خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر حوزه انرژی در گفت و گو با ایلنا:

فرار رو به جلوی گروه فشار سیاسی با مغلطه کاری در مورد کرسنت و قرارداد گازی ترکیه

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۰۴۷

خاقانی گفت: در این شرایط طبیعی است که برخی گروه های فشار سیاسی بخواهند کارشکنی کنند اما در هر صورت این قضایا صنعت انرژی کشور را در سطح بین الملل دچار چالش می کند.

محمود خاقانی کارشناس انرژی بین الملل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اظهارنظر جلیلی و برخی منتقدین در مورد کرسنت اظهار داشت: جلیلی در حالی درباره قراردادی بلند مدت صحبت می کند که مدعی است که می تواند در این کشور رئیس جمهور باشد و حتی اخیرا ادعا کرده که ما دولت در سایه تشکیل داده ایم اما قرارداد کرسنت را که هیچ ارتباطی به شکایت گازی ترکیه ندارد مرتبط می کند.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است امروز دیگر دوران نفت به سر رسیده و گاز یک انرژی انتقالی از نفت به تجدیدپذیرهاست به نحوی که اگر قیمت نفت 25 دلار در هر بشکه هم باشد باز هم با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تولید برق از خورشید مقرون به صرفه است بنابراین باعث تاسف است مقامی مثل جلیلی بگوید در کرسنت ارزان فروشی شده و ترکیه نیز با استناد به آن قرارداد شکایت کرده است.

 خاقانی با بیان اینکه شکایت گازی ترکیه ارتباطی به موضوع کرسنت ندارد، توضیح داد: ترکیه در داوری اعلام کرده که در قرارداد گازی با آذربایجان و روسیه گاز ارزانتری به نسبت قرارداد گازی با ایران خریداری کرده است در حالی که قرارداد با ایران قبل از این دو منعقد شده بود و مدعی شده که با توجه به شرایط روز فرمول گازی ایران گران بوده است. ایران نیز پول گاز فروخته شده به ترکیه را دریافت کرده بود داوری نیز اعلام کرده که ایران گاز را گران فروخته بنا بر این دو راه پیش پای ایران است یکی اینکه پول را پس بدهد و دیگری به جای پول گاز بدهد بنابراین گاز را مجانی نداده است.

وی با اشاره به اینکه اظهارات جلیلی در مورد کرسنت و قرارداد گازی با ترکیه عوامفریبی است، افزود: امثال جلیلی مردم را علیه چه کسی می شورانند؟ چرا روابط ایران و ترکیه را هم به مخاطره می اندازند؟ وقتی کسی مثل جلیلی صحبت می کند تاثیرگذار است چون برخی می گویند که ایشان از جانب کسانی که در ایران صاحب قدرت هستند صحبت می کند و نگرانی در پی دارد.

 این تحلیلگر یادآورشد: در این شرایط طبیعی است که برخی گروه های فشار سیاسی بخواهند کارشکنی کنند اما در هر صورت این قضایا صنعت انرژی کشور را در سطح بین الملل دچار چالش می کند.

وی با اشاره به اینکه قراردا کرسنت در زمان خودش قرارداد درستی بود، گفت: متاسفانه دولت نهم و دهم بدون مطالعه همان گونه که وزیرش فرق تن و بشکه را نمی دانست و تصمیم گرفت سواپ را متوقف میکند و بعد از درک فرق این دو باز هم امکان از سرگیری آن را نداشت، در مورد کرسنت نیز همان اشتباه را تکرار کرد. 

خاقانی بیان کرد: کسانی که هر از گاهی قضیه کرسنت را باز می کنند در واقع فرار رو به جلو دارند و همان دزدی هستند که خودش جلوتر از بقیه فریاد زد را بگیرید سر می دهد، این افراد خود در فسادی که کرده اند گیر افتاده اند، بنابراین مغلطه می کنند و از آب گل آلود ماهی می گیرند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز