خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل توانیر خبر داد:

پیش‌بینی افزایش پیک مصرف تا 52 هزار مگاوات در ابتدای هفته جاری/ لزوم کنترل مصرف برق تجهیزات سرمایشی

مدیرعامل توانیر در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی گرمای شدید در روزهای ابتدایی هفته آینده و احتمال افزایش مصرف برق تا 52 هزار مگاوات خواهان کنترل مصرف و صرفه‌جویی بیشتر مردم در مصرف برق شد.

به‌گزارش ایلنا، "آرش کردی" مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: با ورود یک جبهه هوای گرم در ابتدای هفته، سه روز اول هفته با دمای شدیدی مواجه خواهیم شد که پیش‌بینی می‌شود پیک مصرف برق از مرز 52 هزار مگاوات نیز عبور کند.

وی با بیان این مطلب که پیک مصرف برق همه ساله بین ماه‌های تیر و مرداد با شدت گرفتن دمای هوا اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: 18 هزار مگاوات از مصرف برق در زمان پیک، مربوط به سامانه‌های سرمایشی است که اگر هموطنان درجه برودت کولرهای گازی را بین 24 تا 26 درجه تنظیم کنند، پیک مصرف تا 10 درصد کاهش می‌یابد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه تمامی نیروگاه‌ها در مدار قرار گرفته است، ادامه داد: برای تولید برق از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد تا هموطنان دچار کمبود انرژی نشوند از مردم خواست تا با مدیریت در مصرف برق، وزارت نیرو را یاری دهند تا بتوانیم به سلامت و بدون خاموشی، پیک مصرف برق را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه، هفته جاری با توجه به پیش‌بینی‌های دیسپاچینگ مرکزی بار مصرفی بیش از 50 هزار مگاوات را در زمان اوج مصرف در روز شنبه جاری، تجربه کردیم، افزود: ورود سامانه گرم‌تر در هفته آینده باعث خواهد شد تا در اوایل هفته آینده مصرف بیش از 52 هزار مگاوات را نیز تجربه کنیم.

کردی با اشاره به اینکه دوشنبه گذشته، صنایع بزرگ در یک اقدام داوطلبانه با مدیریت در مصرف، 434 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کردند، گفت: مدیریت مصرف در تمام جهان متداول است و در سال 2013 در کشور کره با اعمال مدیریت در زمان پیک مصرف، بین 5 تا 6 هزار مگاوات مصرف پیک کاهش یافت.

وی افزود: مردم در ساعت پیک مصرف (12.30 الی 16.30) با تنظیم درجه برودت کولرها بین 24 تا 26 درجه و کاهش استفاده از لوازم برقی پر مصرف می‌توانند بین 3 هزار تا 3200 مگاوات در مصرف برق کشور صرفه جویی کنند.

او آنگاه به بسته‌های پیشنهادی برای صنایع و مجتمع‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: مجتمع‌های تولیدی که دارای مولد برق هستند چنانچه در زمان پیک مصرف از برق تولیدی خود استفاده کنند، شرکت توانیر برق تولیدی آن‌ها را هر کیلووات 150 تومان خریداری کرده و علاوه بر آن، هزینه 40 درصد سوخت مصرفی مولدهای آن‌ها را نیز پرداخت می‌کند.

مدیرعامل توانیر آنگاه به طرح ذخیره عملیاتی اشاره کرد و افزود: چنانچه صنایع با ما قرارداد امضا کنند که آمادگی دارند تا در صورت اعلام، مصرف خود را در زمان پیک کاهش دهند، حتی اگر نیاز به کاهش مصرف آنان نباشد نیز، بخاطر همین آمادگی، آن‌ها از بسته‌های تشویقی شرکت توانیر برخوردار خواهند شد.

وی از کاهش مصرف به عنوان یک رقیب نیروگاهی یاد کرد و افزود: اگر با مدیریت در مصرف بتوانیم 3000 مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم مانند این است از ساخت نیروگاهی با هزینه 2.4 میلیارد دلار جلوگیری کرده‌ایم که این موضوع به اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد.

 

کد خبر : ۳۸۸۲۷۸