کد خبر: 214313 A

برای نخستین بار؛

برای نخستین بار کشتی پنج هزار تنی روسیه پس از طی مسیر ۲۱ روزه از بندر آستراخان در دریای خزر وارد بندر خصوصی آستارا در استان گیلان شد.

برای نخستین بار کشتی پنج هزار تنی روسیه پس از طی مسیر ۲۱ روزه از بندر آستراخان در دریای خزر وارد بندر خصوصی آستارا در استان گیلان شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا اعلام کرد: این نخستین کشتی با این حجم بار است که وارد این بندر در شمال استان گیلان می شود.

رسول بهرامی با اشاره به مبدا حرکت این کشتی از بندر آستراخان افزود: این کشتی با نام pyotr strelkov به طول ۱۴۰ متر و حامل یک هزار و ۱۷۵ بسته ام. دی. اف خام در اسکله آستارا پهلوگیری کرد.

وی با اشاره به این که این کشتی در ردیف بزرگترین اندازه کشتی های دریای خزر محسوب می شود، اضافه کرد: زیرساخت های موجود، وجود حوضچه و کانال مطمئن، تجهیزات باربری و سرویس بارگیری از جمله تجهیزات بندر آستارا به حساب می آید که باعثرونق بیش از پیش نخستین بندر خصوصی کشور شده است.

بهرامی مسیر حرکت کشتی را دریای سیاه خلیج اوزو رودخانه ولگا دون و سپس دریای خزر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ فروند کشتی در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شده است، اظهار کرد: امسال رشد چندین برابری را از لحاظ واردات و صادرات در بندر آستارا شاهد هستیم به طوری که تاکنون ۱۰۰ هزار تن کالا در سال جاری در تنها پست اسکله ۱۴۰ متری این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا افزود: در زمان حاضر محدودیتی برای ورود و خروج شناورها در بندرآستارا وجود ندارد و به یقین بندر آستارا در آینده نه چندان دور نظیر بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر تبدیل به یکی از بندرهای مهم شمال کشور خواهد شد.

بهرامی فعالیت و رونق منطقه ویژه اقتصادی را مساوی توسعه همه جانبه بندر و گمرک آستارا برشمرد و اضافه کرد: با اوج گرفتن تردد شناورها در بندر آستارا در ماه های آتی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر بزرگ ارتقا می یابد.

بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

بندر چند منظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و ۵۰۰ تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل، ظرفیت پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود را دارد.

این واحد بندری در استان گیلان به ظرفیت نهایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد. این بندر در فضای محدود ۶۰ هکتار احداثشده است. صرفه جویی در هزینه های حمل ونقل خشکی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال و کاهش حوادثو ایجاد بازارهای جدید شامل بازار مشترک کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و روسیه با ایران از دیگر مزیت های بندر آستارا است.

ارمنستان استان گیلان تجارت حمل و نقل دریای خزر رشد روسیه کشتی گمرک وزارت راه و شهرسازی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر