کد خبر: 182212 A

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی در گفت‌وگو با ایلنا:

بنادر ایران در صورت رفع تحریم ها گنجایش تخلیه بارگیری کشتی‌های بزرگ را دارند / زمانی‌که مسیر کشتی‌ها به بنادر باز شودقراردادهای موقت به قرارداد دائم تبدیل خواهند شد.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۸ درصد ظرفیت‌ اسکله‌های کشور خالی ماند افزود: با کاهش تعرفه‌ها و گرفتن مالیات بر حسب هر یک(GT) نه درآمد، می توانیم ناوگان دریایی کشور را نوسازی کنیم.

سن تیمورتاش دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: مذاکرات با کمپانی‌های مختلف کشتیرانی برای حضور در آب‌های کشور صورت‌گرفته است و مقدمات این کار انجام شده است که در صورت رفع تحریم ها به سمت ایران روانه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به طور متوسط ۱۸ درصد ظرفیت‌های اسکله کشورخالی ماند افزود: بنادر ایران در صورت رفع تحریم ها گنجایش تخلیه بارگیری کشتی‌های بزرگ را دارند و در ناوگان و زیرساخت‌ها مشکلی وجود ندارد.

تیمورتاش در پاسخ به این سئوال که دلیل قرارداد موقت پیمانکاران در بندر شهید رجایی چیست گفت: قرارداد موقت برای سنجش پتانسیل شرکت هاست و زمانی‌که مسیر کشتی‌ها به بنادر باز شود به قرارداد دائم تبدیل خواهند شد.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی در خصوص وضعیت پیشرفت طرح‌های توسعه گفت: در بنادر توقف وجود ندارد این طرح‌ها در حال گسترش هستند و باید وضعیت تحریم مشخص شود تا طرح‌های توسعه‌ای ادامه پیدا کنند همچنین در کنار طرح‌های توسعه‌ای، ثبات‌های مدیریتی باید اعمال شود.

وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی دارای پس کرانه و ترانزیت قوی است افزود: ۶۰ درصد واردات، صادرات و ۹۰ درصد تخلیه بارگیری در بندر شهید رجایی انجام می شود که با تکمیل فازهای نیمه تمام این بندر و با قرار گرفتن در کنار بندر جبل‌علی در قالب یک کنسرسیون به یک قطب در منطقه تبدیل می شوند و ظرفیت‌های منطقه را به سمت خود جذب خواهند کرد.

وی با بیان این مطلب که دولت در زمینه بازاریابی ضعیف عمل می‌کند افزود: اگر ترمینال‌های بندر شهید رجایی را در اختیار کشتی‌رانی جمهوری اسلامی قرار دهند هم توان عملیاتی ناوگان بالا می‌رود و هم بحثبازاریابی را در منطقه می‌توانند ایجاد کنند و شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی را به کشور جذب کنند.

تیمورتاش در خصوص ناوگان کشتیرانی کشور گفت: ما دارای ۶۵ نفت‌کش هستیم که در خاورمیانه رتبه اول را داریم همچنین در بحثتجاری با ۱۶۰ فروند از رتبه بالایی برخوردار هستیم.

وی میانگین بین المللی عمر ناوگان را ۱۴ سال دانست و افزود: عمر ناوگان دریایی ایران متناسب با نوع کشتی از ۱۴ تا ۲۴ سال متغیر است و با نوسازی و بازسازی همین ناوگانی که در اختیار داریم نیازی به خرید ناوگان جدید نداریم.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با اشاره به راهکارهای تامین بودجه نوسازی ناوگان افزود: یکی از مسائلی که در بندر می‌توان انجام داد مربوط به تعرفه‌هاست که با به حداقل رساندن تعرفه‌ها می‌توانیم به نوسازی ناوگان دریایی کشور کمک کنیم.

وی با بیان این مطلب که دریافت مالیات باید بر اساس تناژ باشد نه درآمد تصریح کرد: در اغلب بنادر جهان تعرفه‌های بندری به صورت پله کانی و بر اساس تناژ و هر(GT) محاسبه می‌شود و در صورتی که در ایران هم مالیات براساس تناژ کشتی گرفته شود می‌توان منابع ذخیره شده را صرف نوسازی ناوگان کرد.

بندر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر