خبرگزاری کار ایران

اجرای آبیاری قطره ای مستلزم حمایت دولت است/100درصد مزارع جیرفت به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد

معاون آب و خاک استان کرمان گفت: بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی سنتی است؛ بنابراین اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در کشور الزامی است.

غلامرضا سرحدی-معاون آب و خاک استان کرمان- در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه این استان در فصل تابستان با گرمای ۵۵ درجه‌ای نیازمند آبیاری تحت فشار است بیان داشت: با توجه به اینکه تبخیر آب در استان کرمان در گرمای تابستان به ۷ میلیتر در روز می‌رسد؛ در واقع شرایط اقلیمی این منطقه اجرای آبیاری تحت فشار در تمامی مزارع را الزامی می‌کند.

او افزود: سالانه ۲۰ هزار هکتار تعهد اجرای آبیاری تحت فشار داریم که بسته به میزان حمایت و بودجه دولت اجرایی می‌شود.

سرحدی در ادامه گفت: با توجه به اینکه در جنوب کرمان زمستان نداریم و ۳ ماه تابستان و مابقی ماه‌ها بهار است که بهار آن ۳۵ درجه و تابستان آن ۵۵ درجه است و بارش کمتر از میانگین متوسط جهانی یعنی کمتر از ۱۳۰ میلیم‌تر در این مناطق وجود دارد در سال گذشته ۹ هزار هکتار در منطقه جیرفت و ۵۸ هزار هکتار در جنوب کرمان آبیاری تحت فشاراجرایی شد؛ هزینه اجرای این طرح در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان است که ۸۵ درصد آن را دولت و مابقی را بهره بردار پرداخت می‌کند.

معاون آب و خاک استان کرمان در ادامه بیان داشت: در آبیاری سطحی میزان بهره وری ۳۰ تا ۳۵ درصد است؛ اما در آبیاری قطره‌ای این میزان تا ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت و به همین خاطر است که استفاده از این روش در دستور کار دولت و بهره برداران باغات قرار گرفت و نزدیک به ۱۰۰ درصد باغات منطقه جیرفت مجهز به این سیستم است.

سرحدی گفت: بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی سنتی است بنابراین اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در کشور الزامی است، زراعت از ارکان اقتصاد مقاومتی و فرهنگ تولید، کار و تلاش و جهاد از اجزای اقتصاد مقاومتی است.

 

کد خبر : ۳۶۳۹۳۹