کد خبر: 229824 A

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای؛

متاسفانه بحثمعاینه فنی در کشورمان سابقه کمتر از ده سال دارد و تاکنون ما به فکر توسعه کمی مراکز معاینه فنی بوده ایم تا افزایش توسعه کیفی. معتقدم باید از این پس به موضوعات کیفی این مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین بپردازیم.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست خبری ظهر امروز خود با اشاره به کاهش میزان تلفات جاده‌ای ناشی از تصادفات، تاکید کرد: با توجه به اینکه در ده سال گذشته کاهش چشم‌گیری در میزان تلفات جاده‌ای داشتیم اما هنوز واحد میانگین شاخص سلامت در کشورمان عدد ۲۳ است. این در حالی است که این عدد در کشورهای خارجی چیزی کمتر از ۱۸ است. البته باید بگویم این واحد میانگین در کشورمان از عدد ۴۲ به ۲۳ رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد هدایتی با اشاره به برنامه های موثر برای افزایش ایمنی تاکید کرد: گام اول برای افزایش ایمنی در کشورمان شناخت مساله است و ما باید به جای اقدامات کلی به انجام اقدامات جزیی تر بپردازیم.

وی ادامه داد: قطعا باید برای افزایش سطح ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای گروه‌های خاصی را تعریف کنیم.

وی با اشاره به دو گروهی که بیشترین تلفات آمار جاده ای را به خود اختصاص داده اند، گفت: متاسفانه دو گروه عابر و موتورسوار در سال ۹۲ با اختصاص ۳۱ درصد از تلفات جاده‌ای به خود بیشترین آمار کشته‌های جاده ای را دارند. از طرفی دیگر ۷۰ درصد رانندگانی که در سوانح جاده‌ای کشته می شوند از قشر بی سواد هستند.

هدایتی ادامه داد: با شناسایی گروه‌ها باید برنامه‌های خاصی برای هر گروه در نظر گرفت.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره بحثمعاینه فنی در ناوگان سنگین جاده ای، گفت: متاسفانه بحثمعاینه فنی در کشورمان سابقه کمتر از ده سال دارد و تاکنون ما به فکر توسعه کمی مراکز معاینه فنی بوده ایم تا افزایش توسعه کیفی. معتقدم باید از این پس به موضوعات کیفی این مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین بپردازیم.

هدایتی از بر خط سازی مراکز معاینه فنی از ابتدای سال ۹۳ خبر داد و گفت: بر خط کردن مراکز معاینه فنی در سه فاز شروع شده است که مراکز باید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خود را ارتقا دهند و به این سیستم متصل شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که در بحثمراکز معاینه فنی انجام داده ایم این است که دوربین‌هایی را در ابتدای ورودی این مراکز نصب کرده ایم که این دوربین‌ها با گرفتن عکس پلاک خودروها خودروی مورد نظر را در سیستم ثبت می‌کند. از طرف دیگر بحثکارت هوشمند خودروها مطرح می‌شود که تا وقتی که خودروی مورد نظر مدارک معاینه فنی را نداشته باشد و در سیستم ثبت نکرده باشد از ارائه خدمات به آن خودرو جلوگیری می‌کنیم.

هدایتی همچنین درباره فعالیت شرکت های امداد خودرو گفت: در حال حاضر ۷۰ شرکت در حوزه امدادرسانی به خودروها در سطح کشور فعال هستند که به این شرکت‌ها تا قبل از شروع سفرهای نوروزی فرصت داده ایم تا خود را با سیستم هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مطابقت دهند.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به استفاده سیستم ITS، ادامه داد: در راستای استفاده بیشتر از سیستم‌های ITS در چند سال اخیر ۶۰۰ دوربین نظارتی در شبکه جاده ای کشور نصب کرده‌ایم. همچنین در این مدت ۱۲۰۰ دستگاه تردد شمار آنلاین در راه های اصلی هم نصب شده است.

وی ادامه داد: در بحثدوربین کنترل سرعت تاکنون ۴۰۰ دوربین در راه های اصلی و شریانی کشورمان نصب شده است که ۲۰۰ دستگاه دوربین آن متعلق به سازمان راهداری و ۲۰۰ دستگاه دیگر متعلق به نیروی انتظامی است.

ترافیک جاده خودرو دوربین دوربین نظارتی راهداری و حمل و نقل جاده سفرهای نوروزی سلامت معاینه فنی نیروی انتظامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر