خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار به ایلنا خبر داد:

سیاست بازار در ازای بازار، موفقیت آمیز نبود/ کشمش روی دست تولیدکننده ماند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: در سال گذشته وضعیت صادرات کشمش بهتر از سال جاری بوده است؛ چرا که ترکیه میزبان آفتی در محصول کشمش خود بود و اروپایی‌ها رغبتی به خرید کشمش تولیدی ترکیه نداشتند.

محمدحسن شمس‌فرد -رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران- در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که سیاست اجرای بازار در ازای بازار که طی ماه گذشته در خصوص کشمش اجرایی شده است، تاثیری در میزان صادرات این محصول داشته یا خیر؟ ، بیان داشت: هیئت وزیران با اختصاص مبلغ 2 هزار ریال یارانه صادراتی به ازای صادرات هر کیلوگرم کشمش موافقت کردند؛ یعنی به ازای صادرات یک کیلوگرم کشمش حقوق ورودی یک کیلو موز معادل پنج درصد ارزش گمرکی می‌شود. این کار در راستای رونق به صادرات کشمش صورت گرفته است اما تا امروز موفقیت آمیز نبوده است.

او افزود: در سال گذشته وضعیت صادرات کشمش بهتر از سال جاری بوده است چرا که ترکیه میزبان آفتی در محصول کشمش خود بوده است و اروپایی‌ها رغبتی به خرید کشمش تولیدی ترکیه نداشتند و همین امر موجب شد که ما بتوانیم این محصول را در بازارهای اروپایی به فروش برسانیم اما در سال جاری میزان تولید و مرغوبیت کشمش کشور ترکیه بالا است و مساله‌ای که وجود دارد قیمت این محصول در ترکیه است. چرا که ترکیه هر تن از این محصول را به قیمت 1300 دلار به فروش می‌رساند این در حالی است که قیمت تمام شده هر تن در داخل کشور برای صادرات 1400 دلار است بنابراین نمی‌توانیم با ترکیه رقابت کنیم.

شمس فرد در ادامه گفت:‌ وضعیت تولیدکنندگان کشمش اصلا مناسب نیست و این محصول روی دست کشاورزان مانده است به همین خاطر دولت با سیاست اجرای بازار در ازای بازار قصد ایجاد تعادل داشت؛ اما مشکلاتی در اجرای این قانون وجود دارد.

او افزود: کار واردات موز با صادر کننده کشمش نیست و ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و باید جواز خود را به وارد کننده دیگری بفروشیم. بنا بر این وارد کننده به نام ما وارد می‌کند و اگر عوارض ندهد و تخلفی نداشته باشد در نهایت این ما هستیم که باید پاسخگو باشیم. دولت اگر می‌خواهد به صادرات کشمش کمک کند باید عوارض واردات را بالا ببرد و به صادر کننده کشمش یارانه بدهد تا این مشکلات به وجود نیاید. سیاست بازار در ازای بازار موفقیت‌آمیز نبوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار به معضلات کارخانه‌های فرآوری کشمش اشاره کرده و بیان داشت: در سال 95 ، 230 هزار تن کشمش تولید شده است اما بازار صادراتی این محصول تامین نشده است. از طرفی نیمی از کارخانه‌ها ی فرآوری کشمش تعطیل شده و اعلام کرده‌اند که تعطیلی بهتر از ضرر و زیان است. بنا بر این باید سریع‌تر نسبت به این مساله رسیدگی شود.

کد خبر : ۴۳۱۲۱۴