کد خبر: 280997 A

معاون وزیر راه و شهرسازی:

براساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه سهم بخش ریلی از کل جابجایی بار کشور 30 درصد پیش بینی شده بود در حالیکه این رقم اکنون 11 درصد است بخاطر بکارگیری از سیاست های نادرست در دوره 1385 – 92 این رقم به 10.5 درصد تنزل یافت.

به گزارش ایلنا، محسن پورسید آقایی روز دوشنبه در اجلاس بین المللی معدن و صنایع معدنی ایران در مرکز همایش های برج میلاد، افزود: سهم سرمایه گذاری در بخش زیربناها از رقم یاد شده 35 هزار میلیارد تومان است که این رقم بیش از 40 درصد از کل سرمایه گذاری را در برمی گیرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر دو هزار و 800 کیلومتر خط برقی ریلی، بهسازی و نوسازی خطوط قدیمی، تامین 27 هزار دستگاه واگن جدید به همراه افزون بر 400 دستگاه لکوموتیو تا افق 1404 مورد نیاز است.

پور سیدآقایی یادآور شد: براساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه سهم بخش ریلی از کل جابجایی بار کشور 30 درصد پیش بینی شده بود در حالیکه این رقم اکنون 11 درصد است بخاطر بکارگیری از سیاست های نادرست در دوره 1385 – 92 این رقم به 10.5 درصد تنزل یافت.

وی خاطرنشان ساخت سال گذشته با رشد مثبتی که در این بخش شاهد بودیم سهم حمل بار ریلی به 10.9 درصد رسید.

به گفته وی، عمده مشکلات بخش حمل و نقل کشور اختصاص یارانه پنهان به حمل و نقل جاده ای است که سوخت آن تقریبا مجانی تامین می شود و کمتر از ده درصد قیمت تمام شده گازوییل به این بخش اختصاص می یابد.

به اعتقاد پورسید آقایی بخش ریلی اکنون هزینه های حفظ و نگهداری شبکه را برعهده دارد در حالیکه در بخش جاده ای این امر صورت نمی گیرد.

وی اضافه کرد: امروز حمل و نقل ریلی 60 درصد ظرفیت خود را به بخش فولاد و سنگ آهن و دیگر مواد مربوطه در این بخش اختصاص داده و سایر اقلام سهم 40 درصدی را از این بخش به خود اختصاص می دهند.

وی با بیان اینکه براساس طرح توسعه فولاد ظرفیت آن در افق 1404 به 55 میلیون تن باید برسد، گفت: با شرایط فعلی سه برابر وضع موجود باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

وی خاطرنشان ساخت: امروز وزارت راه و شهرسازی در بخش جاده ای با بحران مواجه است لذا باید برای توسعه کشور در بخش معدن و صنایع معدنی به گونه ای برنامه ریزی کرد که از حجم تردد کامیون ها در جاده ها کاسته و با بهره گیری از حمل و نقل ریلی ضمن بهره گیری از ظرفیت مربوطه نسبت به ایمنی و رشد تولید در این بخش اقدام شود.

جاده معدن وزارت راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی سیاست
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر