کد خبر: 205579 A

بنا به آمار موجود هم اکنون از ۱۲۶ مرکز اسقاط موجود در کشور، تنها ۶۹ مرکز دارای پروانه بهره برداری بوده و در واقع به مرحله قابل بررسی رسیده‌اند.

مدیر امور مراکز اسقاط و بازیافت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: برای جلوگیری از انحصار موجود در موضوع اسقاط خودروی فرسوده در کشور و رانتی که از آن ناشی می‌شود، فراخوان عمومی از کلیه سرمایه گذران شده است، که با راه اندازی مراکز جدید به افزایش استانداردهای زیست محیطی ناشی از اسقاط و بازیافت خودرو بپردازند.

به گزارش ایلنا، سید وحید سعادت مدیر امور مراکز اسقاط و بازیافت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با تاکید بر توسعه مراکز اسقاط و بازیافت خودرو و جهش کیفی و کمی این مراکز گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، علی رغم وجود مراکز خوب و صنعتی در کشور که هزینه های زیادی برای توسعه آن، طی سال های گذشته شده ولی متأسفانه برخی از مراکز موجود نه تنها از ابتدایی ترین استانداردهای صنعتی فاصله دارند بلکه در خدمات رسانی به مالکین خودروهای فرسوده بسیار نامناسب عمل نموده، و پاسخگوی حجم زیاد اسقاط خودرو های فرسوده با طرح های جدید ستاد نیستند.

سعادت با اشاره به بند(۶) مصوبه دولت در مهرماه۱۳۹۲گفت: ستاد مأموریت یافته است با رعایت اسناد بالادستی و ارزیابی از میزان تقاضا از طریق مکانیزم پیش بینی شده به اعطای مجوز جدید مرکز اسقاط اقدام نماید.

وی افزود: طبق مقررات، از سال ۱۳۸۶، کلیه مراکز اسقاط می باید علاوه بر جواز تأسیس، دارای پروانه بهره­ برداری بازیافت خودرو از وزارت صنعت نیز باشند که بنا به آمار موجود هم اکنون از ۱۲۶ مرکز اسقاط موجود در کشور، تنها ۶۹ مرکز دارای پروانه بهره برداری بوده و در واقع به مرحله قابل بررسی رسیده‌اند که البته بسیاری به دلیل گذشت چند سال از ارزیابی صورت گرفته و تغییر بسیاری از مقررات در استانداردهای آیسیک احتیاج به بازنگری دوباره دارند.

مدیر امور مراکز اسقاط و بازیافت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اظهار داشت: در گذشته بنا به ضرورت هایی که هر صنعت در ابتدای تکوین و شکل گیری با آن مواجه می باشد تلاش شد سخت گیری ها باعثتوقف کار نشود

وی با اشاره به بررسی های کارشناسی شده در خصوص افزایش تعداد مراکز اسقاط و بازیافت در سراسر کشور افزود: از کل مراکز اسقاط، تعداد ۵۹ مرکز غیر صنعتی تعداد ۲۹ مرکز دارای پروانه بهره برداری بازیافت ضایعات فلزی و یا دارای کد بازیافت متفرقه بوده و در واقع آنها را نمی توان جزء صنف بازیافت خودرو و البته اسقاط که مقدمه ای برای آن می باشد تلقی کرد، و ۳۰ مرکز اسقاط نیز هم اکنون هیچ پروانه ای از وزارت صنعت ندارند که لزوم افزایش کمی و کیفی را اثبات می کند.

مدیر امور مراکز اسقاط و بازیافت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در خصوص سیاستهای جدید ابلاغی جهت صدور مجوز مراکز اسقاط گفت: برای جلوگیری از انحصار موجود در موضوع اسقاط خودروی فرسوده در کشور و رانتی که از آن ناشی می شود، فراخوان عمومی از کلیه سرمایه گذران شده است، که با راه اندازی مراکز جدید به افزایش استانداردهای زیست محیطی ناشی از اسقاط و بازیافت خودرو بپردازند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع ما نمی خواهیم فقط مجوز یک مرکز، صرفا ارزش ریالی داشته باشد، بلکه با ایجاد ارزش افزوده و افزایش منافع اقتصادی حاصل از بازیافت فلزات مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده، از طریق ایجاد مراکز مجهز و مکانیزه بازیافت توسط بخش خصوصی، ضمن از به هدر رفتن منابع طبیعی، صرفه‌جویی قابل توجهی اقتصادی از طریق بازیافت فلزاتی مانند: نیکل، مس، نقره و سرب و البته مواد غیر فلزی حاصل‌ شود.

اسقاط خودرو
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر