خبرگزاری کار ایران

علیرضا دبیر ؛رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران

شهرداری ملک شخصی کسی نیست

asdasd
کد خبر : ۳۳۵۵۱۵

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه حسابرسی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، وظیفه طبیعی شورای شهر تهران است، گفت: شهرداری ملک شخصی کسی نیست.

دکتر علیرضا دبیر؛رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری ظهر دوشنبه چهاردهم دی ماه خود با خبرنگاران ضمن بیان اینکه مبارزه با فساد باید عملیاتی باشد نه با حرف‌های قشنگ، از تحت فشار قرار دادن حسابرسان شورا در جریان ارائه گزارشات حسابرسی انتقاد کرد و گفت: چرا حسابرسان شورا را تحت فشار قرار داده و آنها را زیر سؤال می‌برند؛ این برخلاف شفافیت ادعا شده از سوی مدیریت شهری است. وی اصلی‌ترین کار شورای شهر را انتخاب شهردار و حسابرسی بودجه شهرداری عنوان کرد و گفت: حدود ۹۵ درصد کار شورای شهر تهران در کمیسیون برنامه و بودجه انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص تفاهمنامه اخیر شورا و شهرداری در خصوص انتخاب حسابرس مشترک، گفت: این تفاهم خوبی است که از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری می‌کند؛ این موضوع به شش کمیسیون شورا ارجاع داده شده اما هنوز پس از گذشت دو هفته، هیچ‌کدام از کمیسیون‌ها پاسخ خود را در این رابطه اعلام نکرده‌اند، هر چند به اعتقاد من این طرح به نفع شوراست.

علیرضا دبیر با بیان اینکه کسانی که مدعی شفافیت مالی هستند، چرا علاقه ندارند شهرداری مورد حسابرسی قرار گیرد، گفت: تهمت زدن به حسابرسان شورا یا شهرداری، مانند شکستن آیینه می‌ماند؛ این آیینه هم زیبایی‌ها را نشان می‌دهد و هم زشتی‌ها را.به گفته این عضو شورا، تاکنون هیچ کدام از بندهایی که توسط حسابرسان شورا مطرح شده، از سوی شهرداری پاسخ داده نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص اینکه چرا این نوع مسائل مالی در دوره جدید شورا مطرح می‌شود و پیش از این در خصوص آن صحبتی نمی‌شد؟ گفت: اطلاعاتی که هم‌اکنون به کمیسیون برنامه و بودجه می‌رسد و ما آن را منتشر و اطلاع‌رسانی می‌کنیم، نسبت به گذشته قابل قیاس نیست. در دوره سوم هرگز این حجم از اطلاعات به اعضا داده نمی‌شد و این برای خود من هم که قبلا در شورا بودم و در این کمیسیون حضور نداشتم جای سؤال دارد.

دکتر دبیر با تاکید بر اینکه در مقابل عدم شفافیت مالی در شهرداری سکوت نخواهم کرد، گفت: من نمی‌دانستم این‌قدر حجم بی‌انضباطی مالی در شهرداری وجود دارد؛ در غیر این صورت در مقابل آن هرگز سکوت نمی‌کردم. بنده در طی چند مرحله به صورت شفاهی و کتبی این مشکلات را به شهرداری اعلام کرده اما هیچ‌گاه پاسخی نگرفتم.او با تاکید بر اینکه حجم بی‌انضباطی مالی در شهرداری بالاست، گفت: متاسفانه شهردار تهران نیز به دنبال اصلاح این امور نیست. وی باید پاسخگو باشد چرا حجم تخلفات به این میزان بالاست و ما نباید با برگشت به گذشته بگوییم چون شهرداران گذشته تخلف کرده‌اند و ما کمتر از آنها تخلف کرده‌ایم، دارای شفافیت مالی هستیم. اگر شهرداران قبلی نیز تخلف کرده‌اند، تاوان خود را داده‌اند.به تعبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، بی‌انضباطی مالی مانند ویروس آنفلوآنزا می‌ماند که اگر مقابل آن ایستادگی نشود، به سرعت فراگیر می‌شود. بی انضباطی مالی مثل ویروس آنفولانزاست و فساد مالی بیماری آنفولانزاست.  وقتی این ویروس در شهرداری وجود داشته باشد طبیعی است که برخی بیمار شوندکه راه حل آن سیستماتیک کردن همه امور و جلوگیری از بی انضباطی های مالی است.

