خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت مطرح کرد:

استفاده از ژئومکانیک برای افزایش ضریب بازیافت از مخازن

مطالعه میدانهای غیرتجاری در سالهای اخیر پیشرفت خوبی داشته و ما می توانیم با همت دانشگاهها در حوزه های عملیاتی مانند مدیریت اکتشاف، تفاهم این دو عرصه را بیشتر کنیم.

به گزارش ایلنا، محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با اشاره به اقدام خوب صورت گرفته در بخش ژئومکانیک گفت: آمریکاییها با تکیه بر علم ژئومکانیک در سالهای اخیر توانستند حوزه های غیرتجاری نفت را به تجاری تبدیل کنند و تأثیرگذاری زیادی در بازار نفت و قطبهای سرمایه گذاری دنیا داشته باشند.

وی با تاکید بر این که باید آثار فناوری را بر تجاری سازی صنعت نفت و کسب و کار آن جدی بگیریم، افزود: زمانی قابل باور نبود که بخشهای غیرتجاری نفت، تجاری شوند اما امروز این اتفاق افتاده و در حال حاضر اگرچه متوسط قیمت نفت و گاز شیل ٤٠ تا ٧٠ دلار است اما باز هم این فناوری دوام می آورد و صرفه اقتصادی دارد.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: باید برای ضریب بازیافت مخازن از علم ژئومکانیک استفاده کنیم و موضوع مطالعه فناورانه میدانها به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

مقدم با اشاره به قرارداد بین صنعت نفت و دانشگاهها برای مطالعه فناورانه میدانهای نفتی گفت: توسعه تکنولوژی و فناوری، توسعه بسیاری سختی است و باید با شفاف سازی در این حوزه وارد شویم و در عین حال این حوزه نیازمند سازمان دهی است.

وی اظهار امیدواری کرد که جای مناسبی برای مطالعات ژئومکانیک در دانشگاهها و شرکتهای عملیاتی باز شود و افزود: مطالعه میدانهای غیرتجاری در سالهای اخیر پیشرفت خوبی داشته و ما می توانیم با همت دانشگاهها در حوزه های عملیاتی مانند مدیریت اکتشاف، تفاهم این دو عرصه را بیشتر کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری اظهار امیدواری کرد که عوامل همکاری و ارتبطات میان قطبهای علمی و عملیاتی بیشتر شود و تصریح کرد: موضوع این همایش یعنی ژئومکانیک نفت باید در صنعت نفت عملیاتی شود و من از دوستان می خواهم که خروجی این پروژه ها و دور هم جمع شدنها، تعریف چند پروژه مهم توسعه فناوری برای آینده صنعت نفت ایران باشد.

کد خبر : ۲۷۶۷۴۷