خبرگزاری کار ایران

رئیس دادگستری شادگان خبر داد؛

افتتاح سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در شادگان

در مراسم افتتاح سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی اظهار داشت : با توجه به پژوهش‌های انجام شده توسط قوه قضائیه عنوان کردند که بخش مهمی از مشکلات موجود در فرایند دادرسی از طریق استفاده از کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی دادگستری شادگان، افضل میرزایی فر، اظهار داشت : با افتتاح و راه‌اندازی این سامانه در شهرستان شادگان، طولانی شدن فرایند رسیدگی به دعاوی کیفری و حقوقی که موجب نارضایتی مراجعان و کاهش اعتماد مردم به دستگاه قضائی می‌شود کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد و سرعت و دقت در دادرسی که یکی از مشخصه‌های اصلی در تأمین اهداف نظام قضائی است، محقق می‌شود .

میرزایی فر با اشاره به بسترهای استفاده از این سامانه در شهرستان شادگان عنوان کرد: ازآنجاکه سرعت رسیدگی به دعاوی در دادرسی همواره مد نظر قانون‌گذار بوده است، در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی، موضوع ابلاغ الکترونیکی مورد توجه قرار گرفت و تصویب شد و با توجه به اینکه در ماده 175 این قانون آمده است « استفاده از سامانه‌های (سیستم‌های)رایانه‌ای و مخابراتی از قبیل پیام‌نگار (ایمیل) ، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.» شرایط و چگونگی استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی منوط به آئین‌نامه‌ای شده بود که توسط وزیر محترم دادگستری تهیه و به تصویب رئیس محترم قوه قضائیه برسد. الحمدالله آئین‌نامه این ماده تحت عنوان«آئین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی» در تاریخ 24/5/1395 تصویب و ابلاغ شد.

ریاست دادگستری افزود: خوشبختانه با هماهنگی انجام‌شده با معاونت محترم آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان خوزستان، این طرح از تاریخ 11/8/1395 در دادگستری شادگان اجرایی شد.

رئیس دادگستری شادگان در ادامه گفت: شهروندان محترم جهت بهره‌مندی از مزایای این سامانه می‌بایست در سامانه «ثنا» که مخفف عبارت«ثبت‌نام الکترونیکی» است به آدرس http:sana.adliran.ir ثبت‌نام نمایند  و ثبت‌نام در این سامانه یک فرایند دومرحله‌ای است، در مرحله اول، متقاضیان اعم از وکلای محترم دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، شرکت‌های خصوصی، نمایندگان حقوقی ادارات، سازمان‌ها، ارگانها و شرکت‌های دولتی و به‌طورکلی اشخاص حقیقی و یا حقوقی می‌توانند از طریق سایت یادشده وارد سامانه‌ی ثنا شده و با واردکردن اطلاعات خواسته‌شده نظیر مشخصات فردی، کد ملی، آدرس دقیق محل اقامت و یا سکونت، کد پستی و تلفن همراه، ثبت تام را انجام داده تا کد رهگیری از طریق تلفن همراه برای آنان ارسال شود و در مرحله دوم با اخذ پرینت از سامانه ثنا (پس از تکمیل ثبت‌نام اولیه)، به همراه کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اند جهت احراز هویت و اخذ امضاء به دفتر خدمات الکترونیکی قضائی مراجعه نمایند.

 در شهرستان شادگان با توجه به اینکه دفتر خدمات الکترونیکی قضائی تأسیس نشده است، متقاضیان برای تکمیل فرایند، باید به دادگستری مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت نمایند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هم ثبت‌نام اولیه و هم احراز هویت و اخذ شناسه کاربری و رمز عبور در دادگستری شادگان انجام می‌شود گفت: شهروندان محترم به‌ویژه اصحاب دعوی می‌توانند با مراجعه به واحد ثبت متمرکز دادسرا نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام نمایند.

میرزایی فر با اشاره به لزوم ارائه اطلاعات صحیح به سامانه جهت پیگیری‌های بعدی عنوان کرد: نکته مهمی که شهروندان محترم باید مدنظر قرار دهند این است در صورت هرگونه تغییر اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ی ثنا از قبیل تغییر نام و نام خانوادگی، آدرس یا تلفن همراه و مانند آن، موظف هستند تغییرات ایجادشده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت نمایند. در غیر این صورت اطلاعات سابق معیار و ملاک ابلاغ و اقدامات قضائی خواهد بود.

رئیس دادگستری شادگان همچنین با اشاره به تصویب و ابلاغ «آیین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی» گفت: مردم شریف شادگان و مراجعین محترم به دستگاه قضائی باید بدانند با دریافت شناسه کاربری برای مراجعات به دستگاه قضائی الزامی و اجباری است و بدون حساب کاربری، امکان ثبت دادخواست و شکوائیه‌ها از این تاریخ به بعد در حوزه قضائی شادگان وجود ندارد. اشخاصی هم که پرونده جریانی در هر مرحله‌ای از دادرسی و یا اجرای حکم دارند موظف به ثبت‌نام در سامانه ثنا و اعلام حساب و شناسه کاربری به شعبه مربوطه می‌باشند.

گفتنی است پس از ثبت‌نام در سامانه ثنا برای مشاهده ابلاغ الکترونیکی، اشخاصی که پرونده قضائی دارند می‌توانند اوراق قضایی یا اخطاریه‌های قضائی را در این سامانه ملاحظه نمایند. اصحاب دعوی باید بدانند به‌محض اینکه اوراق قضائی در حساب کاربری آنان وصول شد، این ابلاغ به‌صورت قانونی است و عدم رؤیت آن، مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم دادگاه نیست، اما اگر رؤیت کرد، این ابلاغ واقعی محسوب می‌شود و آثار آن را در پی خواهد داشت و تمام این فرایند از طریق سامانه به دادگاه یا دادسرا اعلام می‌شود.

رئیس دادگستری شادگان در پایان به کلیه شهروندان محترم توصیه کرد که جهت بهره‌مندی از مزایای ابلاغ الکترونیکی و سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش زمان دادرسی در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایند.

 

کد خبر : ۴۲۵۳۲۷