خبرگزاری کار ایران

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به ایلنا:

برای عدم ظهور بابک زنجانی‌ها تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم/صادرات گاز به اروپا اقتصادی نیست

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت گفت: بدون احتساب معیانات یک میلیون بشکه و با افزودن معیانات نیز 1.2 تا 1.3 میلیون بشکه صادرات داریم.

محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر تمهیداتی که اندیشیده شده تا جذب همکاری بخش خصوصی جهت فروش نفت منجر به ظهور دوباره امثال بابک زنجانی نشود، گفت: گفت تمام تمهیدات اندیشیده شده ولی از ذکر نحوه کار معذورم.

دولت با همکاری شرکت های توانمند مخالف نیست

وی در خصوص اینکه آیا این همکاری فقط برای زمان تحریم است و یا بعد از آن نیز ادامه دارد، اظهار داشت: این همکاری بعد از تحریم نیز ادامه دارد و اگر شرکت هایی بتوانند این کار را انجام دهند ما استقبال می کنیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای بازگرداندن وجوه نفتی ایران می تواند به ما کمک کند و همچنین باید تلاش کند در نقاط مختلف جهان بازار مصرف ایجاد و سهمی از این بازار دریافت کند.

وی همچنین در خصوص اینکه آیا در بخش سوآپ رقیب نیکو شده اید، تصریح کرد: این مسئله یک تصمیم داخلی بود تصمیم هیات مدیره بود یک زمانی تصمیم گرفت که این کار را به عهده نیکو بگذارد اکنون این کار را خودمان انجام می دهیم.

قمصری در خصوص نقش نیکو در پرونده بابک زنجانی، گفت: فروش نفت از طریق نیکو بوده و نقش آنچنانی نداشته است و اینکه گفته می شود پول به حساب نیکو واریز شده صحت ندارد چون نیکو تاکنون میلیاردها فاینانس کرده است.

اکنون صادرات گاز به اروپا اقتصادی نیست

وی در خصوص صادرات گاز ایران به اروپا، گفت: الان به دلیل افت قیمت گاز اقتصادی نیست که صادرات داشته باشیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در خصوص قیمت مناسب برای نفت، اظهار داشت: قیمتی که پالایشگران راضی باشند مناسب است الان پالایشگران تقریبا ناراضی اند لذا 70 تا 80 دلار برای آنان مناسب است.

وی در پیش بینی قیمت نفت گفت: چون قیمت نفت مدیریت می شود و عوامل بازار اثری در قیمت ها ندارند سخت می توان قیمت را پیش بینی کرد ولی فکر می کنم 2015 تا اوایل 2016 قیمت ها به بالای 70 دلار نرود.

قمصری در پاسخ به اینکه با کاهش قیمت نفت بسیاری شرکتهای بزرگ به سمت پالایش رفته اند، سیاست ما چیست؟، اظهار داشت: سیاست صفر و صد سیاست درستی نیست، ما باید بتوانیم هم صادرات نفت و هم فرآورده داشته باشیم و البته هر قدر می توانیم فرآورده تولید کنیم لذا باید حد وسط را رعایت کنیم.

نفتی روی آب نداریم

وی درخصوص میزان نفت روی آب کشور، گفت: ما نفتی روی آب نداریم و فقط اندکی میعانات روی آب موجود است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت افزود: گاهی برای ارسال میعانات دچار مشکل عملیاتی می‌شویم مثلاً در حال حاضر 2 تاور یکی از پالایشگران چینی که روزانه 100هزار بشکه نفت می‌خرید؛ دچار آسیب شده و نمی تواند خریداری کند. مجبوریم محموله را تا رفع مشکل آنان روی آب نگه داریم.

وی در خصوص اینکه با لغو تحریم‌ها از چه زمانی صادرات نفت دچار تغییر می‌شود خاطرنشان کرد: حمل یک محموله ساده نفت خام به مراکز نفتی حداقل یک ماه طول می‌کشد و در حال حاضر دو ماه نیز زمان مذاکره باقی مانده و پس از آن یک ماه فرصت برای توافق لازم داریم. بنابراین حدود شش ماه برای وارد شدن به فاز جدید صادرات نفت زمان نیاز داریم.

1/3 میلیون بشکه نفت صادر می شود

قمصری در خصوص میزان صادرات نفت، اظهار داشت: در حال حاضر بدون احتساب معیانات یک میلیون بشکه و با افزودن معیانات نیز 1.2 تا 1.3 میلیون بشکه صادرات داریم.

کد خبر : ۲۷۶۰۵۱