خبرگزاری کار ایران

معاون اجرایی ندای ایرانیان در گفت‌وگو با ایلنا:

حزب ندا مقید به تصمیم‌های جریان اصلاح‌طلبی است

معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان با بیان این که حزب ندا خود را مقید به جریان اصلاح طلبی کشور می داند گفت: ذیل شورای هماهنگی اصلاح طلبان، از هر لیستی که ارائه شود حمایت می کنیم.

در حاشیه جلسه هم‌اندیشی شاخه جوانان نمایندگان احزاب اصلاح طلب استان البرز در مورد انتخابات و آسیب‌شناسی جنبش های دانشجویی کشور در فردیس، با سامان بختیاری معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان و از اعضای اصلی هیات موسس این حزب در خصوص فلسفه تشکیل، گمانه‌زنی‌ها و حرف و حدیث‌های مطرح درخصوص حزب متبوع خود از بدو تاسیس تا به اکنون و همچنین نحوه حضور در انتخابات پیش رو و نقش آفرینی دولت در عرصه انتخابات پیش رو گفت‌وگویی انجام شد که در زیر می خوانیم:

به عنوان عضو اصلی هیئت موسس حزب ندا٬ چه شد که تصمیم به تشکیل این حزب گرفتید؟

در ابتدا باید این نکته را متذکر شوم که اعضای هیات موسس حزب ندا از جوانان فعال اصلاح‌طلب خاصه حزب مشارکت بودند، که پس از انحلال این حزب و در جریان خفقان سیاسی که پس از اتفاقات سال ۸۸ در کشور رخ داد، با این تصور و تفکر که برای بقای جریان اصلاح طلبی در شرایط و فضای حال حاضر سیاسی کشور و جلوگیری از حذف کلی تفکر اصلاح‌طلبی از جریان سیاسی کشور می‌بایست حرکتی روبه جلو در عرصه اصلاحات کشور صورت پذیرد، با روی کار آمدن دولت یازدهم و باز‌تر شدن نسبی اتمسفر سیاسی کشور تصمیم گرفتند با تاسیس حزبی مستقل، ضمن حفظ مشی و اهداف جریان اصلاح‌طلبی کشور، در فضای سیاسی کشور نقش‌آفرین باشند.

در مورد حزب ندا٬ بی‌اعتمادی‌هایی وجود داشت٬ علت آن را چگونه تحلیل می‌کنید؟

بنده معتقدم نتن‌ها در جامعه و عرصه سیاسی کشور ما بلکه در اکثر جوامع، ظهور پدیده‌ها و تفکرات جدید هرچند در درون مجموعه‌ای خودمانی همچون یک خانواده، در ابتدا با حرف و حدیث‌هایی و بعضا حتی با مخالفت‌ها و کارشکنی‌هایی ممکن است همراه باشد، از این رو اگر بخواهم تحلیل شخصی خودم را در پاسخ به سوال شما بدهم، مسائل جامعه‌شناختی و روان‌شناختی نوع تعامل، برخورد و بعضا چگونگی هضم مسائل، تفکرات جدید و دگراندیشانه را در یک مجموعه اجتماعی که اتفاقا می‌تواند سیاسی هم باشد علت اصلی بروز حرف و حدیث‌های نسبت به حزب متبوع خود می‌دانم.

حضور آقای صادق خرازی در تشکیلات حزب ندا را چقدر در این مسائل دخیل می‌دانید؟

اتفاقا علت اصلی اشتیاق اعضای هیئت موسس حزب، در دعوت از ایشان در ابتدای تشکیل آن وجود همین مولفه‌ها، تفکرات و روابط و تعاملات بعضا فراجناحی در شخصیت ایشان به منظور پیشبرد اهداف اصلی تشکیل حزب بود٬ زیرا همانطور که بنده در ابتدای بحث متذکر شدم، حزب ندا سعی دارد با توجه به شرایط و اتمسفر سیاسی کشور اهداف کلان خود را البته با حفظ مشی اصلاح‌طلبی پیش ببرد و در این عرصه با نگاهی مصلحت‌اندیشانه و خردورزانه قطعا به دنبال استفاده و جذب چهره‌ها و شخصیت‌های متفکر، تحول‌خواه، صاحب اندیشه و مصلحت‌اندیشی همچون صادق خرازی خواهد بود.

حزب ندا معتقد است در یک جریان آرام و متفکرانه و عاقلانه، جریان اصلاح‌طلبی کشور به اهداف خود خواهد رسید، اعضای این حزب که اتفاقا اکثر آنها جوانان اصلاح‌طلبی هستند که از ابتدای جریان اصلاح‌طلبی کشور در عرصه اصلاحات، حضوری فعال داشته‌اند٬ معتقد هستند تا زمانی که جامعه و فضای سیاسی حاکم بر زندگی عموم مردم دچار تغییرات اساسی و دگرگونی نشود نمی‌توان در توسعه سیاسی کشور موفق بود و جریان اصلاحات‌گری در کشور را به پیش برد.

دیدگاه کلی شما در خصوص جریان اصلاح‌طلبی کشور، احزاب اصلاح‌طلب و شورای هماهنگی و سیاستگذاری جبهه اصلاحات کشور، خاصه در جریان انتخابات پیش رو چیست؟

ندای ایرانیان آقای خاتمی را به عنوان گفتمان قالب و اصلی جریان اصلاحات کشور به رسمیت می‌شناسد و خود را مقید به تبعیت از تصمیم‌های شورای سیاستگذاری و هماهنگی جبهه اصلاحات می‌داند و ذیل شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان از هر لیستی که ارائه شود٬ حمایت می‌کند.

در شرایط حال حاضر کشور اصلاح‌طلبان بیش از گذشته نیازمند اتحاد و هماهنگی هستند، احزاب اصلاح‌طلب کشور در حال حاضر و در شرایط انتخابات پیش رو می‌بایست با کنار گذاشتن برخی اختلاف‌ها به فکر تحقق هدف اصلی که همانا تشکیل یک مجلس منسجم و عقلانی با حضور چهره‌ها و افراد دلسوز و متفکر است٬ باشند تا دیگر شاهد اتفاقاتی همچون استیضاح برخی وزرا از جمله وزیر علوم و سنگ‌اندازی در تحقق برجام نباشیم و بتوانیم یک سیاست خارجی مبتنی بر عقلانیت و روبه جلو را در دنیا پیش ببریم.

اخباری در مورد کاندیداتوری آقای خرازی به گوش می‌رسد. این اخبار چقدر صحت دارد؟

هرچند ایشان از چند ماه قبل هیچ برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات نداشت و مردد به حضور در عرصه انتخابات بود٬ اما با اصرار اعضای شورای مرکزی حزب و برخی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی کشور، برای حضور در انتخابات پیش رو مجاب شد.

در آخر، اینکه تصور شما از نقش‌آفرینی دولت در عرصه انتخابات و اینکه دولت تا چه حدی می‌تواند در عرصه سیاسی کشور و خاصه انتخابات پیش رو و در شکل‌گیری یک مجلس تحول‌خواه و مصلحت‌اندیش بر پایه منافع ملی ایفاگر باشد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد دولت روحانی در انتخابات پیش رو آزمون سختی دارد، اگر اجماع اصلاح‌طلبان در راستای تحقق آزمون مصلحت‌اندیشی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۲ رقم نمی‌خورد و آقای عارف در جایگاه لیدر جریان اصلاحات کشور به نفع روحانی کنار نمی‌رفت٬ حماسه خرداد ۹۲ رقم نمی‌خورد. از این رو تنها خواسته حداقلی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو، بی‌طرفی دولت در انتخابات و عدم سنگ‌اندازی در مسیر کاندیداهای منتخب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

گفت‌وگو: شهاب خاکدامن

کد خبر : ۳۲۸۶۴۴