خبرگزاری کار ایران

یک عضو کمیسیون قیر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

افزایش برداشت از میادین مشترک با تکنولوژی جت دریلینگ/نقش منفعل اوپکس در نظارت بر قیرهای تولیدی

واحدی که 500 هزار تن VB می خرد چطور ممکن است 700 هزار تن قیر صادر کند لذا اگر بحث نظارت در اختیار اوپکس باشد می تواند از این قضیه جلوگیری کند.

عبدالرسول میرزایی عضو اتاق بازرگانی ایران وعراق در  گفت وگو با خبرنگار ایلنا از موافقت اولیه با احداث پایانه نفتی به ظرفیت 50 هزارتن در جزیره نگین بندر بوشهر خبر داد و گفت: موافقت های اولیه احداث این پایانه در جزیره ی نگین با سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گرفته است.

وی گفت: کلنگ پروژه ی تسطیح و ایجاد زیر ساخت های جزیره نگین نیز توسط رییس جمهور در فروردین ماه زده شده است.

وی همچنین از تصمیم خرید 3 فروند کشتی برای حمل فرآورده نفتی خبر داد که  یکی از آنها برای حمل قیر به ظرفیت 4هزار تن، یک کشتی برای حمل فرآورده های نفتی به ظرفیت 5 هزار تن و یک کشتی کانتینربر به ظرفیت 6هزار است.

میرزایی همچنین گفت: ما انحصار تکنولوژی جت دریلینگ که فقط در اختیار 4 کشور است، را داریم که در حوزه صنایع بالادستی یک تکنولوژی خاص دارد و کاربرد آن افزایش بهره برداری از چاه ها و همینطور در برداشت از میادین مشترک در کشورهای همسایه می تواند موثر واقع شود.

وی با اشاره به احداث واحد قیرسازی در منطقه ارس نیز اظهار داشت: این واحد در زمینه تولید 300هزار تن قیر در سال فعالیت خواهد داشت و در حال حاضر پروژه پیشرفت فیزیکی در حدود 28 درصد دارد و فاز تکمیلی این واحد نیز 20 هزار بشکه نفت خام را در در روز پالایش خواهد کرد و کار احداث آن نیز در معاونت هیدروکربوری وزارتخانه مراحل اخذ مجوز تامین خوراک را طی می کند.

وی برنامه شرکت متبوعش را برای صادرات در سال جاری 40 هزار تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به کشورهای ارمنستان، گرجستان، ترکیه، افغانستان، پاکستان و امارات صادر می کنیم ضمن اینکه اهداف مان را  در حوزه بازرگانی توسعه داده ایم و دفاترمان را در ترکمنستان و حتی چین فعال کردیم که بتوانیم در صادرت قیر بیشتر فعالیت کنیم.

این عضو کمیسیون قیر با اشاره به کیفیت قیرهای تولیدی در ایران گفت: عمده قیری که در واحد های ایرانی تولید و صادر می شود، گرید 60/70 و 85/100 است.

وی اظهار داشت: بزرگترین چالش در قیر وجود شرکت هایی است که برند ایرانی را تخریب می کنند اما تاکنون راهکارهایی که برای جلوگیری از این قضیه پیشنهاد شده بکار بسته نشده است.

میرزایی با اشاره به فعالیت مجموعه اوپکس در زمینه مدیریت بازار قیر و نظارت بر کیفیت این فرآورده تصریح کرد: واحدی  که 500 هزار تن VB  می خرد چطور ممکن است 700 هزار تن قیر صادر کند لذا اگر بحث نظارت در اختیار اوپکس باشد؛ می تواند از این قضیه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: شرکت هایی که حاضر نیستند زیر نظر اتحادیه بیایند و اطلاعات لازم را ارائه کنند  بعضا دیده شده که لاستیک و ماسه بادی را باقیر مخلوط و صادر می کنند و بدون اینکه در آنالیز رنگ و مشکلات کیفیت مشاهده شود که در نهایت مصرف کننده است که ضرر می کند اما در صورتی که اوپکس قدرت داشته باشد این اتفاقات رخ نمی دهد.

کد خبر : ۲۷۶۳۷۳