار راننده خودرو و عدم توجه به فرمان ایست مأموران بوده است، اما فارغ از این مسأله رفتار غیرمتعارف مأموران نیز به کل مغایر قانون و قواعد انضباطی و رویه همیشگی ناجا بوده است و به همین سبب، پلیس بلافاصله مبادرت به برخورد انضباطی شدید با دو سرباز وظیفه و همچنین مأمور پلیسی که نظاره‌گر صحنه بوده است، کرد. این افراد تا مشخص شدن تکلیف نهایی تنزیل درجه و به انتظار خدمت درآمده‌اند. پلیس نه‌تنها هرگز چنین برخوردهایی را بر نمی‌تابد بلکه آن را اقدامی انزجارآمیز، نامتعارف و خلاف ارزش‌های اخلاقی و استانداردهای رفتاری و مدیریتی خود می‌داند و لاجرم خود را موظف به پیشگیری از تکرار چنین حوادثی می‌داند.»

عذرخواهی نیروی انتظامی

این درحالی است که دفتر سخنگوی نیروی انتظامی از رفتار ناپسند دو نفر از مأموران پلیس راهور در قبال شهروند شیرازی که در فضای مجازی منتشر شده عذرخواهی کرد.

در این گزارش آمده است: «نیروی انتظامی وظیفه خود می‌داند به خاطر حادثه ضرب و شتم یک شهروند خاطی که قوانین راهنمایی و رانندگی را به صورت مکرر نقض کرده و هیچ توجهی به دستورات پلیس نکرده و شرب خمر نیز کرده بود، از شهروندان پوزش طلبیده و به آنها اطمینان می‌دهد که تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا از تکرار چنین رخدادهایی جلوگیری به عمل آید. ما بر این واقعیت معتقدیم که گاهی حوادث و اتفاقاتی چهره می‌نمایند که علیرغم فراوانی بسیار اندکشان، اثرات آزاردهنده و پرشمولی از خود برجای می‌گذارند، حادثه ناخوشایند شیراز نیز در شمار چنین رخدادهایی قرار می‌گیرد. ما در نیروی انتظامی به سبب مسئولیتی که در قبال یکایک شهروندان عزیز داریم، بیش از هر کسی از وقوع چنین اتفاقات غیرمتعارف متاسف و متاثر می‌شویم. دراین‌باره به اطلاع شهروندان می‌رساند که نیروی انتظامی بلافاصله پس از آگاهی از حادثه رخ داده در شیراز شماری از کارشناسان خبره خود را مأمور بررسی ابعاد و زوایای آن حادثه کرد که نتیجه حاصل از بررسی دقیق کارشناسان نشان از آن دارد که راننده بر اثر شرب خمر قبل از وقوع حادثه تعادل روانی خود را از دست داده و مرتکب چند خلاف پی در پی گشته و به همین دلیل مورد تعقیب چند مأمور وظیفه و رسمی پلیس راهور قرار گرفته بود. درگیری به وقوع پیوسته و خشونت اعمال شده در حادثه مذکور به کل مغایر قانون اصول و ضوابط انضباطی و رویه مرسوم نیروی انتظامی بوده است. پس از دریافت گزارش کارشناسان، تنبیهات انضباطی در مورد هر سه مأمور اعمال و آنها بلافاصله (منتظر خدمت) شدند.»

کد خبر : ۴۲۸۴۱۹