خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد:

دود اختلاف بر سر پنجره گمرکی نباید به چشم بخش خصوصی برود/ وزارت اقتصاد و صنعت با هم تفاهم کنند

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۲۰۶

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: نباید دود این اختلاف به چشم بخش خصوصی برود. نمی‌توان گفت بعد از 2 سال این پنجره تعطیل شود و یکی دیگر ایجاد شود چون متولی آن تغییر پیدا کرده است. بهتر است این مشکل را در دولت حل شود. نه این که همه چیز را دوباره از صفر شروع کنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص مشکلات صادرکنندگان گفت: مشکل امروز صادرات تنها نرخ ارز و حمل و نقل نیست، باید قبل از آن مشکلات تولید را بررسی کنیم.

محمد لاهوتی ادامه داد: زمانی که بهره‌وری در واحدهای تولیدی ما پایین است و تعرفه‌‌های واردات بالا است مشکلات صادرات وجود دارد، اگر ما نتوانیم به سمت ارزش افزوده بالا حرکت کنیم باعث عقب‌افتادگی زیادی در بازارهای صادراتی می‌شویم. برای همین است که امروز بیشتر صادرات ایران، کالای خام است.

لاهوتی ادامه داد: این که واحدهای تولیدی با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند، همچنین عدم عضویت ما در سازمان تجارت جهانی باعث می‌شود که کالاهای ما در کشورهای هدف قیمت بالایی داشته باشند و ما توان رقابت را نداشته باشیم. بر همین اساس است که کاهش عوارض صادرات و افزایش تعرفه واردات نمی‌توانند راه حلی برای حمایت از تولیدکنندگان باشند.

لاهوتی در خصوص پنجره واحد گمرکی گفت: این پنجره که در گمرک کشور اینجاد شده تاثیر خود را نشان داده و شاهد افزایش درآمد گمرک و کاهش قاچاق هستیم اما بحث تداخل کار و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و تغییر قانون، مشکل دیگری است که نباید به سطح جامعه کشیده شود. چرا که این اختلاف بین دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت در  یک دولت است و آنها باید با هم کنار بیایند.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزد: نباید دود این اختلاف به چشم بخش خصوصی برود. نمی‌توان گفت بعد از 2 سال این پنجره تعطیل شود و یکی دیگر ایجاد شود چون متولی آن تغییر پیدا کرده است. بهتر است این مشکل را در دولت حل شود. نه این که همه چیز را دوباره از صفر شروع کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد همین پنجره بود که توانست رتبه کسب و کار کشور را از 139 به 120 تغییر دهد و این به خاطر شفافیت ایجاد شده است.

وی در خصوص تعرفه واردات گفت: نمی‌توانیم سیاست‌های گذشته را اعمال کنیم و با دیوار تعرفه به مبارزه با واردات برویم. نباید این را فراموش کنیم که ما سالیانه 15 میلیارد دلار قاچاق کالا داریم و شرایط استراتژیک کشور و بازار داخلی باعث می‌شود که کالای قاچاق به راحتی وارد شود و در بازار به فروش برسد. پس بهتر است قبل از  بالا بردن تعرفه این شرایط را در نظر بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز