خبرگزاری کار ایران

پوشش لحظه‌به لحظه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۶۳۲

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی برگزار شد که همچنان سایه تروریسم و افراط‌گرایی در این کشور تا لحظه آخر و حتی در حین را‌گیری حس می‌شد اما نامزدها همچنان بخ دنبال استفاده از این موضوع به نفع خود هستند.

به گزارش ایلنا، انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه به طور مستقیم با رجوع به آرای همگانی برگزار می‌شود. نزدیک به ۴۷ میلیون فرانسوی واجد رای می‌توانند رئیس جمهوری کشور خود را انتخاب کنند. برای راه‌یابی به کاخ الیزه باید بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کرد. بر اساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند، حداکثر آرایی که نامزد پیروز در این انتخابات به‌دست خواهد آورد، حدود ۲۴ درصد خواهد بود.

به همین دلیل انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که دو هفته بعد، یعنی در روز ۷ ماه مه (۱۸ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

بیشترین میزان آرایی که تاکنون در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه توسط یک نامزد کسب شده، ۴۴ درصد بوده که در سال ۱۹۶۵ به «شارل دو گل» تعلق گرفت. از این منظر باید دید ۱۱ نامزد این دوره از انتخابات چگونه آراء خود را از صندوق بیرون می‌کشند.

این در حالیست که شب گذشته پلیس فرانسه از بازداشت فردی مسلح به سلاح سرد در متروی پاریس خبر داد و اعلام کرد فرد مهاجم، چاقو به دست داشته و هنگام حمله به افسران پلیس مترو دستگیر شده است.

۰۹:۳۰) آغاز رای‌گیری در حوزه‌های انتخاباتی سراسر فرانسه. حدود ۶۷ هزار حوزه رای‌گیری با نظارت بیش از ۵۰ هزار افسر پلیس و ۷۰۰۰ سرباز ارتش کار خود را آغاز کرده است.

۱۳:۲۰) "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه در نزدیکی یکی از شعب اخذ رای در بخش تول واقع در مرکز این کشور رای خود را به صندوق انداخت.

۱۳:۵۰) "امانوئل ماکرون" رای خود را در بخش لو توکه واقع در شمال فرانسه به صندوق انداخت. برژیت ترونیو، همسر ماکرون نیز به همراه وی در انتخابات مشارکت کرد.

۱۴:۱۵) "مارین لوپن" رهبر جبهه ملی فرانسه با مراجعه به یکی از حوزه‌های اخذ رای شهر «هنین بومون» رای خود را به صندوق انداخت.

۱۴:۳۰) "فرانسوا فیون" نامزد حزب راست میانه فرانسه با حضور در شعبه ۱۷ اخذ رای پاریس، رای خود را در به صندوق انداخت.

۱۴:۴۵) "بنوا آمون" نامزد مورد حمایت حزب سوسیالیست در بخش تراپ واقع در «ایل دو فرانس» رای خود را به صندوق انداخت.

۱۵:۰۰) وزارت کشور فرانسه از تخلیه دو مرکز اخذ رأی در شمال این کشور خبر داد. نیروهای امنیتی یک دستگاه خودروی به سرقت رفته با پلاک جعلی را خارج از یک حوزه‌ رأی‌گیری واقع در شهر «بزانسون» کشف و درپی آن این مرکز اخذ رأی را تخلیه کردند و تیم خنثی‌سازی بمب در محل حاضر شد.

۱۵:۴۰) بر اساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت کشور فرانسه تا ظهر روز انتخابات ۲۸/۵۴ درصد از واجدان شرایط برای شرکت در انتخابات فرانسه پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.

نتایج نظرسنجی‌های پیش از برگزاری انتخابات در فرانسه نشان می‌دهد تنها حدود ۶۵ درصد از واجدان شرایط قصد دارند در دور اول انتخابات شرکت کنند و حدود ۵۰ درصد از ۴۷ میلیون رای‌دهنده در روزهای پایانی نمی‌دانستند به چه کسی رای می‌دهند.

۳۰ درصد از کسانی که تصمیم دارند رای‌ ندهند، میزان مشارکت مردمی را به پایین‌ترین حد می‌رسانند.

۱۶:۰۰) وزارت کشور فرانسه طی بیانیه‌ای میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را بالاتر از میزان مشارکت در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد.

در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۸.۲۹ درصد از مردم فرانسه تا ظهر روز رأی‌گیری برای شرکت در انتخابات به پای صندوق‌های رأی آمده بودند.

همچنین در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز ۳۱.۲۱ درصد از مردم فرانسه تا ظهر روز انتخابات به پای صندوق‌های رأی رفته بودند.

در سال ۲۰۰۲ میلادی نیز تا ظهر انتخابات ۲۱.۴۰ درصد از مردم فرانسه برای انداختن رأی خود به صندوق‌ها در مراکز اخذ رأی در سراسر این کشور حاضر شدند.

۱۶:۳۰) "کنت راث" رئیس دیدبان حقوق بشر با انتشار پیامی در توئیتر و اشاره به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از «مارین لوپن» نامزد راست گرایان افراطی واکنش نشان داد و گفت: ترامپ بدون هیچ تردیدی از لوپن حمایت کرد. ترامپ بیگانه ستیزی و اسلام هراسی لوپن را تائید کرده است و این شباهت زیاد طرز فکر آنها را می‌رساند.

۲۰:۰۰) وزارت کشور فرانسه اعلام کرد تا ساعت ۵ بعد از ظهر امروز-یکشنبه-(روز انتخابات) ۶۹.۴۲ درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات ‌ریاست‌جمهوری این کشور، پای صندوق‌های رای رفتند.

۲۰:۳۰) «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا امروز-یکشنبه- در توییتر خود انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را «بسیار جالب» خطاب کرد.

۲۱:۴۵) حوزه‌های انتخاباتی در مناطق روستایی فرانسه زود‌تر از مناطق شهری بسته شده و شمارش آرا در این حوزه‌ها آغاز شد. رای‌گیری در مناطق شهری و کلان شهر‌ها تا ساعت ۲۰ به وقت محلی ادامه دارد.

۲۲:۳۰) وزارت کشور فرانسه با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد آمار اعلام شده از شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در شبکه‌های اجتماعی جعلی بوده و تاکنون هیچ آمار رسمی از شمارش آرا اعلام نشده است.

۲۲:۴۵) شمارش اولیه آرای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نشان می‌دهد که «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل میانه‌رو با کسب حدود ۲۳ درصد و «مارین لوپن» با کسب حدود ۲۱ درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

«فرانسوا فیون» نامزد محافظه‌کار و «ژان لوک ملانشون» نامزد چپگرا نیز هر کدام حدود ۱۹ درصد آرا را به دست آورده‌اند. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

۲۳:۰۰) «بنوا آمون» نامزد حزب سوسیالیست‌‌ فرانسه شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را پذیرفت.

۲۳:۱۰) «برنار کازنو» نخست‌وزیر فرانسه از مردم این کشور خواست در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از «مارین لوپن» نامزد راست افراطی حمایت نکرده و به «امانوئل ماکرون» کاندیدای مستقل رای دهند.

۲۳:۱۰) «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل میانه‌رو که به همراه «مارین لوپن» نامزد راست افراطی و رهبر حزب جبهه ملی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه راه یافته است، گفت که فصل جدیدی در تاریخ سیاسی این کشور آغاز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز