کد خبر: 219251 A

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

پژوهشکده اقتصادی ومالی و حمل نقل و مسکن مسائل ومطالعات اقتصادی وزارت راه و شهر سازی را تامین می کند که بررسی تاسیس صندوقهای مسکن وپس انداز، تحویل بازارمسکن وپیش بینی بازار مصالح ساختمانی، تعریف نحوه تامین سرمایه گذاری پروژه های این بخش، تامین پروژه ها به صورت فاینانس از مهمترین وظایف این پژوهشکده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با تشریح چشم انداز این مرکز از راه اندازی پژوهشکده اقتصادی ومالی حمل ونقل و مسکن خبر داد و گفت: پژوهشکده اقتصادی ومالی و حمل نقل و مسکن مسائل ومطالعات اقتصادی وزارت راه و شهر سازی را تامین می کند که بررسی تاسیس صندوقهای مسکن وپس انداز، تحویل بازارمسکن وپیش بینی بازار مصالح ساختمانی، تعریف نحوه تامین سرمایه گذاری پروژه های این بخش، تامین پروژه ها به صورت فاینانس از مهمترین وظایف این پژوهشکده است.

به گزارش ایلنا، محمد شکرچی زاده ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که این پژوهشکده به آن می پردازد بحثمطالعات مستند سازی مسکن مهر است که اقدامات اولیه آن انجام شده است.

وی با اشاره به وضعیت مصالح ساختمانی در بازار گفت: هر چند مصالح ساختمانی مورد استفاده در پروژه های ساخت وسازی استانداردهای اجباری را دارند اما در واقع بسیاری از این مصالح وقتی برای عرضه به بازار می روند استاندارد و کیفیت لازم را ندارند که این تاثیر منفی در مدت زمان عمر ساختمان می گذارد.

شکرچی زاده با بیان اینکه عمر مفید یک ساختمان در کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ سال است تاکید کرد: درحالی که عمر ساختمانها در کشورهای پیشرفته به بالای ۵۰ سال می رسد در ایران متاسفانه عمر مفید ساختمانها چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ سال است.

وی افزود: علاوه بر کم بودن عمر مفید ساختمان نسبت به استاندارد جهانی آن نکته دیگری که وجود دار د این است که بسیاری از ساختمانهای کشورمان قبل از رسیدن به عمر مفید برای استفاده از وضعیت تراکم بیشتر تخریب می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: نکته تاسف بار شهر فروشی نهادهای مختلف است که با عثاز بین رفتن سرمایه ملی می شوند اینکه ساختمانها زودتر از موعد تخریب می شوند و شهرداری هیچ گونه محدودیتی برای این اقدام در نظر نگرفته است.

شکرچی زاده در باره صدور مجوز های استاندارد برای مصالح ساختمانی گفت: مرکز تحقیقات راه مسکن وشهر سازی زمانی کیفیت مصالح را ارزیابی می کند که از مرحله استاندارد گذشته باشند و مرکز تحقیقات در واقع مسئول ارائه گواهی نامه فنی است که این مجوز نشانگر این است که مصالح استانداردهای فراتر از انتظار را دارند.

وی ادامه داد: قطعا گواهی نامه فنی می تواند زمینه ساز رقابت بین تولید کنندگان مصالح ساختمانی باشند.

شکرچی زاده در باره روش جدید جاده سازی در کشور گفت: مرکز به دنبال ترویج ساخت جاده های بتونی در کشور است که در این روش جاده های کشور با رویه‌ی بتونی غلطکی و بتون معمولی ساخته می شود که عمر مفید آن از جاده های آسفالتی بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید در حال حاضر تولید کنندگان سیمان در کشور با تولید مازاد مواجه هستند و از ۷۵ میلیون تن سیمان تولیدشده در کشور تنها ۵۰ میلیون تن آن در پروژه های ساخت وسازی استفاده می شود.

شکرچی زاده افزود: با توجه به اینکه پروژ هایی مانند سد سازی و انبوه سازی مسکن بسیار کاهش یافته اند بنابراین میزان سیمان مورد استفاده در کشور هم کاهش یافته از طرفی دیگر صادرات سیمان حتی هزینه سوخت یارانه ای کارخانجات تولید سیمان را هم پوشش نمی دهد بنابراین ساخت جاده های بتونی و ساختمانهای بتونی می تواند یک سیاست راهبردی برای افزایش مصرف سیمان باشد. از طرفی هم عمر مفید پروژه های عمرانی با این روش افزایش می یابد.

استاندارد ایران جاده رقابت سرمایه سرمایه گذاری سیمان مسکن مسکن مهر یارانه
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر