خبرگزاری کار ایران

شمس اردکانی:

آغاز عرضه آزمایشی CNG به شناورها/طرح افزایش دوبرابری عرضه CNG در دستور کار دولت

شمس اردکانی با یادآوری اینکه سال گذشته بیش از چهار میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شد، گفت: در صورتی که توسعه صنعت CNG در ایران انجام نمی شد حجم واردات بنزین به بیش از 25 میلیون لیتر در روز افزایش پیدا می کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی شمس اردکانی در نشستی خبری که به منظور ارائه برنامه‌های هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی سوخت های جایگزین، خودرو و سی.ان.جی برگذار شد، با اشاره به برنامه‌های توسعه صنعت CNG ایران در دوران پسا تحریم، گفت: در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی و شبکه انتقال و توزیع گاز در بین کشورهای جهان است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: وجود شبکه گسترده و ذخایر عظیم گاز طبیعی مهمترین مزیت توسعه صنعت CNG در کشور است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی یکی از مهمترین برنامه‌های توسعه انرژی ایران افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی و جایگزینی این انرژی پاک با انواع سوخت مایع به ویژه فرآورده‌های مختلف نفتی همچون گازوئیل، بنزین، نفت سفید و نفت کوره است.

اردکانی با بیان اینکه افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی مزیت اقتصادی و صرفه جویی ارزش حاصل از کاهش واردات بنزین را به همراه دارد، اظهار داشت: هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از 21 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاه‌های CNG کشور مصرف می شود.

وی گفت: قیمت گاز طبیعی به مراتب ارزان تر از نفت خام و فرآورده‌‌های نفتی است، لذا با افزایش گازرسانی و به ویژه رشد سهم CNG در سبد سوخت خودروها امکان افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی برای کشور فراهم می شود.

شمس در تشریح مهمترین چالش‌های پیش روی توسعه صنعت CNG در کشور، توضیح داد: هم اکنون در اکثر کلانشهرهای کشور با کمبود جایگاه‌های CNG روبرو هستیم به طوری‌که دست کم باید یک‌هزار جایگاه جدید عرضه CNG در کشور احداث شود.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته بیش از چهار میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شد، گفت: در صورتی که توسعه صنعت CNG در ایران انجام نمی شد حجم واردات بنزین به بیش از 25 میلیون لیتر در روز افزایش پیدا می کرد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه راهبری و بهره‌برداری از جایگاه‌های CNG برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فاقد توجیه اقتصادی است، اظهار داشت: در حال حاضر روش انگلیسی حدود 50 سال قبل در مدیریت جایگاه‌های سوخت کشور به ویژه مجاری عرضه CNG حکمفرما بوده که اجرای این نظام عرضه و توزیع فاقد سودآوری بالا برای سرمایه گذاران جایگاه های CNG کشور است.

وی با اعلام اینکه انتقال دانش و فن آوری در بخش‌های مختلف طراحی و تولید موتورهای پایه گازسوز، کیت و نسل جدید مخازن کامپوزیتی و ساخت برخی از تجهیزات جایگاه ها همچون کمپرسورها مهمترین پاشنه آشیل توسعه صنعت CNG ایران در سال های پیش روی است، گفت: در طول حدود یک دهه گذشته تاکنون با ساخت و توسعه صنعت CNG ایران به بزرگترین تولید و مصرف‌کننده این انرژی پاک در جهان تبدیل شده است.

وی گفت: در شرایط فعلی پس از جمهوری اسلامی ایران، کشورهایی همچون پاکستان، آرژانتین، آمریکا و استرالیا بزرگترین شبکه های عرضه و توزیع CNG جهان را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: توسعه صنعت CNG یک مزیت نسبی برای صنعت گاز و اقتصاد کشور به شمار می رود و از این طرح افزایش دو برابری حجم عرضه این حامل انرژی پاک در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با اشاره به آغاز عرضه آزمایشی CNG به شناورها در منطقه خلیج فارس توسط ایران، اظهار داشت: با توجه به بالا بودن حجم قاچاق سوخت مایع، اولین طرح عرضه CNG به شناورها به صورت پایلوت و آزمایشی در قشم آغاز شده است.

وی مهمترین دلیل توسعه سهم CNG در ناوگان دریایی و شناورهای کشور به ویژه در مطنقه خلیج فارس و دریای عمان را مقابله با قاچاق سوخت عنوان کرد و یادآور شد: با توسعه سهم CNG در ناوگان دریایی کشور به تدریج سهمیه‌های گازوئیل شناورها برای مقابله با قاچاق سوخت حذف می‌شود.

شمس اردکانی با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت های عرضه CNG را منطقی عنوان کرد و افزود: فاصله قیمتی 40 درصدی بین قیمت CNG و بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت وجود دارد که به ظنر می رسد این فاصله قیمتی منطقی است.

وی با بیان اینکه به منظور توسعه کمی و کیفی صنعت CNG، دی ماه سال جاری هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی سوخت های جایگزین، خودرو و CNG در تهران برگزار می شود، تاکید کرد: هم اکنون سناریوهای جدیدی به مظنور توسعه کمی و کیفی توسعه صنعت CNG همزمان با برگزاری این کنفرانس بین المللی تدوین و ارائه خواهد شد.

وی از جایگزین کردن مخازن کامپوزیتی با مخازن فلزی در خودروها، توسعه ناوگان اتوبوسرانی گازسوز و ورود کامیون‌های CNG سوز به عنوان دیگر سناریوهای در دست اقدام نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این استفاده از CNG به منظور گازرسانی به روستاهای دور افتاده از دیگر برنامه‌های در دست اقدام برای توسعه این صنعت استراتژیک در کشور است.

در ادامه محسن مشایخی نیز با بیان اینکه تاکنون کشورهای مختلف جهان همچون آرژانتین، آلمان، ایتالیا، استرالیا، قزاقستان، پاکستان، هند، چین، کره جنوبی، عراق و برزیل به منظور مشارکت و حضور در هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی سوخت های جایگزین، خودرو و CNG در تهران اعلام آمادگی کرده اند، گفت: در شرایط فعلی حدود دوهزار و 273 جایگاه عرضه CNG با ظرفیت عرضه بیش از 2.5 میلیون مترمکعب گاز در ساعتی در کشور در مدار بهره برداری قرار دارد.

دبیر اجرایی این گردهمایی بین المللی صنعت CNG با اعلام اینکه بیش از 25 درصد ناوگان خودروهای سبک کشور گازسوز هستند، تصریح کرد: تمامی این آمار  و ارقام حاکی از آن است که هم اکنون ایران به یکی از قطب های توسعه صنعت CNG جهان تبدیل شده است.

وی در تشریح اهداف برگزاری هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی سوخت های جایگزین، خودرو و CNG در تهران، توضیح داد: بازنگری در طرح جامع توسعه صنعت CNG، بررسی فرصت های موجود در بند 12 قانون رفع موانع تولید، توسعه کمی و کیفی زنجیره این صنعت، افزایش سهم گاز در سبد سوخت خودروها، افزایش سهم CNG در گازرسانی به روستاها، راه اندازی جایگاه‌های مقیاس کوچک CNG خانگی و یکپارچه سازی توسعه صنعت CNG از مهمترین اهداف این گردهمایی است.

کد خبر : ۳۱۰۲۲۰