خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در امور گاز:

صادرات گاز به عراق به زودی آغاز شود

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان، سناریوهای متعددی برای صادرات و افزایش حضور در تجارت جهانی گاز دارد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا عراقی درباره صادرات گاز، اظهار داشت: قیمت گاز تابع شرایط منطقه ای و محلی است و براین اساس هم اکنون قیمت گاز در منطقه بیشتر از اروپا بوده و هزینه انتقال آن نیز کمتر است.

وی با اشاره به ایجاد فضای جدید در مذاکره با دیگر کشورها، افزود: در جلسه با سازندگان و سرمایه گذاران داخلی به آنها اعلام کرده ایم که سیاست خرید محصول به دهه گذشته بازمی گردد و هم اکنون باید به فکر دستیابی به دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا در تولید محصول باشیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز، اضافه کرد: شرکتهای توانمند داخلی به لطف تحریم ها توانسته اند در حوزه تولید تجهیزات صنعت گاز گامهای مهم و اساسی بردارند که این مسیر با دستیابی به تکنولوژی روز دنیا شتاب می گیرد.

وی افزود: در ارتباط با شرکتهای خارجی باید به گونه ای عمل کنیم که اعتماد مشتری افزایش یابد و به هیچ عنوان نباید سهل انگاری کنیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه با اشاره به افزایش حجم صادرات گاز در برنامه ششم توسعه و حضور در تجارت جهانی این سوخت پاک، تاکید کرد: طبیعی است اگر با فاصله کمتری گاز را منتقل کنیم هزینه کمتری نیز متحمل شده و این سوخت را با قیمت مناسب تری به فروش می رسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم اکنون با اجرای طرح های بهینه سازی و سیاست‌های اصولی این طرح امکان کاهش ٢٠ درصدی مصرف وجود دارد و می توان صرفه جویی ایجاد شده در این بخش را به صادرات اختصاص داد.

ایران مذاکرات جدی را با کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات، کویت، بحرین، عمان)با هدف صادرات گاز انجام داده و قرار است صادرات گاز به عراق نیز به زودی آغاز شود.

اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود دارا بودن منابع غنی نفت، از ذخایر کافی گاز محروم هستند و در بین آنها فقط ایران و قطر بر حجم عظیم ذخایر گاز دسترسی دارند و براین اساس می توانند، آن را به سایر کشورها صادر کنند.

کد خبر : ۳۱۲۲۸۰