خبرگزاری کار ایران

/ رؤسای پارلمان‌های پس از انقلاب – ۳ /

ناطق، ارتقا دهنده جایگاه دیپلماتیک مجلس

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۱۲۳

ناطق نوری علاوه بر تاسیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در سال ۷۷ با ابتکار خود بنیانگذار اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی شد.

علی‌اکبر جمشیدی، معروف به ناطق نوری وی در دوره‌های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم نماینده و رئیس دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید. وی متولد تیرماه ۱۳۲۲ در روستای اوزکولا از توابع شهرستان نور مازندران و در نزدیکی روستای یوش زادگاه نیما یوشیج است.

ناطق نوری دارای ۸ فرزند است که ۲ پسر به نام‌های مصطفی ناطق نوری و مجتبی ناطق نوری معروف‌ترین آنها هستند. همچنین او داماد سید هاشم رسولی محلاتی است؛ برادرش احمد ناطق نوری نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی(۸ دوره پیاپی) معروف به پدر پارلمان ایران است.

در محضر امام
ناطق‌نوری اوایل ۱۳۴۰ پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی در محضر امام خمینی(ره) به تحصیل پرداخت. نوری همچنین نزد آیت الله شهید مرتضی مطهری در دانشگاه تهران فلسفه خواند و نزد مرحوم آیت الله فلسفی فن خطابه را آموخت.

وی دیگر دروس علوم اسلامی را هم نزد آیت الله مجتهدی تهرانی فرا گرفت. آشنایی با امام خمینی(ره) و مبارزه علیه رژیم پهلوی کنار ایشان، باعثشد ناطق نوری نیز مانند دیگر نزدیکان بنیانگذار کبیر انقلاب در طول سال‌ها مبارزه علیه رژیم سابق، بار‌ها دستگیر و زندانی شد.

عهده‌دار مناصب
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عهده‌دار مناصب متعددی شد. ناطق نوری نماینده امام در جهاد سازندگی از اوایل انقلاب تا اواخر سال ۵۹، وزیر کشور کابینه دوم میرحسین موسوی از سال‌های ۶۰ تا ۶۴ بود. ریاست دادگاه محاکمه اعضای گروهک تروریستی فرقان، ریاست بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری از ۶۸ تا کنون، نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۷۶، رئیس شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی از سال ۷۷ تا ۸۴ و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز تا کنون برخی دیگر از فعالیت‌های مهم وی به شمار می‌آیند.

ریاست مجلس‌
هفتم خرداد ۷۱ نخستین جلسه چهارمین مجلس شورای اسلامی برگزار شد. ریاست مجلس چهارم برعهده علی اکبر ناطق نوری و حسن روحانی(رئیس جمهوری کنونی) و مرحوم سید علی اکبر پرورش، محمدعلی موحدی‌کرمانی، حسین هاشمیان نایبان رئیس این مجلس به شمار می‌آمدند.

ناطق نوری همچین ریاست مجلس پنجم را هم برعهده داشت. حضور وی در راس مجلس، ‌جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را مجاب کرد تا نام وی را به عنوان کاندیدای نهایی ائتلافشان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ اعلام کنند اما وی در انتخابات دوم خردادماه آن سال، مقابل سیدمحمد خاتمی که بیش از ۲۰ میلیون رای به دست آورده بود، کاری از پیش نبرد.

ابتکار ناطق
ناطق نوری علاوه بر تاسیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در سال ۷۷ با ابتکار خود بنیانگذار اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی شد.

اتحادیه‌ای که به «بین المجالس کشورهای اسلامی» شهرت یافت. و به طور معمول، هر دو سال یکبار به همراه رئیس مجلس به این اجلاس می‌رود و از سخنرانان اصلی این اجلاس به حساب می‌آید.

ارتباط با اروپا
ناطق در سطح سران سه قوه جمهوری اسلامی ایران، نخستین کسی بود که به اروپا سفر کرد و با توجه به اختلافات مختلف با اتحادیه اروپا، ارتباط او به قوت خود باقی ماند و حتی با بعضی از سران آن‌ها مانند استپان مسیچ رئیس وقت مجلس کرواسی(که بعداً رئیس جمهور شد)، لوچانو ویولانته رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا و هاینتس فیشر رئیس وقت مجلس اتریش(که بعداً رئیس جمهور شد) ارتباط نزدیکی داشت.

همچنین بستن قرار دادهای مختلف نظامی با اوکراین و روسیه در زمان بوریس یلتسین و حل مناقشه کروات‌ها با مسلمانان بوسنی، از دیگر اقدامات علی اکبر ناطق نوری بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز