خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در آیین افتتاح سد مخزنی گیوی عنوان کرد:

تخصیص آب بر اساس ظرفیت کنونی هر منطقه انجام می شود/ بهره برداری از ۳۶ سد بزرگ در چهار سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۵۰۷

وزیر نیرو گفت: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آب کشور وظیفه تخصصی و قانونی وزارت نیرو تخصیص آب بر اساس ظرفیت های موجود آب و شرایط حال حاضر در هر منطقه است.

به گزارش ایلنا، "حمید چیت چیان" در آئین افتتاح سد مخزنی گیوی در شهرستان کوثر استان اردبیل گفن: این طرح یکی از طرح های سفر رییس جمهور بود و ما خوشحالیم که طرح به ثمر نشست.

وی ادامه داد: پایاب این طرح در دست اجرا است و مورد تاکید ما برای بهر برداری است، مطالعات سدهای دیگر مطرح در این منطقه در دست انجام است، اما باید با ضوابط محیط زیستی و اجتماعی منطبق باشد.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم بهره برداری درست از منابع آب گفت: تا ۱۵ سال پیش میزان آب تجدیدپذیر ما در کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب با ۲۵۰ میلی متر بارش بود، اما هم اکنون این میزان بر اثر اتفاقاتی همچون تغییر اقلیم میزان بارش در بازه ۱۵ ساله به ۲۰۸ میلی متر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تبدیل بارش برف به باران و همچنین بارندگی های غیرموثر و کوتاه مدت باعث تغذیه کم منابع آب می شود و با افزایش تبخیر، آب تجدیدپذیر کشور ما با ۴۰ میلیارد کاهش به ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وزیر نیرو تبعات این موضوع را خشکی تالاب ها دریاچه ها عنوان کرد و گفت: همین موضوع آورد رودخانه ها را نیز کم کرده و وزارت نیرو بر اساس این کاهش تخصیص آب را برای بخش های مختلف صنعت و کشاورزی تعدیل می کند.

چیت چیان ادامه داد: برداشت آب بدون در نظر گرفتن کمبود آب وضعیتی پیش می آورد که در استان کرمان سالانه ۱۷ هزار هکتار باغ پسته از بین می رود. از همین رو وظیفه تخصصی و قانونی وزارت نیرو تخصیص آب بر اساس ظرفیت های موجود آب در هر منطقه است.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم ۳۶ سد به بهره برداری رسید در حالیکه پیش از این دولت و در دهه های گذشته ۱۴۴ سد به بهره برداری رسیده بود، بنابرابن این دولت عملکرد بسیاری خوبی در تنظیم آب های سطحی داشته است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز