خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی:

کارخانه واگن‌پارس بازدهی بسیار کمی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۵۴۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ساخت واگن باری را با کارخانه واگن‌پارس شروع کردیم اما متاسفانه امروز بازدهی بسیار کمی دارد و علت آن این است که این ظرفیت را از یک دستگاه تخصصی گرفتیم و به یک دستگاه نیمه دولتی واگذار کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته با تاکید بر اینکه هرگز نباید به برنامه و چشم‌اندازهای تعریف شده بی‌توجه باشیم، گفت: چشم‌انداز مناسبی برای صنایع ریلی تعریف شده است اما اگر به موقع بود قابل وصول می‌شد. هرچند تعلل‌هایی در بخش‌هایی از چشم‌انداز‌ها وجود دارد اما نباید چشم‌انداز و برنامه‌های تعریف شده در آن را فراموش کنید.

وی ادامه داد: هرچند ممکن است چند سالی به گذشته برگردیم و عقب ماندگی‌هایی در بخش‌های مختلف چشم‌انداز وجود داشته باشد اما معتقدم اگر چند سال عقب‌تر از چشم‌انداز باشیم بهتر از آن است که بدون هدف حرکت کنیم.

وزیر صنعت معدن تجارت با تاکید براینکه بدون افق و پیش‌بینی اهداف حرکت در پروژه‌های عمرانی و سنگین امکانپذیر نیست، گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه سال‌های طولانی است که در بخش حمل و نقل ریلی ورود کرده‌ایم اما به دلیل شرایط اقلیمی و کوهستانی کشور همچنین بعد از انقلاب به دلیل ۸ سال جنگ تحمیلی و باسازی و نوسازی کشور رشدمان در صنعت ریلی محدود بوده است.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: به یاد دارم زمانی که شهید باهنر نخست‌وزیر بودند و بنده به عنوان وزیر صنایع مشغول به کار بودم، همزمان مشاور فنی ایشان هم بودم و اولین کاری که به من واگذار شد رسیدگی به وضع راه‌آهن کشور بود.

این عضو کابینه دولت گفت: از اول انقلاب صنعت ریلی و رشد و توسعه آن مورد توجه دولت و بزرگان بوده اما در عمل خواسته‌هایمان تحقق پیدا نکرد. امروز هم تنها با برگزاری همایش‌ها این خواسته‌ها برآورده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: معتقدم باید چیزی حدود ۷ الی ۸ میلیارد دلار در بخش صنعت سرمایه‌گذاری شود که این رقم به صورت میانگین و متوسط چیزی حدود یک و نیم میلیارد دلار در سال است که این اختصاص این عدد به این صنعت نسبت به رقم‌هایی که در سایر بخش‌ها اختصاص می‌یابد عدد بزرگی نیست و باید تحقق پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه البته در اجرا هم هزینه‌هایی انجام خواهد شد ادامه داد: قطعاً اگر این هزینه‌ها و این مبالغ اختصاص نیابد نمی‌توانیم به اهداف ملی دست پیدا کنیم.

نعمت‌زاده با اشاره به محاسن استفاده و گسترش صنعت ریلی گفت: صنعت ریلی در بخش صرفه‌جویی سوخت، صرفه‌جویی زمان محاسن زیادی دارد که با اجرای آن می‌توانیم در سرمایه‌های ملی صرفه‌جویی کنیم.

وی ادامه داد: باید از تجربه‌ کشورهای صاحب صنعت در این زمینه استفاده کنیم و تجربه این کشور‌ها می‌گوید قبل از اینکه مترو راه‌اندازی شود باید بر روی ریل سطحی در شهر کار می‌کردیم و این بخش باید در اولویت قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: مترو قطعاً وسیله خوبی است اما چون در بخش ساخت گران و زمانبر است از قافله مصرف عقب می‌ماند.

نعمت‌زاده گفت: در ابتدای انقلاب برنامه و هدفم این بود که ۲۵درصد از حمل و نقل شهری از طریق مترو انجام شود اما نمی‌دانم این درصد تا به امروز چقدر است.

وی با اشاره به توانمندی و ظرفیت داخل کشور در صنعت ریلی، گفت: توانمندی ساخت، تجهیزات ریلی و این صنعت در کشورمان بسیار زیاد است و چندین کارخانه تولید تجهیزات و زیرساخت صنعت ریل را داریم. ساخت واگن باری را با کارخانه واگن‌پارس شروع کردیم اما متاسفانه امروز بازدهی بسیار کمی دارد و علت آن این است که این ظرفیت را از یک دستگاه تخصصی گرفتیم و به یک دستگاه نیمه دولتی واگذار کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قراردادهای جدید با شرکت‌های خارجی گفت: در ساخت واگن‌های شهری و بین شهری با دو شرکت زیمنس و آلنسون قرارداد منعقد کردیم که حدود ۴۵درصد ارزش لوکوموتیو دیزلی را در داخل کشور می‌سازیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های داخلی کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت ساخت ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری برون‌شهری، ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری درون شهری، ۳۰۰ دستگاه واگن باری و همچنین ۵۰ الی ۶۰ لوکوموتیو را در داخل کشور داریم.

وی تاکید کرد: معتقدم باید نیاز ۵ سال را تجمیع کنیم و آن مقدار دانشی را که باید از خارج و داخل کشور تامین شود در نظر بگیریم. در این صورت قطعاً در کمتر از ۵ سال هم به شرایط مساعدتری در بخش طراحی و ساخت قرار می‌گیریم.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از توسعه صنعت ریلی گفت: باید صندوق توسعه ملی و فاینانس را فعال کنیم و خوشبختانه از آنجایی که شرایط روابط بین‌الملل هم رو به بهبود است می‌توانیم اقدامات موثری در این زمینه انجام دهیم.

وی تاکید کرد: گشایش‌ LCهای داخلی هم بسیار مهم است و باید مصرف‌کنندگان چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت موجود در دانشگاه‌های کشور گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد توصیه می‌کنم از این بخش هم غافل نمانیم چنانچه پروژه بوژی را با همکاری دانشگاه شریف با موفقیت انجام دادیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز