خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان هواشناسی هشدار داد:

کمبود بارش‌ها در 17 استان‌کشور/ 5 استان درخطر خشکسالی/کاهش 50 درصدی بارش باران در تهران

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۹۵۳

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و بحران کم آبی در کشور، نسبت به کمبود بارش در بیش از 40 درصد از استان های کشور هشدار داد.

به گزارش ایلنا، داود پرهیزکار با بیان این مطلب افزود: از ابتدای مهرماه تا هفتم آذرماه سال جاری مجموع بارش‌های کشور 21.6 میلیمتر بوده که این مقدار در مقایسه با سال گذشته (6/17 میلیمتر) حدود 30 درصد افزایش، اما در مقایسه با میانگین بلند مدت بارش ها در این بازه زمانی ( 3/32 میلیمتر) حدود 33 درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی، آمارها نشان می دهد که در این مدت 17 استان کشور بیشتر از 40 درصد کمبود بارش دارند که در این میان وضعیت بارشی در 5 استان یزد (با 87 درصد کمبود)، مرکزی (با 90 درصد کمبود)، اصفهان (با 91 درصد کمبود)، خراسان جنوبی (با 92 درصد کمبود) و قم (با 99 درصد کمبود) از بقیه استانها شرایط دشوارتری را داشته اند.

وی اظهار کرد: پهنه‌بندی خشکسالی بلند مدت در کل کشور حاکی از درگیر شدن خشکسالی است و تمامی استان ها دست کم با یکی از درجات خشکسالی بلند مدت (خفیف یا متوسط یا شدید یا بسیار شدید) رو به رو هستند.

وی با بیان این که بررسی خشکسالی بلند مدت 84 ماه کشور تا پایان آبان ماه 1396 بر مبنای شاخص SPEI بیانگر افزایش شدت و وسعت پهنه های درگیر با خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور است، گفت: در مقایسه با خشکسالی های کوتاه مدت، بر تعداد و همچنین وسعت مناطق درگیر با این پدیده افزوده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش‌های استان تهران یادآورشد: استان تهران در سال آبی جدید تا این تاریخ از بارش‌های مناسبی برخوردار نبوده به طوری که از ابتدای مهرماه تا هفتم آذرماه سال جاری مجموع بارش استان تهران میزان 4/10 میلیمتر بوده است که این مقدار در مقایسه با سال گذشته (8/20 میلیمتر) حدود 50 درصد کاهش و در مقایسه با میانگین بلند مدت بارش در این بازه زمانی ( 8/41 میلی متر) حدود 75 درصد کاهش نشان می دهد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهارداشت: بررسی دمای کشور طی ماه گذشته نشان می دهد که آبان امسال همه استان ها و به تبع آن کل کشور شاهد افزایش دمای هوا نسبت به بلند مدت خود بودند، به طوری که در مجموع کشور با حدود 8/1 درجه سلسیوس گرمتر از شرایط طبیعی و بلند مدت بوده است.

به گفته پرهیزکار، در بین استان های کشور استان البرز با 7/3 درجه سلسیوس، قزوین و زنجان با 3/3 درجه سلسیوس و تهران با 1/3 درجه سلسیوس بیشترین انحراف مثبت دمایی از میانگین بلند مدت خود را تجربه کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی کشور بیان کرد: شاخص خشکسالی SPEI برای دوره کوتاه مدت دوازده ماه تا پایان آبان ماه 1396 حاکی از آن است که عمده مناطق کشور با درجات مختلفی از پدیده خشکسالی مواجه است که در برخی از مناطق از شدت بیشتری برخوردار بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر پهنه های بسیار وسیع خشکسالی خفیف و متوسط در اکثر مناطق کشور، درجه شدید و بسیار شدید آن در مناطقی از استان های خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان های جنوبی، رضوی و شمالی، گلستان، گیلان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه مشاهده می شود.

وی در باره پیش‌بینی بارش ها و دمای هوا برای ماه های آتی در سطح کشور اظهارکرد: پیش بینی بارشی کشور در دورۀ آذر، دی و بهمن 1396 نسبت به میانگین بلند مدت حاکی از آنست که بارش در سطح کشور در محدوده نرمال خواهد بود، اما احتمال بارش بیش از نرمال برای نیمه جنوبی کشور وجود دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: پیش بینی های ما در خصوص دمای کشور در طی دوره آذر، دی و بهمن 1396 بیانگر آن است که دمای هوا در مناطق مرکزی و شرقی کشور در محدوه نرمال تا نیم درجه بیش از نرمال خواهد بود ، اما در این مناطق احتمال کاهش دمای هوا به کمتر از نرمال در مقیاس هفتگی تا ماهانه وجود دارد.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور یادآورشد: در این مدت استان های واقع در شمال‌غرب و غرب کشور افزایش دمای هوا از نیم تا دو درجه نسبت به نرمال را تجربه خواهند کرد و تحلیل های هواشناسی حاکی است دمای کشور تا پایان سال عمدتا متمایل به نا‌هنجاری مثبت است، اما احتمال وقوع ناهنجاری منفی دما بصورت کوتاه مدت در ماه‌های آذر و دی ماه سال جاری وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز