خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

سپرده اولیه وام 80 میلیونی مسکن 40 میلیون اعلام شد/ وام مسکن شامل مجردها هم می‌شود/ پیش‌خرید را شروع کنید

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۳۴۳

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی با بیان اینکه سپرده اولیه متقاضیان برای وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن در شهرهای بزرگ باید 40 میلیون تومان باشد گفت: سقف وام متناسب با سپرده اولیه برای متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هیچ بانکی به جز بانک مسکن ملزم به پرداخت این تسهیلات نیست و تنها بانک مسکن با نرخ 14 درصد این تسهیلات را ارائه می‌کند.

وی افزود: منابع ارائه تسهیلات وام خرید مسکن از بانک مسکن مشخص شده است و منابع آن از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر تامین شده است و بانک مسکن ملزم به ارائه این وام با نرخ 14 درصد است.

سلامی با بیان اینکه برای بانک های دیگر الزامی در تعیین نرخ سود نیست گفت: سایر بانک‌ها در صورت تمایل این وام را با نرخ‌های متعارف و مصوب شورای پول و اعتبار ارائه می‌دهند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به متقاضیان واجد شرایط گفت: تنها شرط برای اخذ این وام این است که متقاضی خانه اولی باشد و وام‌های 80 میلیونی، 60 میلیونی و 40 میلیون تومانی شامل مجردها هم می‌شود. همچنین کسانی که سابقه دریافت وام خرید مسکن از بانک مسکن را داشته باشند از لیست اولویت ها خط می خورند.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال افزایش قیمت مسکن با افزایش وام خرید وجود دارد گفت: ممکن است در طول یک سال سپرده‌گذاری متقاضیان قیمت مسکن افزایش یابد بنابراین به متقاضیان توصیه می‌کنیم همزمان با افتتاح حساب و سپرده‌گذاری برای دریافت وام نسبت به پیش‌خرید مسکن اقدام کنند که خوشبختانه قانون پیش خرید مسکن هم چندی پیش به تصویب رسید.

سلامی با تاکید بر اینکه افزایش وام خرید نمی‌تواند به تنهایی عامل افزایش قیمت مسکن شود افزود: این وام‌های 80 میلیون تومانی و 60 میلیون تومانی به تنهایی به افزایش قیمت دامن نمی‌زند اما در زمان رونق مسکن افزایش قیمت سرعت بالایی دارد و در این صورت وام 80 میلیون تومانی اثربخشی خود را از دست می دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کافی است در طول مدت یک سال سپرده‌گذاری متقاضیان قیمت مسکن 20 درصد افزایش یابد در این صورت اثر این وام خنثی می‌شود بنابراین بهترین راهکار این است که متقاضایان همزمان با سپرده‌گذاری برای دریافت وام قرارداد پیش‌خرید منعقد کنند که در این صورت می‌توانند مسکن مورد نظر را با قیمت روز خریداری کنند و به صورت اقساطی و به کمک وام مسکن هزینه آن را بپردازند.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی برای کنترل این موضوع که عده‌ای برای دریافت وام 80 میلیون تومانی مالکیت خانه خود را به غیر منتقل می‌کنند چه راهکاری اندیشیده‌ است گفت: یکی از دلایل انتشار اوراق سپرده مسکن برای جلوگیری از این منظور بوده و به جای اینکه مالک خانه خود را به فرد دیگری منتقل کند می‌توانست امتیاز وام خرید مسکن را بخرد و در سیستم قبلی طبق مقررات بانک مسکن لزومی نداشت که پس‌انداز، وام به اسم متقاضی باشد اما در سیستم جدید برای این دست از سوءاستفاده‌ها تدابیری انجام شده است و از سوی دیگر متقاضیان می‌توانند امتیاز وام خود را در بورس بفروشند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فروش حق امتیاز وام مسکن منوط به عدم افزایش قیمت امتیاز این وام است.

سلامی با بیان اینکه بهتر بود این وام در ابتدا به طرف عرضه تزریق شود گفت: در حال حاضر افزایش وام خرید مسکن تنها طرف تقاضا را شاهد می‌شود اما در کشورهای دیگر اینگونه است که وام خرید مسکن را به طرف عرضه ارتباط می‌دهند و در این صورت قیمت مسکن از همان ابتدای شروع پروسه ثابت می‌ماند.

وی افزود: بهترین راهکاری این است که مثلثی بین سازندگان، متقاضیان و بانک‌ها در پروسه اعطای وام ایجاد شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در  کشورهای خارجی بانک‌ها چیزی حدود 90 درصد هزینه خرید یک ملک را به متقاضیان وام می‌دهند گفت: پیش از تصویب این وام زوج‌ها می‌توانستند تا 50 میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کنند که اثربخشی بسیار کمی در خرید مسکن داشت.

سلامی در پاسخ به این سوال که سقف 80 میلیون تومان تا چه میزان می‌تواند در خرید مسکن اثربخشی داشته باشد گفت: چندین سال بود که سقف وام خرید مسکن ثابت مانده بود و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش همین مقدار وام خرید مسکن هم دو سال به طور مداوم در تلاش بود و این وام‌ها می‌تواند در بخش پیش‌خرید موثر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز