خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن برنج ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

برنج با کیفیت مازندران در تهران با ناخالصی فروخته می‌شود/ تفاوت مسئله‌دار قیمت از مبدا تا مقصد

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۶۰۸

رئیس انجمن برنج ایران گفت: در شرایط افزایش تقاضا هستیم و این مساله موجب شوک به بازار می‌شود؛ اما موضوع اصلی تفاوت قیمت مسئله‌دار در تهران و مازندران است.

جمیل علیزاده شایق -رئیس انجمن برنج ایران- در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که با توجه به نزدیک شدن به ایام عید آیا بازار برای تامین برنج شب عید مشکل خواهد داشت یا خیر، گفت: زمانی که به آخر سال نزدیک می شویم افزایش قیمت اندکی که از  آبان ماه آغاز شده است بیشتر می‌شود؛ چرا که در فصل برداشت این محصول نیستیم و با توجه به افزایش تقاضا قیمت‌ها به میزان قابل قبولی رشد خواهد داشت و تا وقتی که برنج وارد بازار نشود قیمت‌ها به این صورت خواهد بود؛ اما در تامین برنج هیچ مشکلی وجود ندارد.

او تاکید کرد: در شرایط افزایش تقاضا هستیم و این مساله موجب شوک به بازار می شود؛ اما مساله ای اصلی تفاوت قیمت مساله دار در تهران و مازندران است؛ علاوه بر این زمانی که برنج با کیفیت مازندران وارد تهران می شود با برنج ناخالص مخلوط شده و با قیمت های بالا به فروش می رسد و باید به این مساله رسیدگی شود.

شایق در پاسخ به این پرسش که کاهش تعرفه واردات برنج چه تاثیری در قیمت برنج داخلی خواهد داشت، گفت: کاهش تعرفه در زمان مناسبی عملی نشده است، این راهکارهای موقتی چاره ساز نیست و برای رفع مشکلات قیمتی کافی نیست.

او تاکید کرد که کاهش تعرفه برنج به درستی اعلام نشده است؛ یعنی کاهش تعرفه برنج از 40 درصد به 20 درصد کاهش یافته است برخلاف بسیاری از اخبار که این تعرفه را 5 درصد عنوان می کنند؛ اما این تعرفه 5 درصدی تنها مختص به واردات برنج قهوه‌ای بوده است.

شایق افزود: قرار است شورای اقتصاد این مسئله را برطرف کرده و نرخ را اصلاح کند و این تعرفه توسط اسحاق جهانگیری اعلام خواهد شد؛ اما در این بین باید مواردی را مدنظر قرا داد بحث واردات برنج قهوه ای که سرشار از ویتامین و پروتئین است مد نظر قرار گرفت تا با فرهنگ سازی این برنج در کشور مصرف شود؛ اما در حال حاضر وارد کننده این برنج را با تعرفه 5 درصد وارد می کند و در همان بندرعباس با کارخانه هایی که صاحب آن است برنج قهوه ای را به سفید تبدیل می کند، اگر قرار باشد این کار انجام شود باید در کارخانه های شالیکاری مازندران که بی رونق است انجام شود نه اینکه وارد کننده با تعرفه 5درصد برنج قهوه ای را وارد کرده و برنج سفید تحویل بازار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز