کد خبر: 211484 A

۴۴۳ نفر از کل موارد غرق شدگی در پنج ماهه سال جاری مرد و ۶۵ نفر دیگر زن بودند / در این مدت استان‌های خوزستان با ۸۶ نفر، مازندران با ۸۰ نفر و گیلان با ۵۷ نفر بیشترین موارد مرگ بر اثر غرق شدگی را داشته‌اند.

۵۰۸ نفر در پنج ماهه نخست امسال بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۷درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، ۴۴۳ نفر از کل موارد غرق شدگی در پنج ماهه سال جاری مرد و ۶۵ نفر دیگر زن بودند.

بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های خوزستان با ۸۶ نفر، مازندران با ۸۰ نفر و گیلان با ۵۷ نفر بیشترین موارد مرگ بر اثر غرق شدگی را داشته‌اند.

همچنین در این مدت بیشترین آمار مرگ به علت غرق شدگی با ۱۹۴ نفر در مرداد و کمترین آن با ۵۲ مورد در فروردین به ثبت رسیده است.

۱۹۴ نفر در مرداد امسال بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

در پنج ماهه نخست سال جاری بیشترین موارد غرق شدگی به ترتیب در رودخانه‌ها با ۱۴۵ نفر و مناطق خارج از طرح ایمن سازی شده دریا با ۱۱۴ مورد گزارش شده است در حالی که مرگ بر اثر غرق شدگی در محدوده‌های طرح ایمن سازی شده دریا در این مدت تنها چهار نفر بوده است.

پزشکی قانونی به هموطنان توصیه کرده که برای پیشگیری از بروز حوادثناگوار تنها مناطق ایمن سازی شده را برای شنا کردن انتخاب کنند.

پس از رودخانه و دریا به ترتیب استخر با ۶۶، دریاچه مصنوعی با ۵۰، کانال با ۴۸، دریاچه طبیعی و چاه هر کدام با ۱۳ و سایر مکان‌ها با ۵۵ نفر بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق شدگی را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

**توصیه‌های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه‌ها، کانال‌ها و آب‌های کم عمق

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور در بخشی دیگر از اطلاعیه خود اعلام کرد، از آنجا که بر اساس آمار‌های موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های کم عمق اتفاق می‌افتد توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه‌ها مطرح می‌شود:

▪ آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.

▪ اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. هم چنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.

▪ بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

▪ به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

▪ در آب و در موقع شنا از شوخی‌های خطرناک بپرهیزید.

▪ پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید.

▪ به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه‌‌ رها نکنید.

▪ در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

▪ توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی‌های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

▪ در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

▪ برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

▪ پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

▪ بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید. به یاد داشته باشیم بیشترین غرق شدگی در رودخانه‌های کشور اتفاق افتاده است.

خواب آلودگی روابط عمومی و امور بین الملل سالمندان کودکان مرگ مدت آب پنج غرق شدگی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر