خبرگزاری کار ایران

تقویت زیرساخت‌های اینترنت، برای توسعه اشتغال

برنامه فناورانه و دانش بنیان حسن روحانی در دولت دوازدهم منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۳۶۱

برنامه حسن روحانی برای دولت دوازدهم با عنوان آزادی، امنیت؛ آرامش و پیشرفت منتشر شد.

به گزارش ایلنا، برنامه حسن روحانی در دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست چالش ها و مسایل اساسی کشور مرور شده و در بخش دوم برنامه های روحانی برای دولت دوازدهم منتشر شده است.

 مسایل پیش رو

در بخش مسایل پیش رو، به 8 بخش اقتصادی، سیاسی- امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، علم و فناوری، محیط زیست، بین الملل و سیاست خارجی و نظامی- دفاعی تقسیم شده است. در بخش بررسی مسایل حوزه علم و فناوری آمده است: «علم، فناوری و نوآوری بی گمان یکی از مهم ترین منشأهای قدرت کشورها بوده و در جهان امروز اهمیت آن بیشتر شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز با اتکا بر جمعیت جوان و تحصیلکرده و هزینه های سنگینی که در دو دهه گذشته صرف توسعه آموزش عالی شده است، در مقطعی از تاریخ خود قرار دارد که باید زیرساخت انسانی ایجادشده را با اتکا بر سیاست های درست در حوزه علم، فناوری و نوآوری به توانمندی بالفعل در این حوزه مبدل سازد».

در ادامه مسایلی در این مسیر پیش رو قرار دارند که در بخشی از آن آمده است:

  ضعف قوانین در حوزه شرکت های دانش بنیان و عدم تناسب قوانین کسب وکار (اعم از قانون تجارت، قوانین بیمه و مالیات و ...) با ویژگی های فعالیت های دانش بنیان.

  فقدان گفتمان اقتصادی در حوزه علم و فناوری و نگاه دانشگاهی محور به تولید فناوری (غلبه مفهوم پژوهش و فناوری دانشگاهی بر کل حوزه علم و فناوری) با واقعیت جهانی که تولید فناوری در بنگاه است، تفاوت دارد.

  • چالش های مربوط به مساله تجاری سازی و عملیاتی سازی اعطای تسهیلات و مشوق ها به شرکت های دانش بنیان.

 ۷۰ درصد شرکت های دانش بنیان شناسایی شده اند، شرکت های کوچک نوپا هستند این در حالی است که عمده توسعه فناوری در صنایع بزرگ اتفاق می افتد نه بنگاه های کوچک.

 مشکل صادرات محصولات فناورانه و از دست دادن بازارهای صادراتی برای برخی شرکت های دانش بنیان به دلیل نداشتن استانداردهای لازم و نداشتن برندهای بزرگ و در تراز جهانی برای صادرات محصول.

  وجود محدودیت هایی در فرایندهای انتقال فناوری، ارتباطات تجاری و همکاری با شرکت های بزرگ صاحب فناوری و مراکز علمی در جهان (محدودیت در همکاری فناورانه).

 تقویت زیرساخت های اینترنت در برنامه روحانی

در ادامه این برنامه، حسن روحانی به ارایه برنامه در بخش های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، فناوری و نوآوری، محیط زیست و توسعه پایدار، سلامت، بهداشت و درمان، سیاست خارجی و امور دفاعی پرداخته است.

در بخش اقتصادی، از تقویت زیرساخت های اینترنت (توسعه اشتغال مبتنی بر اینترنت) به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت آینده روحانی نام برده شده است. در این بخش این کاندیدای دوره دوازدهم نوشته است: «رساندن سرعت و کیفیت شبکه ملی اطلاعات و اینترنت همه استان ها به سطح ۳ کشور نخست خاورمیانه، تا سال ۱۴۰۰ با هدف دسترسی آسان به اطلاعات و گسترش کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، می تواند در توسعه دانش بنیان کشور و ایجاد مشاغلی که مستقیم یا غیرمستقیم بر زیرساخت های اینترنتی بنا می شوند، موثر باشد.»

