خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

شهروندان در خرید ماهی سفره هفت سین موارد بهداشتی را رعایت کنند

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۲۸۶

کارشناس مسئول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با توجه به فرارسیدن ایام نوروز به تشریح رعایت مسائل بهداشتی در خصوص خرید و نگهداری ماهی قرمز پرداخت.

دکتر پگاه رستمی،کارشناس مسئول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه درگفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در کرمانشاه گفت: ماهی قرمز که با اسامی مختلفی مانند ماهی سرخ، ماهی طلایی، زرماهی، طلاماهی، ماهی حوض یا گلدفیش شناخته می شود امروز در تمام کشورهای دنیا وجود داشته و گستره زندگی این ماهی حتی تا قاره آمریکا نیز کشیده شده است.

به گفته کارشناس مسئول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، ماهی قرمز بومی کشورهایی مانند ژاپن، چین، هنگ کنگ، لائوس و ماکائو بوده و در شرایط مناسب نیز حتی تا 20 سال می‌تواند زندگی کند ولی معمولا به دلیل شرایط نگهداری بیشتر از 6 الی 8 سال زنده نمی ماند.

دکتر رستمی به شرایط نگهداری ماهی قرمز اشاره کرد و گفت: بهترین دمای نگهداری ماهی قرمز بین 20 الی 25 درجه سانتیگراد بوده و این نوع از ماهی در دمای بالاتر از 25 درجه آسیب پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در نگهداری ماهیان قرمز سطح آب دارای اهمیت بیشتری نسبت به حجم است، اذعان داشت: سطح بیشتر آب موجب افزایش میزان اکسیژن محلول در آب خواهد شد.

کارشناس مسئول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه حداقل آب مورد نیاز هر قطعه ماهی قرمز را یک الی دو لیتر برشمرد و افزود: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز باید بهداشتی بوده و حتما کلرزدایی نیز شده باشد و به جهت تعادل گازها، خروج کلر و همچنین هم دما شدن با محیط قبل از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.

دکتر رستمی یادآور شد: ماهی قرمز به تغییرات ناگهانی دما حساس بوده و این تغییرات حتی می تواند منجر به مرگ آن نیز شود و از سویی دیگر نیز دستکاری ماهی باعث آسیب دیدن پوشش سطحی ماهی شده و ماهی را نسبت به باکتری ها و انگل های آب حساس و آسیب پذیر می کند.

وی به تغذیه ماهی قرمز اشاره کرد و گفت: غذادهی به ماهی بهتر از در دو نوبت روز و به گونه ای باشد که ماهی آن را مصرف کرده و باقی مانده غذا در تنگ باقی نماند، زیرا غذا دادن بیش از حد به ماهی موجب ته نشین شدن مواد آلی و دفعی ظروف شده و ممکن است به مسمومیت ماهی نیز منجر شود.

کارشناس مسئول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به رعایت بهداشت ظروف نگهداری ماهی قرمز، ادامه داد: ظرف نگهداری این ماهی را می توان به صورت دوره ای با محلول نمک طعام به میزان سه گرم در لیتر به مدت 10 دقیقه و یا سایر ضد عفونی کننده های مجاز مانند ترکیبات چهارتایی آمونیوم به مقدار 1/. تا یک گرم در لیتر به مدت 10 الی 15 دقیقه استفاده کرده و سپس به خوبی نیز آبکشی کرد.

دکتر رستمی در بخش دیگر از سخنان خود توصیه های بهداشتی دیگر را متذکر شد و افزود: ماهی قرمز را از مراکز معتبر و مجاز خریداری کنید، از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری کرده خودداری کنید.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز باید دارای ظاهری سالم، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد، گفت: در صورتی که ماهی ها به طور جداگانه خریداری می شوند ماهی جدید را حداقل به مدت دو هفته جدا باید نگهداری کرد و سپس به مخزن اصلی منتقل داد.

کارشناس مسئول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی و ایجاد بیماری در ماهیان وحشی و حفظ شرایط طبیعی اکوسیستم دریاچه ها و رودخانه ها مردم از رها کردن ماهی قرمز در آب های آزاد خودداری کرده و آنها را در اماکن محصور و دارای مجوز رها کنند.

دکتر رستمی همچنین از شهروندان خواست از خرید ماهیانی که دارای علائمی مانند باله های جمع شده و تا خورده، ماهی بی قرار که پیوسته بدن خود را به اطراف می مالند خودداری کنند.

وی افزود: چنانچه اطراف دهان یا سطح بدن ماهی دارای لکه های پنبه مانند باشد و لبه باله ها خورده و سائیده شده باشد و همچنین پولک های ماهی ریخته شده باشد نیز باید از خرید آن پرهیز کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز