کد خبر: 108351 A

وزیر راه و شهرسازی:

به رغم کارهای صورت گرفته، هنوز با توسعه پایدار در استان خوزستان فاصله زیادی داریم.

ایلنا: وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه استان خوزستان به عنوان مرحله نخست توسعه ملی ایران باید مورد توجه همه مقامات ملی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، وزیر راه و شهرسازی در نشستی با حضور فعالان تشکلهای حرفه‌ای راه و ساختمان و حمل و نقل در استانداری خوزستان اظهار کرد: بعد از جنگ تحمیلی، هزینه‌های زیادی برای ایجاد زیربنا و نوسازی این استان انجام شد اما به رغم کارهای صورت گرفته، هنوز با توسعه پایدار در استان خوزستان فاصله زیادی داریم.

وی افزود: همه ما موظف هستیم تا برای رشد و شکوفایی و توسعه اقتصادی، اجتماعی استان خوزستان تلاش کنیم و به طور حتم تحقق این مسئله فقط با انجام فعالیتهای عمرانی امکان پذیر نخواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه، مهندسان در ساخت و آباد کردن ایران اسلامی نفش موثری ایفا می‌کنند، عنوان کرد: مهندسان از این حق برخوردار هستند تا حقوق خود را پیگیری کنند و لازمه این مسئله این است که یک تصویر واضح از توسعه ملی در ذهن خود ساخته باشند و جایگاه خودشان را در راستای توسعه ملی در این تصویر بدانند.

آخوندی با اشاره به گذشت ۱۷ سال از قانون نظام مهندسی و لزوم تجدید نظر در این قانون گفت: برای تجدید نظر در این قانون نیازمند یک چارچوب فکری و نظری هستیم.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت مهندسی مستلزم دانستن دو وجه اقتصادی و فنی آن است، تصریح کرد: مهندسی یک کار فنی و تخصصی است که انجام آن باید همراه با اطلاع از علوم مربوطه و آشنایی با مقررات تخصص این حرفه صورت بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فعالیت مهندسی مانند هر فعالت دیگری اقتصادی محسوب می‌شود. همچنین زمانی که به عنوان یک بازار اقتصادی به خدمات مهندسی نگاه می‌کنیم مسائلی مانند زمان، مکان و کیفیت کار مورد توجه قرار می‌گیرد.

آخوندی افزود: باید میزان دخالت دولت را در بازار اقتصادی و توزیع خدمات مهندسی تحت عنوان کنترل ظرفیت‌ها کاهش دهیم. همچنین همه پذیرفته‌اند که بازار خدمات مهندسی وابسته به دولت باشد.

وی با تاکید بر اینکه به مصلحت دولت است که این میزان دخالت در بازار مهندسی را کاهش دهد، اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند کار مهندسی انجام دهند باید صلاحیت کامل داشته باشند، این اصلیترین فرض دنیای اقتصاد مدرن است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: از وظایف سازمان نظام مهندسی ارتقای سطح مهندسی و فناوری در سطح بین المللی است. همچنین در کشور‌های دیگر زمانی که یک شرکت مهندسی کار طراحی یک پروژه را بر عهده می‌گیرد همه مسئولیت آن پروژه با مهندس آن است در صورتی که در ایران عکس این مسئله اتفاق می‌افتد.

آخوندی تصریح کرد: هر فردی که فعالیت مهندسی انجام می‌دهد باید پروانه مهندسی داشته باشد و وظیفه نظام مهندسی نیز صدور این پروانه است.

وی با گله از کنترل مضاعف که توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌گیرد، گفت: اگر در این زمینه مشکلی پیش بیاید مسئولیت آن با چه کسی خواهد بود و آیا سازمان نظام مهندسی پاسخگو است؟

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کار نظارت بر عهده شهرداری است و این اشتباه است که این وظیفه را بر دوش سازمان نظام مهندسی گذاشته است.

آخوندی همچنین با اشاره به تفاوت نظارت و بازرسی ساختمان‌ها توسط شهرداری، گفت: زمانی که شهرداری رعایت قوانین ساخت و ساز در ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، نام این عمل بازرسی است و نه نظارت؛ زیرا نظارت به معنای انجام خواسته کار فرما در خصوص هزینه‌ها و نوع مصالح است.

وی در همین خصوص افزود: اصلاح این قانون بسیار سخت است.

آخوندی با اشاره به یکپارچه کردن حمل و نقل بین شهری و ترافیک شهری اظهار کرد: باید بر روی این مسئله که یکپارچه سازی این دو مورد چه اثرات متقابل بر روی یکدیگر خواهند گذاشت بررسی انجام گیرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص مشکلات حومه نشینی عنوان کرد: در بسیاری از کشور‌ها افرادی که در حومه شهر زندگی می‌کنند در رفاه بیشتری هستند در صورتی که عکس این مسئله در ایران اتفاق می‌افتد.

آخوندی با بیان اینکه علت وقوع این مسئله عدم توجه به حمل و نقل حومه شهر‌ها است، گفت: در این خصوص باید نحوه اتصال خط مترو و راه آهن به حومه شهر‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: زمانی که هزینه شهری سنگین شده است برای طرح و توسعه شهری باید زمانبندی در نظر بگیریم تا یک شهر بتواند با بهره وری بالا به توسعه دست یابد.

اداره کل راه و شهرسازی خوزستان
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر