کد خبر: 146306 A

در دیدار سفیر هند با وزیر راه مطرح شد؛

خط اعتباری یک میلیارد دلاری هند برای فاینانس پروژه‌ها می‌تواند نقش مهمی در ایجاد تحرک لازم برای آغاز و عملیاتی کردن طرح‌ها داشته باشد اما باید از یک نقطه حرکت آغاز شود تا تصویر مطلوبی در ذهن دو طرف از این همکاری شکل گیرد.

هیات هندی در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز تمایل شرکت‌های هندی برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل به ویژه در بندر چابهار بر ایجاد خط مستقیم کشتیرانی از چابهار به بنادر هند تاکید کردند و خواستار گسترش حمل و نقل مستقیم بین دو کشور شدند.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در دیدار با دی. پی. سریواستاوا، سفیر هند در تهران با تشکر از علاقه‌مندی طرف هندی به بندر چابهار اظهار کرد: خواهان نتیجه ملموس در مذاکرات هستیم و تعیین برنامه زمان‌بندی برای عملیاتی کردن امور لازم است در بخش راه آهن زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه مدیر عامل شرکت راه آهن در آینده نزدیک سفری به هند خواهد داشت، گفت: شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری تأمین مالی خارجی در وزارت راه وشهرسازی تشکیل شده و برای ما مهم است که نوع سرمایه‌گذاری مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خط اعتباری یک میلیارد دلاری هند برای فاینانس پروژه‌ها نقش مهمی را در ایجاد تحرک لازم برای آغاز و عملیاتی کردن طرح‌ها می‌تواند داشته باشد اما باید از یک نقطه شروع کرد و حرکت آغاز شود تا تصویر مطلوبی در ذهن دو طرف از این همکاری شکل بگیرد.

وی یادآور شد: خرید تجهیزات موضوع کوچکی است در حالی که طرح‌های وسیعی در حوزه ریلی وجود دارد و به زودی معاون بنده در حوزه ریلی به هند سفر خواهد کرد.

آخوندی پیشنهاد کرد: همکاری و سرمایه‌گذاری از بخش ریلی آغاز شود و دکتر اصغر فخریه کاشان، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به منظور مذاکره در این خصوص از طرف وزارت راه وشهرسازی معرفی می‌شود و در این خصوص با وزارت اقتصاد و دارایی مذاکره برای صدور مجوزهای لازم خواهیم داشت.

وی گفت: از مشاور وزیر و رئیس شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری تأمین مالی خارجی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی درخواست می‌کنم با شما در تماس باشد.

وزیر راه وشهرسازی افزود: برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور طرحی را در نظر داریم که در صورت نهایی شدن جزئیات آن را به اطلاع شما خواهیم رساند.

در این دیدار دی. پی. سریواستاوا، سفیر هند در تهران با اشاره به دیدار هیات هندی با رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته اظهار کرد: ‌ بندر چابهار موقعیتی استراتژیک در منطق دارد و راه دسترسی کوتاه به کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

سفیر هند اعلام کرد: این کشور آمادگی صادرات ۲۰۰ هزار تن ریل uic۶۰ به ایران را دارد و یک شرکت هندی آمادگی دارد بین چابهار و بنادر هند خط مستقیم کشتیرانی دایر کند. در حالی که هم اکنون کالاهای کانتینری عمدتا از دبی به ایران منتقل می‌شود که در پی آن هزینه انتقال کالا به ایران افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: چابهار مهمترین منطقه بندری در شرق مرز ساحل جنوبی ایران است و اتصال خطوط ریلی به این بندر باید در اولویت قرار گیرد و باید هاب جا به‌ جایی محصولات پتروشیمی در چابهار دایر شود.

دی. پی. سریواستاوا اظهار کرد: یک شرکت خصوصی هندی با توجه به اینکه منافعی را در کشورهای غربی دارد حاضر است برای سرمایه گذاری به ایران بیاید. برای امضای تفاهم نامه با سازمان بنادر و دریانوردی زمانبندی دو ماهه مناسب است و در خصوص سرمایه‌گذاری اگزیم بانک هند مایلم هیاتی از دوطرف تبادل نظر داشته باشند.

وی اعلام کرد: در فاز نخست اعتبار ساخت پایانه کانتینری چابهار ۱۴۷ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

درخواست هند برای ایجاد خط مستقیم کشتیرانی از چابهار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر