خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تجدیدپذیرها؛ گریزگاهی برای فرار از نابودی زمین

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۱۷۸

تاکنون ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر بزرگ به 350 مگاوت و نیروگاه های کوچک احداث شده توسط مشترکین برق به حدود 1600 کیلووات رسیده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ایران بالقوه با داشتن بیش از 300 روز آفتابی در سال و متوسط تابش بیش از 2800 ساعت در سال جزء بهترین کشورهای جهان در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی است. به اعتقاد برخی کارشناسان، پتانسیل انرژی خورشیدی در ایران و به خصوص در مناطق با ظرفیت بالا که به اصطلاح در کمربند خورشیدی قرار  دارند، به گونه ای است که راه اندازی نیروگاه های خورشیدی به عنوان یکی از گزینه های مطمئن برای توسعه پایدار آینده محسوب می شود.

ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان استن و علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت های فسیلی و تجدیدپذیر مانند نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی نیز هست.از این منظر با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی، حتی در آینده ایران می تواند به بهشت سرمایه گذاران برای توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر تبدیل شود.

همچنین با توجه به پراکندگی روستاها در نقاط دور دست، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهمترین مزیت‌های کشور محسوب می شود. با توجه به استانداردهای بین المللی، هر گاه میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از 3.5 کیلووات در ساعت بر هر متر مربع باشد، استفاده از مدل های مختلف انرژی خورشیدی مقرون به صرفه خواهد بود. در برخی از مناطق ایران، انرژی تابشی خورشید بالاتر از 7 تا 8 کیلووات بر متر مربع اندازه گیری شده است.

بر این اساس، تاکنون ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر بزرگ به 350 مگاوت و نیروگاه های کوچک احداث شده توسط مشترکین بق به حدود 1600 کیلووات رسیده است.

راه اندازی و ساخت نیروگاه های جدید بر اساس برنامه کلان جمهوری اسلامی برای استفاده بهینه از منابع انرژی و ارتقای میزان بهره برداری از منابع متنوع انرژی های تجدیدپذیر برای تامین بخشی از نیاز روزافزون انرژی کشور به شمار می رود. از سال 93 تاکنون 5 نیروگاه خورشیدی جدید در مجموع به ظرفیت تولید 25 مگاوات برق در ایران به بهره برداری رسیده است.

نیروگاه های خورشیدی ایران      
ردیف ظرفیت به مگاوات محل احداث زمان بهره برداری
1 20 ماهان-کرمان تیر 96
2 10 جرقویه اصفهان فروردین 96
3 0.215 شمس آباد کرج بهمن 95
4 14 همدان دی 95
5 0.228 قم مهر 95
6 0.514 بیدگنه ملارد خرداد 93
7 8 ---- -----

تجدیدپذیرها؛  گریزگاهی برای فرار از نابودی زمین

 

 در برنامه ششم توسعه بر لزوم تغییر رویکرد از تولید انرژی از سوخت های فسیلی به انرژی های نو تاکید شده و و در این راستا سهم پنج هزار مگاواتی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور در نظر گرفته است به نحوی که با اجرایی شدن برجام سرعت یافته  بنا بر این  با توجه به جدیت دولت در دنبال کردن این رویه افزایش زمان خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها به ۲۰ سال، افزایش ۳۰ درصدی خرید برق درصورت استفاده از تجهیزات ایرانی از جمله مشوق ها در نظر گرفته شده است.

در لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه کشور ساخت ۲۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که ۱۶هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، ۳هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه های تولید پراکنده، DG(نیروگاه تولید پراکنده) و CHP(تولید همزمان برق و حرارت) و ۵هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فتوولتائیک(خورشیدی) تامین خواهد شد.

براساس آمارها  ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می شود در افق سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.

در این زمینه وزیر نیرو، ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر و تامین ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی از این محل را در دستور کار این وزارتخانه عنوان کرده و می گوید: در یکی از بندهای لایحه پیشنهادی قانون بودجه سال جاری ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار به این منظور در نظر گرفته شده است.

به هر روی با توجه به گرم شدن زمین و پایان ذخایر سوخت های فسیلی و مخاطراتی که این نوع از سوخت برای کره زمین، محیط زیست و بشر داشته است، نگاه سیاست مداران جهان بیش از پیش به سمت انرژی های تجدیدپذیر معطوف گشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز