کد خبر: 201993 A

جزئیات کشته شدن یک کارگر در پارس جنوبی:

«در این حادثه به دلیل فقدان «فنر‌های ثابت نگهدارنده» شلنگ‌‌ رها شده و با شدت ۲۰۰ بار به چهره این کارگر ماهر اصابت می‌کند.»

ر‌ها شدن شلنگ حامل گاز و اصابت شدید آن با صورت یک کارگر در سکوی ١۶ میدان گازی پارس جنوبی منجر به فوت این کارگر متخصص نفت شد.

به گزارش منابع آگاه ایلنا، «رامین شراهی» روز پنجشنبه(دوم شهریورماه) در حال نظارت بر انجام تخلیه نیتروژن به مخزن اصلی سکو بود که دچار حادثه ‌شده و جان خود را از دست می‌دهد.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در تشریح حادثه اظهار داشت: حادثه در هنگام تخلیه نیتروژن از مخزن یدک‌کش‌ بزرگ(بارج) کنار سکو به مخزن اصلی روی سکوی فاز ١۶ پارس جنوبی اتفاق افتاد.

وی در تشریح کارکرد یدک‌کش‌های بزرگ(بارج) گفت: بارج‌ها، یدک‌کش‌های بزرگی هستند که کار جابه جایی بار و کشتی‌ها از ساحل به سکو‌ها را بر عهده دارند.

به گفته این منبع آگاه نحوه تخلیه نیتروژن به‌گونه‌ای است که یک سر شلنگ‌ به مخزن روی یدک‌کش و سر دیگر شلنگ بر روی مخزن اصلی نصب شده در سکو اتصال می‌یابد.

وی افزود: سر شلنگ‌ها به فلکه‌هایی به‌نام «ولو» برای باز و بسته کردن جریان گاز مجهز بوده و با بست‌های مخصوص که ضامن اتصال شلنگ و مخازن هستند، محکم می‌شوند.

وی ادامه داد: شلنگ‌های متصل به مخزن یدک‌کش، ‌گازی با فشار ۱۵۰ تا ۲۰۰ بار(واحد اندازه‌گیری فشار) را به مخزن اصلی نگهدارنده نیتروژن در سکو منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد:در این حادثه به دلیل فقدان «فنر‌های ثابت نگهدارنده» شلنگ‌‌ رها شده و با شدت ۲۰۰ بار به چهره این کارگر ماهر اصابت می‌کند.

این منبع آگاه با تشریح این‌که یکی از کاربردهای نیتروژن در سکو جهت پاکسازی لوله‌هاست، ادامه داد: نکته مهم و اصلی این حادثه «ایمنی اتصالات لوله» است.

وی در تشریح ایمنی اتصالات لوله گفت: نصب و کنترل دستگاه‌های فشارسنج(گیج‌ها) مطابق استاندارد‌، استفاده از بست‌ها، فلکه‌های استاندارد(ولو)، الزام استفاده از فنرهای نگهدارنده شلنگ در سکو‌ها از نکات مهم ایمنی کار در هنگام این‌گونه تخلیه و بارگیری‌ها بر روی سکو هستند.

حوادث کار حوادث کارگران نفت، گاز و پتروشیمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر