خبرگزاری کار ایران

انتقاد بخش خصوصی صنعت برق از فاینانس‌های خارجی

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق گفت: 86 درصد نقدینگی از طریق سپرده بانکی منجر شده است که این حجم پول به تولید تزریق نشود و ضمن اینکه روز به روز نیز بر میزان آن افزوده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باقری رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق در نشست خبری با بیان اینکه یکی از موانع اصلی و چالش اقتصاد ایران با فعالیت سه ساله با توافق در مذاکرات هسته‌ای برطرف شد، اظهار داشت: یکی از موانع شرکت‌های صادراتی بحث تحریم‌ها بود که خوشبختانه برطرف شده و حقانیت جمهوری اسلامی در مواجهه به تحریم که صادرات را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌داد اثبات شد.

وی افزود: در حال حاضر دولت توانسته بر تورم مسلط شود و فضای رشد اقتصادی در کشور حاکم شود اما همچنان چالش های صنعت ناشی از رکود عمیق وجود دارد که بخشی از‌ آن مربوط به سال‌های گذشته است که به دولت کنونی به ارث رسیده است.

باقری بدهی 540 میلیارد تومانی دولت که 114 هزار میلیارد تومان آن در حوزه بانکی و نرخ رشد 30 درصدی نقدینگی را از جمله عوامل ایجاد رکود در کشور برشمرد و گفت: در کنار این عوامل کاهش قیمت نفت نیز منابع مالی و بودجه را تحت‌الشعاع قرارداده است. علاوه بر این بزرگ بودن دولت نیز از جمله معضلات اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها فضای کسب و کار ما نیز عدد قابل قبولی نیست و در رتبه 118 قرار داریم که متناسب با اقتصاد کشور ما نیست.

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق اظهار داشت: آنچه امروز دولت و مسئولین کشور ما به طور جدی با آن دست به گریبان هستند رکود است و سیستم بانکی یکی از نقیصه‌های اصلی پیش‌روی اقتصاد کشور است و بزرگترین لطمه را نیز البته این بخش از قبل تحریم‌ها متحمل شده است که باعث شده ما به طور جدی با استانداردهای دنیا فاصله داشته باشیم.

وی تصریح کرد: 86 درصد نقدینگی از طریق سپرده بانکی منجر شده است که این حجم پول به تولید تزریق نشود و ضمن اینکه روز به روز نیز بر میزان آن افزوده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر از 30 درصد نرخ شد نقدینگی 20 درصد آن در هفت هزار موسسه غیر مجاز انباشته شده و این به این دلیل است که این موسسات علاقه‌ای به کاهش نرخ سود ندارند و از طرفی سیستم بانکی متکی به بانک مرکزی نیز به دلیل مطالبات معوق و نگرانی بابت میل مردم به سمت موسسات غیرمجاز نرخ سود را پایین نمی‌آورند در نتیجه ما به عنوان فعال اقتصادی باید برای تامین مالی نرخ سودبالا پرداخت کنیم و این به این دلیل است که از ظرفیت‌های قانونی درست استفاده نمی‌کنیم.

باقری با اشاره به اینکه بی‌توجهی به اصلاح ساختار بانکی منجر می‌شود که با استانداردهای روز دنیا فاصله داشته باشیم و سرمایه‌گذاری خارجی نیز به بازار داخل به درستی ورود پیدا نمی‌کند به رکود بخش برق اشاره و اظهار داشت: علی‌رغم اینکه ما سالانه 6 درصد افزایش تقاضای برق را داریم ولی همچنان در این صنعت رکود داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت نیرو 30 هزار میلیارد تومان بدهکار است اما نمی‌توان گفت که این صنعت ناتوان است چرا که با ما 74هزار مگاوات رتبه اول تولید منطقه هستیم و 95 درصد در این صنعت خودکفاییم و ارزش افزوده این صنعت نسبت به شاخص کل صنعت 14.5 درصد است. علاوه بر اینها 10 درصد اشتغال و 80 درصد صادرات مربوط به صنعت برق است و بنابراین نزدیک به استاندارد دنیا کار می‌کنیم و این صنعت یکی از پربازده‌هاست اما این حجم سرمایه‌گذاری با این رکود اتفاق نمی‌افتد.

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق پیشنهادهایی را جهت حل معضلات پیش‌روی صنعت برق ارائه داد و اظهار داشت: مهم‌ترین عامل جهت خروج از این وضعیت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است. در سال‌های اخیر به طور متوسط قیمت حامل های انرژی در صنعت برق 2.5 برابر شده اما در بنزین این میزان 10 برابر بوده است و این به این معناست که امروز 160 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌کاره داریم که منابع مالی آن موجود نیست و دلیل آن نیز این است که در دهه 80 که پول سرشار نفت را داشتیم به این موضوع توجه نکرده‌ایم اما اکنون که قیمت نفت به 40 تا 50 دلار رسیده تنها راهکار اصلاح قیمت‌های حامل انرژی است.

وی ادامه داد: در ماده 6 قانون حمایت ازصنعت برق به صراحت به این موضوع اشاره شده که باید این اختلاف قیمت‌ها برطرف شود و در تبصره ذیل ماده 6 نیز این مسئله اعلام شده.

باقری پیشنهاد دوم خود را برای حل این موضوع جذب سرمایه مستقیم دانست و گفت: وقتی اسم فاینانس می‌آید به معنی جذب سرمایه نیست و به همراه آن واردات نیز صورت می گیرد در حالی که تمام دنیا روی جذب سرمایه متمرکز شده‌اند.

وی به گزارش بانک جهانی مبنی بر میزان جذب سرمایه در ایران اشاره و اظهار داشت: طبق اعلام این بانک کل جذب سرمایه ایران نسبت به دنیا هفده صدم درصد است که بسیار ناچیز است اما گله ما این نیست که از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده نشود. سخن ما این است که کشور ما نیز باید رقابت کند چرا که وقتی سرمایه‌گذار وارد کشور می‌شود چسبندگی به اقتصاد بیشتر می‌شود و با کوچکترین تکانه‌های سیاسی نیز از کشور خارج نمی‌شود و این برای صنعت این کشور منفعت دارد. سخن ما این است که فاینانس صورت نگیرد چرا که این مسئله باعث می‌شود تولید داخل ضعیف شود.

وی با انتقاد از اینکه 10 میلیارد دلار تفاهم‌نامه با کره‌جنوبی بدون اطلاع بخش خصوصی امضا شده اظهار داشت: سخن ما این است که آیا ترانس در حالی که تولید داخل داریم باید از دیگر کشورها وارد شود این برای اقتصاد ما شایسته نیست.

باقری همچنین گفت: میزان صادرات در تمام دنیا وجه ممیزه کشورها تلقی می‌شود و ما نیز باید در افق 1404 رتبه اول منطقه به جهت صادرات به میزان 200 میلیارد دلار باشیم که امسال این میزان 10 میلیارد دلار هدفگذاری شده و ما پتانسیل صادرات 30 میلیارد دلار منابع غیرنفتی را داریم که این رقم با آنچه در چشم‌انداز 1404 پیش‌بینی شده فاصله دارد.

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق گفت: این مشکلات به این دلیل نیست که بخش خصوصی مشکل دارد چرا که این بخش توانمندی خود را اثبات کرده آنچه محل ایراد است چرخه صادرات و عدم استفاده از ظرفیت‌های قانونی و معضلات مربوط به بانک‌ها و حتی لغو مشوق‌های صادراتی است.

وی در ادامه به نرخ ارز اشاره کرد  و گفت: یکی از مشکلات اصلی پیش‌روی صادرات بحث نرخ ارز است که امیدواریم واقعی شده چرا که مدیریت نرخ آتی ارز بسیار مهم است.

 

کد خبر : ۳۷۵۲۶۴