علیرضا دبیر با اشاره به اینکه در حال حاضر حسابرسی ۹ سازمان زیر مجموعه شهرداری در سال ۹۲ شروع شده است، گفت: هنوز حسابرسی معاونت‌ها و مناطق باقی مانده که قطعاً مشکلات آنها بیشتر است.وی با اشاره به تذکر رحمت‌اله حافظی و ابوالفضل قناعتی در خصوص فروش اراضی تپه‌های عباس‌آباد به شهردار تهران گفت: شهردار تهران پاسخ این دو عضو را نمی‌دهد و به طور مداوم از فعالیت‌های انجام شده در این اراضی دفاع می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه حسابرسی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، وظیفه طبیعی شورای شهر تهران است، گفت: شهرداری ملک شخصی کسی نیست. من اعتقاد دارم این حسابرسی‌ها باید روی سایت قرار بگیرد و تمامی شهروندان از جزئیات آن مطلع شوند، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد چون هیچ‌گونه شفافیت مالی در شهرداری وجود ندارد.

دبیر با بیان اینکه این نوع حسابرسی از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری در تاریخ شورا بی‌سابقه بوده است، گفت: زمانی که مسئولیت کمیسیون برنامه و بودجه را تحویل گرفتم، حدود ۴۰ مورد از سازمان‌ها و شرکت‌ها فاقد اسناد بودند. در سال ۹۴ دیگر فاقدی نداریم و ما به دنبال حذف مازادها هستیم. البته جابجایی ردیف اعتبارات نیز با اطلاع شورا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران اصلی شهرداری، چشم خود را بر واقعیت‌ها بسته‌اند گفت: موضوع فساد مالی و تخلفات شهرداری از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌شود. من ابتدا این مباحث را به شهردار تهران منتقل کردم اما پاسخی از سوی وی نگرفتم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۰ درصد از درآمدهای ناشی از فروش آرم‌های طرح ترافیک باید صرف توسعه مترو شود، گفت: متاسفانه این رقم به خزانه شهرداری واریز نشده است.

دبیر درباره عکس‌العمل سایر اعضای شورا در خصوص حسابرسی‌ها گفت: متاسفانه برخی از اعضای شورا خود را به خواب زده‌اند اما من به عنوان نماینده مردم از همه ابزارهای خود برای افشای فسادهای مالی استفاده خواهم کرد. آیا حسابرس ما کار اشتباهی کرده است که مشخص کرده پولی که قرار بوده به حساب مترو واریز شود، به حساب شخص دیگری واریز شده است؟وی با تاکید مجدد بر اینکه شهرداری ملک شخصی کسی نیست، گفت: دولت بودجه خود را شفاف منتشر می‌کند، چرا شهرداری نگران انتشار بودجه خود است؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه به دنبال گرفتن امتیازی از شهرداری نیستم، گفت: متاسفانه برخی می‌خواهند این نوع وانمود کنند که من با بیان تخلفات، به دنبال گرفتن امتیاز از شهرداری هستم.

دبیر در پاسخ به پرسشی که آیا در دور آینده به شهردار فعلی رأی خواهد داد؟ گفت: حتماً در آینده در خصوص رأی دادن به قالیباف تجدیدنظر خواهم کرد.وی با اشاره به برخی از بی‌اخلاقی‌ها پس از افشای فسادهای مالی، گفت: حواشی زیادی مطرح شده مانند خرید میلیونی همسر بنده با بن شهروند یا معرفی پیمانکار تونل توحید توسط بنده یا اینکه من سیتی‌زن آمریکا هستم که تمامی این تهمت‌ها را از طریق قوه قضائیه پیگیری خواهم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز