خبرگزاری کار ایران

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت:

همکاری تجاری ایران و افغانستان به بالاترین میزان رسیده است

asdasd
کد خبر : ۳۴۴۷۸۱

در چند سال اخیر کمتر موردی در خصوص اختلاف و یا سوخت پول در داد وستد با افغانمی ها گزارش شده است.

محمدمهدی جوانمرد قصاب در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بازار صادرات ایران به افغانستان گفت: همواره ایران و افغانستان به سبب زبان مشترک و فرهنگ نزدیک به هم از رابطه قوی اقتصادی برخوردا بودند و حتی آن زمان که طالبان قدرت را در این کشور در اختیار داشتند کالاهای ایرانی در این کشور وجود داشت اما اکنون به بالاترین حد  خود رسیده است به طوریکه تراز تجاری سال گذشته دو کشور 2.5 میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: همین زبان مشترک سبب شده که تاجران افغانی به راحتی به ایران سفر کنند و مایحتاج خود را خریداری کنند.

وی در خصوص سرمایه گذاری ایران در این کشور و حضور صنعتگران ایرانی در افغانستان گفت: بخش دولتی و یا خصولتی در برخی از پروژه های این کشور حضور داشته و در بحث خدمات فنی و مهندسی، افغانی ها مایل هستند که با شرکت های ایرانی کار کنند. بخش خصوصی نیز به دلیل ضعف امنیت حضور کمرنگی داشته و شاید دو کارخانه از این بخش در افغانستان حضور دارند.

وی افزود: افغانستان به سبب نا امن بودن مرزهایش و عدم دسترسی به آبهای آزاد مهم‌ترین راه تامین مواد اولیه اش از ایران است. به همین جهت برای سرمایه گذار ایرانی به صرفه نیست که واحد تولیدی خود را در این کشور احداث کند و ترجیح می دهد کالا از واحد تولیدی مستقر در ایران به افغانستان برود ضمن آنکه با وجود نیاز مبرم این کشور به سرمایه گذاری خارجی دولت افغانستان هیچ مشوقی برای سرمایه گذاران خارجی ندارد که این یک ضعف بزرگ است.

جوانمرد قصاب در پایان سابقه تاجران افغانی ایران را خوب عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر کمتر موردی در خصوص اختلاف و یا سوخت پول در داد وستد با افغانی ها گزارش شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز