خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

اعلام جزییات دستورالعمل لیزینگ مسکن در هفته آینده / سود ۲۱ درصدی لیزینگی‌ها به کرسی می‌نشیند؟

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۸۸۳

درحالی که پیشنهاد شرکت های لیزینگ کننده مسکن برای نرخ سود اقساط 21 درصد است پرونده این طرح بارها به دلیل بالا بودن این نرخ بایگانی شده و حال بانک مرکزی رای بر اجرای این طرح داده است اما نرخ سود آن هنوز اعلام نشده و قرار است هفته آینده جزییات اعلام و ابلاغ شود.

لیزینگ مسکن بهار سال گذشته بعد از مدت ها به گزینه های قابل اجرا برای خانه دار کردن مردم برگشت اما در حالی که وزارت راه و شهرسازی به این طرح اولیه چراغ سبز نشان داده بود، بانک مرکزی طرح لیزینگ مسکن را رد کرد و علت را هم نرخ سود گران شرکت های لیزینگ کننده اعلام کرد. با پس زدن بانک مرکزی طرح لیزینگ هم مسکوت ماند تا اینکه وزارت راه و شهرسازی از پیگیری های دوباره خبر داد تا اینکه طرح احیا شد. هفته گذشته حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با ایلنا از موافقت بانک مرکزی با کلیات طرح لیزینگ مسکن خبر داد اما تا کنون نرخ بهره شرکت های لیزینگ کننده اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با ورود دولت یازدهم لیزینگ مسکن به عنوان یکی از راهکارهای خانه دار کردن مردم مطرح شد طرحی که در دولت نهم و دهم با شروع اجرای مسکن مهر و تمرکز دولت تنها بر روی این پروژه کنار گذاشته شد و شرکت های لیزینگ کننده دست از کار کشیدند.

در دولت یازدهم هم هر چند بانک مرکزی روی خوش به این طرح نشان نداد اما پیگیری های مداوم وزارت راه و شهرسازی که به دنبال استفاده از ابزارهای مختلف برای افزایش عرضه در بازار است، بانک مرکزی هم با این طرح موافقت کرد. موضوع مهمی که باعث شد تا لیزینگ مسکن مدتی متوقف شود، نرخ سود اقساط آن است که در حال حاضر گفته می شود با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره تعیین نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم، بانک مرکزی تصمیم نهایی برای تعیین نرخ سود لیزینگ را گرفته است و جزییات دستورالعمل طرح لیزینگ مسکن را در هفته آینده اعلام می کند.

طبق طرح اولیه و خام شرکت های لیزینگ کننده، در این طرح سهم آورده متقاضیان چیزی حدود 20 الی 30 درصد کل مبلغ خانه مورد نظر است و متقاضی هیچ محدودیتی در انتخاب خانه ندارد؛ هر خانه ای در هر کجای کشور که باشد شرکت های لیزینگ توانایی خرید آن را دارند و این طرح تنها برای قشر خاصی نیست و تمام اقشار را می تواند تحت پوشش خود قرار دهد. حال د‌بیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران در گفت وگو با ایلنا از در خواست شرکت های لیزینگ کننده برای سود 21 درصدی اقساط به بانک مرکزی خبر داد و گفت: در حال حاضر منطقی ترین نرخ سود برای اقساط لیزینگ مسکن 21 درصد است.

سود 21 درصدی را با تسهیلات بانک مسکن کاهش می دهیم

به غیر از نرخ سود اقساط، موضوعی که شرکت های لیزینگ کننده به دنبال آن هستند، اخذ تسهیلات از بانک تخصصی این حوزه، یعنی بانک مسکن هستند البته همین تقاضا باعث شد تا حمید تهرانفر، معاون بانک مرکزی اواخر تابستان سال گذشته در گفت وگو با ایلنا اعلام کند: " باتوجه به ارقامی که مسکن درکشورمان معامله می شود، ‌ شرکت های لیزینگ توان پرداخت این ارقام در تعدادبالای خرید واحدهای مسکونی ندارند و اگرشرکت‌های لیزینگ کننده بخواهند بررسی این طرح دوباره ‌ دردستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد باید اتکای خودبه بانک مرکزی را کم و‌نرخ بهره را منطقی کنند واز منابع خودشان برای تامین مالی خرید مسکن استفاده کنند."

اما حمید شیروانی، د‌بیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی در این حوزه باید بخشی از اعتبارات شرکت ها را تامین کند تا سود اقساط منطقی شود، گفت: تقاضای حال حاضر شرکت های لیزینگ نرخ سود 21 درصد است اما اگر بانک مسکن از شرکت ها حمایت کند این نرخ کاهش می یابد.

