خبرگزاری کار ایران

افزایش مهاجرت از روستاها به‌دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی

در سال‌های اخیر به دلیل پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب در استان خراسان جنوبی، مهاجرت روستاییان به شهرها افزایش یافته است.

به‌گزارش ایلنا، فرماندار ویژه شهرستان طبس در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب طبس مدیریت مصرف آب را موضوعی مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون 16 استان کشور از جمله خراسان جنوبی در خط قرمز بحران آب قرار دارند و حال که دولت تدبیر و امید در این زمینه وارد عمل شده لازم است با همکاری و همراهی تمامی دست اندرکاران و آحاد مردم مقابله جدی و موثر با این بحران صورت پذیرد.

مهدی اخوان‌صفار  با اشاره به اهمیت آب در جامعه اظهار داشت: برای رفع نگرانی در آینده می‌بایست در زمینه مدیریت منابع و مصرف آب فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود تا از این طریق بتوانیم مصارف صنعت، کشاورزی و به‌ویژه آب شرب را پاسخگو باشیم.

در این نشست، مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هدف از تشکیل شورای حفاظت از منابع آب را مدیریت درست منابع محدود آب اعلام کرد و افزود: این شورا وظیفه دارد از طریق تهیه و تدوین دستورالعمل، تصویب برنامه اجرایی، جلوگیری از تخلف و آلودگی، اطلاع رسانی و تبلیغ، تهیه شرح وظایف دستگاه‌های مرتبط و اقدام‌های پیشگیرانه، طی یک برنامه بیست ساله برای تثبیت حالت ایستایی و اولیه منابع آب تلاش نماید.

علیرضا پیرتاج در ادامه به تبیین پروژه کنتورهای هوشمند آب و برق پرداخت و گفت: در راستای اهمیت و اجرای طرح احیای تعادل‌بخشی منابع آب، نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند آب و برق در خراسان جنوبی از سال 1386 آغاز و تاکنون تعداد یک هزار و 495 دستگاه از این کنتورها در سطح استان نصب و راه‌اندازی شده است.

وی به تشکیل گروه‌های گشت و نظارت در همین راستا اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین وظایف این گروه‌ها جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، برخورد با چاه‌های حفر شده غیر مجاز و نیز تجاوزات صورت گرفته به حریم و بستر رودخانه با دستور مقامات قضایی است.

پیرتاج افزود: در سال گذشته کل اعتبارات تعادل بخشی و احیای منابع آب 700 میلیون تومان بود و امسال با نگاه ویژه دولت به 8.5 میلیارد تومان افزایش یافته است.

در ادامه مدیر امور منابع آب شهرستان طبس، برداشت غیرمجاز از آب‌های طبس را محدود دانست و افزود: اکثر چاه‌های غیرمجاز در طبس با کمک دادستانی مسدود شده و در حال حاضر 90 حلقه چاه در حال فعالیت است که میزان مصرف و برداشت آب آنها اندازه‌گیری می‌شود.

محمدنژاد با اشاره به خالی شدن مخزن سدهای کریت و دره بید از حالت ذخیره آب به دلیل خشکسالی گفت: سطح آب‌های زیرزمینی طبس هر سال حدود 20 درصد افت می کند و برای مقابله با این وضعیت به نظر می‌رسد باید الگوی کشت محصولات کشاورزی تغییر یابد.

کد خبر : ۳۱۰۴۶۹