خبرگزاری کار ایران

چیت‌چیان مطرح کرد:

نامه‌ نوشته‌اند که وزیر نیرو تصمیمات هیات‌دولت را قبول ندارد!/ بدون سند حرف‌های نادرست می‌زنند

وزیر نیرو به ادعاهای مطرح شده درباره حذف طرح انتقال آب بن به بروجن در استان چهارمحال و بختیاری واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان که عصر امروز در جلسه اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری به ریاست معاون‌اول رئیس‌جمهوری در سالن شهید جعفرزاده تشکیل شده بود، اظهار کرد: ابتدای دولت‌یازدهم آب‌شرب 6 هزار و 400 روستا در کشور با تانکر تامین می‌شد که در این دولت آب‌شرب هزار و 400 روستا تامین شده است. برخی مناطق چاه آب خشک شده و امکان تامین آب از سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد و خشکسالی مشکل اصلی وزارت‌نیرو در تامین منابع آبی است.

وزیر نیرو در تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در چهارمحال و بختیاری گفت: طرح‌های معتددی در حوزه آب و برق در این استان در حال اجراست که در حوزه آب چندین طرح آبرسانی وجود دارد و طرح آبرسانی به شهرهای مسیر بن به بروجن یکی از مهمترین این طرح‌هاست. متاسفانه جلساتی در این زمینه برگزار شده و اعلام می‌کنند وزیر نیرو نامه‌ای نوشته که طرح انتقال آب بن به بروجن حذف کرده و سپس اعلام کرده‌اند وزیر می‌گوید این طرح منتفی و ملغی شده است. اصل این نامه کجاست؟ که آن را به وزیر نیرو منتسب می‌کنند! و به ناروا اعلام می‌کنند وزیر نامه‌ای نوشته که تصمیمات هیات‌دولت را قبول ندارد! و این حرف‌های نادرست بدون هیچ سندیتی است.

وی گفت: این افراد که مدعی شده‌اند طرح انتقال آب بن به بروجن حذف شده، سرعت‌بخشی در این طرح را نادیده گرفته‌اند چراکه این طرح امسال 570 میلیارد ریال اعتبار دارد و 300 میلیارد ریال از محل خزانه نیز تاکنون به این طرح اختصاص یافته است. علاوه بر این مبلغ 700میلیارد ریال برای خرید لوله‌های طرح انتقال آب بن به بروجن به طول 128 کیلومتر به صورت فاینانس از سوی بانک پارسیان تامین شده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: طرح انتقال آب بن به بروجن بدون هیچ تردید و وقفه‌ای با سرعت تمام در حال اجراست تا پایان سال 96 در بخشی از خط آب به مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

وی گفت: یکی دیگر از طرح‌های آبی چهارمحال و بختیاری آب‌رسانی از سد باباحیدر به شهرهای فارسان، جونقان و باباحیدر است که در حال انجام است. هشت طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرهای هفشجان، فارسان، گندمان، بن، بلداجی، لردگان، فرخ‌شهر، کیار و فردانبه در حال اجراست.

چیت چیان اظهار کرد: 16 مجتمع آبرسانی روستایی در چهارمحال و بختیاری در دست اجراست که تا پایان سال 95 آب‌رسانی به 125 روستا با 48 هزار نفر جمعیت در چهارمحال و بختیاری انجام خواهد شد.

به گفته وی، در خط آب‌رسانی بن به بروجن 41 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و صنعت در چهارمحال و بختیاری تامین خواهد شد و در این محور هر صنعتی آب نیاز داشته باشد با اطمینان بدون محدودیت آب این واحدها تامین می شود. استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین منابع تامین‌کننده آب در کشور است که تمام استان از یک درجه متناسب تامین آب برخوردار نیستند.

چیت‌چیان گفت: در غرب چهارمحال و بختیاری میزان بارندگی به طور متوسط یک‌هزار و 400 میلیمتر است ولی در شرق حدود 250 میلیمتر است و حتی در برخی مناطق از جمله بروجن این میزان در سال گذشته حداکثر بارندگی 160 میلیمتر بوده است.

وزیر نیرو در این جلسه در پاسخ به نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان که حفر تونل گلاب در اصفهان را موجب خشک‌شدن زاینده رود در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و آن را یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها مردم دانسته بود، گفت: تونل گلاب کوچک‌ترین تاثیری در منابع آبی چهارمحال و بختیاری نخواهد داشت و تمام آبی که در رودخانه زاینده رود قرار دارد آورده طبیعی زاینده رود نیست. تونل کوهرنگ یک، تونل کوهرنگ2، تونل خدنگستان، چشمه لنگان، آبی فراتر از زاینده‌رود را وارد بستر این رودخانه کرده است.

وزیر نیرو یادآور شد: اکنون در اصفهان چهار میلیون نفر زندگی می کنند و بخشی زیادی از آب شرب این جمعیت وابسته به تامین آب از تاسیسات تصفیه خانه باباشیخ علی و تونل اشترجان است که تونل اشترجان تنها 10مترمکعب آب را انتقال می دهد که برای این جمعیت کافی نیست. به ناچار وزارت نیرو مجبور است یک سیستم دوم برای تامین اب این جمعیت در اصفهان داشته باشد.

چیت‌چیان اظهار کرد: شورای عالی آب نیز تصویب کرده تونل گلاب در آینده آب‌هایی که از انتقال‌های دیگر، وارد حوزه شده را مدیریت کند و جریان طبیعی آب نباید وارد تونل گلاب شود. اگر قرار است تونل گلاب به تنهایی تامین آب اصفهان باشد، تاسیسات میلیاردی که دولت در تصفیه‌خانه بابا شیخ علی و تونل اشترجان هزینه کرده از بین می‌رود؛ پس دلیلی ندارد وزارت نیرو این تاسیسات را رها کند؟ تونل گلاب در استان اصفهان مصوبه قانونی و محیط زیستی دارد و مورد تصویب شورای‌عالی آب است.

وزیر نیرو در پاسخ به نگرانی‌های مردمی درباره طرح انتقال بهشت‌آباد گفت: وزارت‌نیرو اعلام کرد احداث تونل بلند در چهارمحال و بختیاری مخاطرات زیست‌محیطی دارد، از این رو مقرر شد این انتقال تنها از طریق خط لوله انجام شود. در 14 سال پیش تصمیم گرفته می‌شود تا سد بهشت آباد در چهارمحال و بختیاری احداث شود و نزدیک به یک‌میلیارد مترمکعب آب از این سد انتقال شود که وزارت‌نیرو حفر تونل بلند را از این سد حذف کرد و میزان انتقال آب را به 580 میلیون مترمکعب کاهش داد.

چیت‌چیان در پایان خاطرنشان کرد: دولت یازدهم هیچ مجوزی برای انتقال آب حوضه به حوضه نداده و وزارت‌نیرو نیز تصمیمی در این زمینه اتخاد نکرده و اگر تونلی نیز حفر شده مربوط به چهار دهه قبل است.

کد خبر : ۴۲۷۱۰۵