 تعهد به اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

روحانی در برنامه سیاسی خود نیز آورده است:  «قانون انتشار و دسترسی آزادانه به اطلاعات» یکی از مهم ترین قوانین برای شفاف سازی امور اداره کشور و مبارزه با فساد است. اجرای این قانون نظارت مردم بر دولت و سایر قوای کشور را افزایش می دهد و شفافیت ناشی از آن، عاملی برای مقابله با ضایع شدن حقوق مردم است. کشور باید شفاف اداره شود و تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی این قانون در دولت یازدهم، زمینه را برای اجرای آن فراهم کرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اجرای این قانون است و در دولت دوازدهم تلاش می شود با اجرای این قانون، بالاخص با توجه به ظرفیت هایی که در زمینه توسعه امور فضای مجازی و دسترسی مردم به اطلاعات از طریق ابزارهای اینترنتی ایجاد شده، این قانون اجرا شود.  

همچنین روحانی در بخش «تداوم تلاش برای تحقق حقوق ملت در قانون اساسی» متعهد به اجرای بدون تاخیر قانون بر زمین مانده آزادی اطلاعات و تقویت دولت الکترونیکی برای مقابله با فساد و نارسایی های اداری شده  است.

روحانی همچنین در بخش ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد باز هم اجرای قانون انتشار و دسترسی آزادانه به اطلاعات را وعده داده و متعهد شده است به استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی برای شفاف سازی درباره عملکرد دولت بپردازد.

در بخش برنامه های حوزه علم و فناوری نیز آمده است: تامین مالی کارآمد، شفاف و اثربخش فعالیت های پژوهش و فناوری مستلزم انجام اقدامات زیر است تا بنیان نهادی مناسبی برای توسعه این بخش ایجاد شود.

  • تدوین لایحه های جمع سپاری، سرمایه گذاری جسورانه و عرضه سهام شرکت های نوآور و دانش بنیان.
  • بازتعریف ماموریت های «صندوق نوآوری و شکوفایی» به عنوان راهبر نظام تامین مالی زیست بوم نوآوری و نهاد تنظیم گر تامین مالی توسعه فناوری و صندوق های دولتی و خصوصی در حوزه پژوهش و فناوری
  • تغییر رویکرد دولت از حمایت مستقیم و مالی به حمایت های غیرمستقیم و غیرمالی.

همچنین روحانی بسته تشویقی نوآوری در بنگاه های اقتصادی بزرگ را در این برنامه تعریف کرده است.

البته روحانی در برنامه خود توضیح داده است که برای دستیابی به اهداف بخش علم و فناوری نیاز به برخی نهادها از جمله دانشگاه اندیشه ورز، مدرسه آینده ساز و بنگاه های نوآور است.در بخش مدرسه آینده ساز بر توسعه سواد اطلاعاتی تاکید شده و آمده است: شهروند فردا شهروندی برخوردار از سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی خواهد بود. به همین دلیل لازم است تا توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمندسازی مدارس بر پایه بخشی از عواید دولت از محل سهم تنظیم مقررات خدمات فناوری اطلاعات و همچنین هزینه کرد مالیات نهادهای عمومی غیردولتی (با موافقت مقام معظم رهبری) در دستور کار قرار گیرد. به موازات آن ارتقای فرهنگ مناسب برای زیست در عصر اطلاعات در دستور کار بخش پرورشی قرار خواهد گرفت.

  تکمیل پرونده الکترونیکی سلامت

حسن روحانی در بخش برنامه سلامت، بهداشت و درمان  نیز اعلام کرده است بکار گیری کامل پرونده الکترونیکی سلامت و استفاده از آن برای رسیدگی به اسناد پزشکی و پرداخت هزینه آن ها به صورت الکترونیکی در دولت دوازدهم انجام خواهد گرفت.

همچنین استقرار کامل سامانه پرونده الکترونیکی سلامت و مکانیزه کردن فرایندهای درمان در این برنامه آمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز