خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سابق آب چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایلنا:

فشار اصفهان، یزد و کرمان برای دریافت آب، دو برابر نیاز / انتقال آب برای مصارف صنعتی و غیرشرب

صمدی با بیان اینکه انتقال 580 میلیون متر مکعب آب از چهار محال بختیاری به فلات مرکزی به اضافه مخزن سد یک میلیارد مترمکعبی اثرات زیست محیطی و اجتمائی سوئی در استان حادث خواهد کرد، گفت: مسئولین استان‌های هدف با فشار برای تخصیص آب جهت صنعت غیر از شرب قانون را زیر پا می‌گذارند.

حسین صمدی استاد دانشگاه و مدیر عامل سابق آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به طرح انتقال ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب از سرچشمه‌های چهار محال و بختیاری به فلات مرکزی گفت: اگر چه طبق اطلاعات واصله انتقال آب به وسیله تونل را شورای عالی آب لغو کرده اما انتقال آب با لوله و احداث سد نیز مشکلاتی در پی داشته و نیاز به اصلاحات دارد زیرا ظرفیت بالا و مخزن بزرگ در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: با مخزنی به حجم ۲۰۰ میلیون متر مکعب می‌توانیم انتقال آب را انجام دهیم در صورتی که حجم مخزن بالا‌تر از یک میلیارد متر مکعب در نظر گرفته شده یعنی بیش از ۵ برابر نیاز است و این مسئله اثرات سوء زیست محیطی را بدنبال دارد چرا که هر چه ارتفاع سد بالا‌تر و حجم مخزن سد بزرگ‌تر باشد آثار سوء زیست محیطی نیز افزایش می‌یابد.

صمدی با بیان اینکه میزان انتقال آب نیز باید براساس منابع و مصارف باشد، افزود: علاوه بر اینکه بزرگی مخزن مشکلاتی را حادث می‌کند، حجم آبی که جهت انتقال در نظر گرفته شده هم اثرات منفی را برای محیط زیست بدنبال خواهد داشت بطوری که در حال حاضر ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب برای انتقال در نظر گرفته شده این در حالی است که کمتر از نصف این میزان آب یعنی حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب کفاف نیاز مقصد را می‌دهد.

بحران زیست محیطی و اجتماعی در انتظار بختیاری‌ها

وی با اشاره به اینکه در صورت انتقال ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب از چهار محال و بختیاری این استان با چالش اجتماعی و زیست محیطی مواجه می‌شود، اظهار داشت: اگر میزان تخصیص آب به فلات مرکزی به ۲۴۰ میلیون متر مکعب برسد چالش به کمترین حد می‌رسد در غیر این صورت سهم محیط زیست و طبیعت باید تخصیص یابد که مشکلاتی را برای استان بوجود خواهد آورد.

مدیر عامل سابق آب منطقه‌ای چهار محال و بختیاری خاطرنشان کرد: طبق قانون انتقال آب فقط باید برای شرب صورت گیرد لذا ۲۴۰ میلیون متر مکعب برای استان‌های مقصد کفایت می‌کند و منابع آب نیز پاسخگو خواهد بود. 

قانون زیر پا گذاشته شد

وی با اشاره به فشار مسئولین استان‌های اصفهان، یزد و کرمان جهت تخصیص ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب به این استان‌ها، گفت: انتقال ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی یعنی دو برابر نیاز شرب استان‌های مقصد بدین معناست که آب انتقالی غیر از شرب برای صنعت نیز مصرف خواهد شد و این غیر قانونی است.

صمدی تصریح کرد: وقتی منابع آب و نیاز آن کنار هم قرار می‌گیرند، به عدد ۲۴۰ میلیون متر مکعب می‌رسیم یعنی با یک سد ۲۴۰ میلیون متر مکعبی آب شرب هر سه استان قابل تامین است.

وی اظهار داشت: اگر میزان انتقال آب به ۲۴۰میلیون متر مکعب برسد اثرات زیست محیطی و اجتماعی به کمترین مقدار خواهد رسید و نیاز محیط زیست استان چهار محال و بختیاری نیز تامین خواهد شد و در غیر این صورت بحران زیست محیطی و اجتماعی خواهیم داشت.

کد خبر : ۳۶۷۶۰۷