وی با اشاره به  توقف طرح لیزینگ مسکن در چند سال گذشته ادامه داد: بحث لیزینگ مسکن تا سال 87 توسط شرکت های لیزینگ کننده انجام می شد اما از آن سال به بعد دولت وقت اجازه فعالیت شرکت های لیزینگ کننده را نداد.

شیروانی افزود: در ان زمان نرخ سود لیزینگ چیزی حدود 14 درصد بود که نرخ سود بانکی هم تقریبا نزدیک به همین عدد بود اما بعد از تورم و جهش قیمتی که در بازار مسکن رخ داد، لیزینگ مسکن متوقف شد تا اینکه دو سالی است که این موضوع را مجدانه پیگیری کردیم و خوشبختانه گفته می شود که بانک مرکزی با کلیات آن موافقت کرده است. 

وی با اشاره به ساز و کار لیزینگ مسکن گفت: لیزینگ چیزی شبیه به اجاره است اما این تفاوت که در نهایت افراد صاحب خانه می شوند و به جای پرداخت اجاره بها اقساط آن را می پردازند.

شیروانی با اشاره به تاثیر اجرا این طرح در خانه دار کردن متقاضیان ادامه داد: بعد از گذشت سالها درنهایت وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسید که شرکت لیزینگمی تواند کمک خوب و تاثیر گذاری باشد و با لیزینگ می توان رکود بازار مسکن را خاتمه داد از این رو طرحی تنظیم و به بانک مرکزی ارسال شد.

د‌بیر کل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران تاکید کرد: بحثی که مطرح شده این است که شرکت های لیزینگ بتوانند از تسهیلات بانک مسکن در این زمینه استفاده کنند و بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی  در این باره باید به نتیجه برسند و بر سر جزییات ان به تفاهم برسند و به شرکت ها هم ابلاغ کنند.

وی افزود: در حال حاضر ارائه وام های 80 میلیون و 50 میلیون تومانی از سوی بانک مسکن مطرح است این در حالی است که  اگر چنین تسهیلاتی را با همین نرخ سود در اختیار شرکت های لیزینگ کننده بگذارند می توانیم تامین مالی شویم و از محل منابع خودمان با این نرخ جدید 21 درصد  شورای پول و اعتبار به نیاز بازار پاسخ دهیم.

شیروانی با بیان اینکه در حال حاضر کسی با وام های 50 تا 80 میلیون تومانی صاحب خانه نمی شود، ادامه داد: در حال حاضر هر چند تسهیلاتی از بانک مسکن در حال تزریق به بازار است اما جوابگوی نیازها نیست و دولت می تواند نیاز مردم را از طریق شرکت ها ی لیزینگ برآورده کند.

اقساط 96 ماهه تعریف شده است

د‌بیر کل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران با بیان اینکه شرکت های لیزینگ کننده می توانند قیمت نهایی مسکن را کاهش دهند، تاکید کرد: شرکت ها می توانند10 درصد زیر قیمت خانه مورد نیاز متقاضیان را خریداری کنند و خریداز طریق لیزینگ باعث می شود قیمت تمام شده برای مصرف کننده کاهش یابد.

وی در خصوص تعداد اقساط و سهم اورده شرکت ها و متقاضیان گفت: سهم اولیه برای خریداران چیزی بین 20 تا 30 درصد است و متقاضیان هزینه خرید خانه را می توانند در اقساط 96 ماهه پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: اگر قرار براین باشد که این طرح تنها با منابع شرکت ها تامین شود،ایده ال ترین سود 21 درصد است اما در صورتاختصاص تسهیلات و اعتباراتی از سوی بانک مسکن این درصد نرخ سود کاهش می یابد

شیروانی با بیان اینکهه منتظر هستیم دستورالعمل لیزینگ مسکن تصویب شود، گفت: در این دستور العمل اجرایی، جزییات مشخص شده است که البته در هفته آینده نهایی می شود.

د‌بیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در طرح لیزینگ مسکن ادامه داد: کاهش نرخ سود بانک ها قطعا در این موضوع تاثیر گذار هستند و زمانی هم که منابع بانک ها وارد تولید مسکن شود باعصث افزایش عرضه خواهد شد و البته خود شرکت های لیزینگ کننده هم می تواند وارد چرخه تولید شوند و هم می توانند تولید کننده های این حوزه را حمایت و تامین مالی کنند.      

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز