خبرگزاری کار ایران

وزیر کشاورزی دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با ایلنا:

خودکفایی گندم باید با بهره‌وری مصرف آب همراه باشد/ برخی مشکلات آبی کشور لاینحل است

دبیر کل خانه کشاورز گفت: برای خودکفایی در تولید گندم باید ازشیوه های مکانیزه کشاورزی و بهره وری مناسب آب استفاده کرده تا هم به پایداری اشتغال و هم به منابع آبی کشور کمک شود.

عیسی کلانتری -وزیر کشاورزی دولت اصلاحات- در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با بحث خودکفایی گندم که در دولت یازدهم بطور جدی پیگیری شده است بیان داشت: خودکفایی در تولید گندم به عنوان یک محصولات استراتژیک حائز اهمیت است؛ اما با در نظر گرفتن شرایط آبی کشور.

او در پاسخ به این سوال که چرا در سال 83 با اعلام خودکفایی تولید گندم مخالفت داشته  و در حال حاضر چه موضعی در برابر برنامه های دولت یازدهم برای دستیابی به خودکفایی در تولید این محصول دارد، اظهار داشت: جشن خودکفایی گندم در سال 1383 با برداشت 10 و نیم میلیون تن گندم آغاز شد؛ اما در آن زمان نیاز به گندم رقمی بیشتر از این رقم بود؛ اما در حال حاضر میزان تولید و مصرف به گونه‌ای است که می توان انتظار داشت در صورت ادامه حمایت های دولت به خودکفایی در تولید این محصول دست یابیم.

او افزود: تولید گندم در سال 1393 به بیش از 6.7و در سال گذشته به8.1  میلیون تن رسیده است.

دبیر کل خانه کشاورز در پاسخ به این سوال که حوزه کشاورزی با وجود مشکلات ناشی از عدم مدیریت صحیح آب در چه وضعیتی قرار دارد و آیا بارندگی، کمبودها را در بخش کشاورزی جبران خواهد کرد، بیان داشت: برخی مشکلات آبی در کشور قابل حل نیست و با هیچ میزانی از بارندگی قابل جبران نیست و بیشتر ناشی از مدیریت غلط در برداشت بی رویه آب های زیر زمینی است.

او تاکید کرد که برای خودکفایی در تولید گندم باید از شیوه‌های مکانیزه کشاورزی و بهره‌وری مناسب آب استفاده کرده تا هم به پایداری اشتغال و هم به منابع آبی کشور کمک شود.

کلانتری با تاکید بر این که در بهره‌وری تولیدات کشاورزی دو فاکتور افزایش بهره‌وری آب و افزایش بهره‌وری تولید مواد خشک در مقابل آب مصرفی حائز اهمیت است، بیان داشت: پتانسیل تولیدات با توجه به توسعه پایدار کشور محدود است.  در حال حاضر هم از جهت کمی و هم از نظر کیفی در آب‌های کشاورزی مشکل داریم. در شرایط فعلی منابع آب کشور به شدت در حال کاهش است، بنابراین خواسته‌های ما باید با پتانسیل‌های کشور بخواند.

کد خبر : ۴۰۱۱۰۸