خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دولت موظف شده طی دو سال به تنش آبی در کشور پایان دهد/ ایجاد بزرگ‌ترین بحران آبی در منطقه با احداث سد ایل‌سو در ترکیه

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۲۵۳

فلاحت پیشه با بیان اینکه در حال حاضر دولت موظف شده که تا دو سال آینده به تنش آبی پایان دهد، گفت: خیلی از رانت‌هایی که در گذشته باعث شده بحران آبی در کشور شکل بگیرد باید از بین برود.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی درباره امنیتی شدن موضوع آب در کشور اظهار داشت: بحث آب از مدت‌ها پیش برای دنیا مسئله بوده به طوری که شعار راهبردی ۵۰ سال پیش منطقه خاورمیانه این بود که جنگ آینده جنگ نفت نیست بلکه جنگ بر سر آب است اما در ایران خیلی دیر و زمانی که خشکسالی اتفاق افتاد به این مسئله پی بردند.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز کمیته آب تشکیل داده‌ایم، افزود: این کمیته در مسائل مختلف آب در خارج از مرز‌ها و داخل کشور تشکیل جلسه می‌دهد تا به حل این مشکل کمک کند.

فلاحت پیشه با اشاره به قانون برنامه ششم مبنی بر گنجانده شدن بندی در ممانعت از تخصیص صنعتی در مناطق مرکزی و دارای تنش آبی جنوب کشور تصریح کرد: در گذشته برخی سیاست مداران در کشور به جای اینکه ملی عمل کنند منطقه‌ای عمل کردند و کارخانه جات عظیمی را در مرکز و جنوب کشور ایجاد کردند و منابع آبی کشور را خشکاندند و علاوه بر اینکه بی‌اعتمادی و ناعدالتی را در کشور اشاعه دادند و منجر به تنش‌های شدید آبی نیز شدند. مثلا احداث کارخانه جات عظیم فولاد و آهن در مرکز کشور باعث شده که عملا اکوسیستم بهم بخورد.

وی با یادآوری قانون برنامه ششم مبنی بر ممنوعیت تخصیص صنعتی در مرکز کشور، گفت: ما خیلی دیر به فکر این موضوع افتادیم که کشور به لحاظ منابع آبی در چه وضعیتی است در حالی که کشورهای همسایه حتی افغانستان نیز با بستن آب به روی ایران مشکلاتی در شرق و شمال شرق برای ما ایجاد می‌کند و یا احدات سد ایل سو را از سوی ترکیه شاهدیم که در صورت احداث بزرگ‌ترین بحران آبی را متوجه کشورهای منطقه از جمله ایران می‌کند.

 این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سدسازی‌های منطقه نیازمند پیگیری بین المللی است، بیان کرد: من اعتقادم بر این است که ایران برای رفع مشکل تنش آب در کشور باید حتما نگاه راهبردی و بدون تعارف در پیش بگیرد یعنی خیلی از رانت‌هایی که در گذشته باعث شده بحران آبی در کشور شکل بگیرد باید از بین برود و مانع از بین رفتن سفره‌های آب زیر زمینی شویم.

وی توضیح داد: الان می‌بینیم که ۹۴ درصد آب شیرین کشور به مصرف کشاورزی می‌رسد که عملا صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از روستا‌ها دچار تشنگی هستند، در حالی که کمتر کشوری در دنیا آب شیرین را صرف کشاورزی می‌کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه در حال حاضر دولت موظف شده که تا دو سال آینده به تنش آبی پایان دهد، گفت: ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکل در روستاهای دارای تنش آبی تخصیص داده شده، همچنین لایحه‌ای تحت عنوان ارائه  ۵. ۱میلیارد دلار (۵ هزار میلیارد تومان) تسهیلات بدون سود به روستا‌ها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر برای اشتغال در دستور کار مجلس قرار گرفته است ضمن اینکه بانک‌ها هم باید ۵ هزار میلیارد تومان از منابع خودشان را به این امر اختصاص دهند که این امر بدون حل مسئله آب امکانپذیر نیست.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حل مسئله آب‌های مرزی از مسیر مذاکره، خاطرنشان کرد: ما در درجه اول باید با مذاکره مسائل را پیش ببریم و درغیر این صورت باید اجماعی از کشورهای منطقه تشکیل شود و مانع تغییر اقلیم منطقه با سدسازی‌هایی که توسط کشور‌ها صورت می‌گیرد، شویم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز