خبرگزاری کار ایران

دبیراجلاس و جشنواره بین‌المللی میراثفرهنگی ناملموس اعلام کرد:

تنها ۱۰ اثر فرهنگی ناملموس ایران در یونسکو ثبت شده است

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۵۶۵

پاسداری از فرهنگ نقالی و مهارت‌های سنتی لنج سازی و لنج‌رانی در خلیج فارس ضرورتی انکار ناپذیر است.

دبیر اجلاس و جشنواره بین المللی میراثفرهنگی ناملموس گفت: با گذشت شش سال از تشکیل کنوانسیون میراثفرهنگی ناملموس، جمهوری اسلامی ایران توانسته تنها سه درصد از کل آثار ثبت شده یونسکو را به نام خود ثبت کند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مسعود حسین میرزایی با اشاره به اینکه کل آثار ثبت شده در فهرست میراثفرهنگی ناملموس جهان، ۳۲۷ اثر است، تصریح کرد: ۱۰ اثر ثبت شده ایران شامل نوروز که به صورت مشترک با کشورهای آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان به ثبت رسیده است.

وی دیگر آثار ثبت شده در یونسکو را ردیف موسیقی ایران، موسیقی سنتی بخشی‌های خراسان، آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، تعزیه، هنر نمایش مذهبی، مهارت‌های سنتی فرش بافی استان فارس، مهارت‌های سنتی فرش بافی کاشان، نقالی، هنر داستان گویی - نمایشی ایرانی، مهارت‌های سنتی لنج سازی و لنج رانی در خلیج فارس، مراسم قالی شویان مشهد اردهال عنوان کرد.

میرزایی اظهار داشت: ۸ مورد از آثار ثبت شده به عنوان آثار معرف و دو اثر نقالی(هنر داستان گویی - نمایشی ایرانی) و مهارت‌های سنتی لنج سازی و لنج رانی در خلیج فارس نیازمند به پاسداری فوری در فهرست جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است.

دبیر اجلاس و جشنواره بین المللی میراثفرهنگی ناملموس ادامه داد: نیازمند به پاسداری فوری آثار، بدین معنی است که پاسداشت آن‌ها ضرورتی انکار ناپذیر است.

اصفهان از ۱۶ تا ۲۰ مهرماه، میزبان اجلاس و جشنواره بین المللی میراثفرهنگی ناملموس خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز